انواع محصولات موجود در بازار از نظر بازاریابی

در حوزه کسب و کار ، نیاز داریم انواع کالاها را بشناسیم تا بتوانیم با توجه به نوع کالایی که داریم از روشهای مناسب برای آن در بازاریابی استفاده کنیم. شناخت دقیق از کالاهای مختلف به شما کمک می کند تا با نیازها و خواسته های مردم آشنا شوید و اگر به دنبال استارت آپ […]

The post انواع محصولات موجود در بازار از نظر بازاریابی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

در حوزه کسب و کار ، نیاز داریم انواع کالاها را بشناسیم تا بتوانیم با توجه به نوع کالایی که داریم از روشهای مناسب برای آن در بازاریابی استفاده کنیم.

شناخت دقیق از کالاهای مختلف به شما کمک می کند تا با نیازها و خواسته های مردم آشنا شوید و اگر به دنبال استارت آپ یا کسب و کارهای مختلف هستند بتوانید از روشهای مناسب استفاده کنند.

یک) محصولات دیجیتالی

کالاهای مدرن ، امروزه بسیار گسترش پیدا کرده و تنوع بالایی دارند. می توانیم یکی از گروه های گسترده و بزرگ محصولات را ، محصولات دیجیتالی بدانیم ، به همین دلیل در یکی از اولین محصولاتی که به معرفی آنها می پردازیم محصولات دیجیتالی است. این دسته از محصولات از طریق تکنولوژی های اطلاعاتی تولید می شوند. همچنین از طریق ابزارهای دیجیتالی مانند کامپیوترها یا گوشی های همراه به مشتریان تحویل داده می شوند.

در این دسته از محصولات ، مبادلات به صورت کالا وجود ندارد. برای مثال می توانیم به محصولاتی مانند انواع فیلم ، موسیقی و عکسهای دیجیتال ، بازیهای آنلاین یا آفلاین و خدماتی که مربوط به ذخیره کردن اطلاعات است اشاره کنیم. تمامی محصولاتی که از طریق رسانه ها و ابزارهای دیجیتالی به دست ما می رسند جزء محصولات دیجیتالی هستند. گستردگی این دسته از محصولات به حدی است که مشاغل زیادی در این زمینه فعالیت می کنند.

دو) محصولات مصرفی مردم

بخشی از محصولات به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل مستقیماً به خود مشتریان و مصرف کنندگان به فروش می رسد. اغلب نیز میزان مصرف مردم در این دسته از محصولات بسیار بالاست.

سه) محصولات سرمایه ای

این دسته از محصولات برای تولید سایر محصولات که غالباً مصرفی هستند مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال ، الیافی که با آنها لباس یا سایر منسوجات تولید می شود که به صورت مواد اولیه قابل استفاده نیست و پس از تبدیل به کالاهای مصرفی ، به فروش می رسد.

چهار) محصولات لوکس ( شیوه های بازاریابی کالای لوکس )

برخی از محصولاتی که تولید می شود جزء نیازها اولیه و اصلی مردم نیستند بلکه محصولاتی هستند که قشر خاصی از افراد که غالباً از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند آن محصولات را تولید می کنند.

پنج) محصولات ناشناخته

برخی از محصولات در بازار وجود دارند که معمولاً برای مشتریان و مصرف کنندگان ناشناخته هستند و مردم تا زمانی که به آنها احتیاجی ندارند از مزایای آنها اطلاعی ندارند. به عنوان مثال ، ماده ضد عفونی کننده دستها تا قبل از شیوع ویروس کرونا تقریباً برای اکثریت مردم یک محصول ناشناخته و در کنار آن ناخواسته بود.

شش) محصولات جانبی

برخی از محصولات هستند که به تنهایی کاربردی ندارند و حتماً باید در کنار سایر محصولات باشند تا مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال ، شارژر یا هدفون و هندزفری از جمله محصولاتی هستند که در کنار سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و به تنهایی کاربردی ندارند.

هفت) محصول جایگزین

برخی از محصولات را می توان با سایر کالاها جایگزین کرد. زمانی که مردم بتوانند یک محصول را با دیگری جایگزین کنند دیگر تقاضای آنها برای محصول دوم کمتر می شود. به عنوان مثال ، زمانی که فردی نان معمولی از نانوایی خریداری کند نیاز او به نانهای فانتزی یا سایر نانها از بین می رود ؛ یا زمانی که یک گوشی تلفن همراه با کیفیت بالا خریداری می کند از خرید بسیاری از محصولات مانند دوربین ، رادیو ، تلویزیون و سایر محصولات بی نیاز می شود.

