کنترل هزینه در شرکتها به چه معناست و چه فایده ای دارد ؟

اداره کردن یک شرکت یا سازمان کار پیچیده و دشواری است. گاهی شما مجبور می شوید به دلیل مشکلاتی که برای کسب و کار یا شرکت شما پیش آمده با دردسرهای فراوان رفع و رجوع کنید. در حالی که اگر مسیر فعالیت خود را با  دقت طی کرده بودید یا از همان ابتدا حساب و […]

اداره کردن یک شرکت یا سازمان کار پیچیده و دشواری است.

گاهی شما مجبور می شوید به دلیل مشکلاتی که برای کسب و کار یا شرکت شما پیش آمده با دردسرهای فراوان رفع و رجوع کنید. در حالی که اگر مسیر فعالیت خود را با  دقت طی کرده بودید یا از همان ابتدا حساب و کتاب دقیق تری داشتید می توانستید کارآیی بهتری داشته باشید و کمتر دچار دردسر شوید.

تجربه بسیاری از شرکتها به ویژه شرکتهای نسبتاً کوچک نشان می دهد که برنامه ریزی های اشتباه برای بخش مالی و بودجه لازم جهت فعالیتهای مختلف غالباً در ابتدای شروع کارشان از نظر مالی با مشکل مواجه شده اند. بنابراین ، یکی از مسائلی که دردسرهای فراوان ممکن است برای کسب و کارها ایجاد کند مسئله مالی شرکت است. به همین دلیل برنامه ریزی صحیح و دقیق مالی یکی از الزامات غیر قابل چشم چوشی برای هر کسب و کاری است.

زمانی که شرکتها با کمبود بودجه مواجه می شوند و منبعی برای تأمین مالی ندارند با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که ادامه حیات در بازار را برایشان دشوار یا حتی غیر ممکن می سازد. در این گونه مواقع استفاده از کنترل هزینه ها بهترین روش مقابله با مشکلات مالی است.

البته لازم به ذکر است که کنترل هزینه ها باید قبل از ایجاد مشکل اتفاق بیافتد اما زمانی که مشکلات مالی پیش می آیند نیز می توانند ابزار مناسبی برای مواجه با مشکلات مالی باشند. کنترل هزینه ، اهرمی است که شرکتها از آن استفاده می کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند.

پیش از اقدام به استفاده از این روش بهتر است به سراغ مراحلی که برای استفاده از آن باید طی کنید می رویم. برای اینکه بتوانیم یک کنترل هزینه معقول و مناسبی داشته باشیم باید ابتدا تمامی اطلاعات جزئی سازمان را به دست آوریم.

به عنوان مثال باید بخش های مختلف یک سازمان از قبیل کارکنان ، برنامه های طراحی شده برای رسیدن به هدف اصلی شرکت ، منابع درآمدها و منابع هزینه ها ، هزینه های اجرایی کردن برنامه های شرکت ، هزینه های جاری و غیره را به دقت تعیین کنیم.

برای اینکه ارزش کنترل هزینه را بتوانیم به شما نشان دهیم به ویژگیها یا مزیتهای کنترل هزینه می پردازیم.

یک) معیار ارزیابی

یکی از معیارهای بسیار مهمی که نشان می دهد شما سود بیشتری را کسب کرده اید یا عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته اید این است که هزینه های خود را ارزیابی کنید. اگر میزان هزینه های شما کمتر شده باشد نشان دهنده عملکرد بهتر شما نسبت به گذشته است.

دو) کاهش بدهی

یکی از معضلاتی که بسیاری از شرکتها به ویژه شرکتهای نه چندان موفق با آن دست به گریبان هستند مشکل بدهی های شرکت است. بدهی هایی که به دلیل هزینه های بالای شرکت و عدم محاسبات دقیق منابع درآمد و هزینه ها به وجود می آیند. در این گونه مواقع ، کنترل هزینه به شرکتها کمک می کند تا میزان بدهی های خود را کاهش دهند.

سه) اختصاص بودجه برای سایر مصارف

زمانی که شما پول اضافی داشته باشید می توانید آن را صرف بخشهای دیگر کنید. حتی می توانید با آن بودجه اضافی یک بخش جدید راه اندازی کرده یا فعالیت خود را توسعه دهید. همچنین می توانید از آن برای افزایش کیفیت محصولات یا خدمات یا تبلیغات یا هر بخش دیگری که سود بیشتری برای شما داشته باشد استفاده کنید.

حتی می توانید از آن بودجه اضافی برای ایجاد مزیت های رقابتی که بر تعداد مشتریان شما می افزاید بهره مند شوید. بنابراین ، کنترل هزینه ها یکی از واجبات بسیار ضروری برای هر شرکت یا کسب و کار است.