هشت) محصولات دوام دار

برخی از محصولات ، پس از خریداری تا مدتها مورد استفاده قرار می گیرند و جزء محصولاتی نیستند که به صورت مرتب خریداری شوند. به عنوان مثال ، لوازم منزل از این دسته از محصولات هستند.

در بخش اول از این موضوع به اهمیت آشنایی با انواع محصولات موجود در بازار پرداختیم. اگر قصد دارید بازاریابی و فروش خوبی داشته باشید باید محصولات متنوع در بازار را بشناسید تا روشهای بازاریابی مناسب هر کدام از آنها را اجرا کنید. به نظر مشاوره بازاریابی ، یکی از تصورات اشتباهی که در بسیاری از افراد وجود دارد این است که می توانند از یک روش ثابت برای بازاریابی محصولات متنوع استفاده کنند. در حالی که این تصور بسیار نادرست و آسیب زننده است.

بازار سرشار از محصولات متنوعی است که هر کدام مخاطبان ویژه خود را دارند. از طرفی برخی از آنها محصولات پر مصرف و برخی کم مصرف ، برخی ضروری و برخی غیر ضروری هستند که روشهای بازاریابی هر کدام از آنها باید متناسب با ویژگی محصول و مشتریان هدف آنها باشد.

بنابراین اگر قصد دارید برای یک محصول برنامه بازاریابی تهیه کنید یا حتی اگر در مرحله طرح ریزی و  آغاز یک کسب و کار هستید ، شناختن محصولات متنوع موجود در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است ؛ چرا که این شناخت می تواند نقش مؤثری در موفقیت شما داشته باشد. با توجه به نکات گفته شده و اینکه هر کدام از محصولات ، نیاز ویژه ای از مخاطب را بر طرف می کند به همین دلیل در این مقاله به ادامه معرفی محصولات متنوع می پردازیم.

یک) محصولات چند بار مصرف

یک دسته بندی محصولات از این جهت است که محصول خریداری شده تا چند نوبت قابل مصرف است. برخی از محصولات را تنها یکبار می توان استفاده کرد در حالی که برخی از آنها را می توان به دفعات استفاده نمود. محصولات چندبار مصرف به محصولاتی اطلاق می شود که با خرید آنها می توانید مکرراً از آن استفاده کنید و نیازی به خرید محصول جدید نخواهید داشت. به این دسته از محصولات ، محصولات بادوام نیز گفته می شود.

با خرید این محصولات نیازی نخواهید داشت که مجدداً و مکرراً به فکر خرید این محصول باشید. از جمله محصولاتی که می توانیم در این دسته قرار دهیم می توان به این موارد اشاره کرد: خانه ، وسایل منزل ، کتاب ، تجهیزات الکترونیکی یا دیجیتالی و…

دو) محصولات مرتبط با مد

محصولات مرتبط با مد اغلب در صنعت پوشاک مطرح است. این دسته از محصولات در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و مختص گروه یا سن خاصی نیست ؛ بلکه از آن دسته محصولاتی است که هم با نیازهای ضروری انسان و هم با مدهای رایج در ارتباط است. این صنعت با تبلیغات گسترده ای که دارد در بسیاری از نقاط جهان توانسته سلیقه افراد را به هم نزدیکتر کند. البته لازم به ذکر است که از آنجایی که پوشاک نشان دهنده طبقه اجتماعی و اقتصادی افراد است ، همواره در میان مردم جایگاه خاصی دارد و مشاغل مرتبط با آن همواره باید به این مسئله توجه داشته باشند تا بتوانند در بازارهای رقابتی ، عملکرد مطلوبی داشته باشند. ( چگونه می توانیم در بازاریابی پوشاک موفق باشیم؟ )

سه) محصولات ضروری

دسته ای از محصولات وجود دارد که شما ناگزیر هستید آنها را تهیه کنید. این محصولات با نیازهای ضروری انسان برای زندگی کردن و زنده ماندن در ارتباط هستند. به عنوان مثال : انواع محصولات غذایی ، محصولات مرتبط با دارو و درمان ، نیروهای مصرفی مانند برق ، آب و محصولات مرتبط با حمل و نقل است.

چهار) محصولات با سرعت مصرف بالا

این دسته از محصولات با سرعت بالایی مورد استفاده قرار می گیرند. دوام آنها بسیار کم است و مجدداً باید تهیه شوند. برندها یا شرکتهایی که به تولید این دسته از محصولات می پردازند باید در زمینه بازاریابی ، مزیت های رقابتی مناسبی ایجاد کنند تا بتوانند جایگاه خود در بازار را حفظ کنند. نمونه هایی از این محصولات را می توانیم به این موارد اشاره کنیم: لوازم بهداشتی ، محصولات غذایی ، نوشیدنی ها و…

نظر شما

The post انواع محصولات موجود در بازار از نظر بازاریابی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.