آیا امکان دارد افراد تغییر شخصیت بدهند؟

معمولا به ویژگی های روانی یک فرد خصوصیات شخصیتی می گوییند. شناخت یک فرد از ویژگی های فکری و رفتاری او انجام می شود که از […]

نوشته آیا امکان دارد افراد تغییر شخصیت بدهند؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

معمولا به ویژگی های روانی یک فرد خصوصیات شخصیتی می گوییند. شناخت یک فرد از ویژگی های فکری و رفتاری او انجام می شود که از زمان حال تا سالیان سال باقی می ماند.

مؤسسه هوش نیک تحقیقاتی که انجام داده به این اصل رسیده است که معمولا خصوصیات برون گرایی و سازگاری و وظیفه شناسی و … در بزرگسالی ثابت است. درسته که انسان از کودکی تا بزرگسالی شخصیتش پررنگتر می شود و با توجه به اتفاقاتی که در طول زندگی از هر لحاظی پیش می آید تغییر می کند.

کارشناسان و محققان هوش نیک که مرکز تست هوش و استعدادیابی است این موضوع را برای شما همراهان عزیز بیشتر توضیح خواهند داد.

تست هوش کودک

عوامل موجب تغییر شخصیت انسان چیست؟

آیا همه افراد سن بالا هر ویژگی ای که در حال حاضر دارند از اول اینگونه بوده اند؟ کسی که مهربان و دست به خیر است تا سن ۶۰ سالگی این ویژگی را نگه می دارد؟ یا شخصی که بد اخلاق و تندخو است از جوانی اینگونه بوده؟

موسسه تست هوش و استعدادیابی هوش نیک در تحقیقاتی که در دهه های مختلف انجام داده مشخص کرده که افراد با همان شخصیت و اخلاق و هوشی که دارند ثابت هستند فقط ممکن در گذر زمان این ویژگی ها کم و زیاد شود.

افراد در طول زندگی بالغتر می شوند و سازگاری بیشتری نسبت به اجتماع پیدا می کنند. طی تحقیقات خصوصیاتی مثل آرام بودن (مربوط به پایداری عاطفی است) و حساسیت اجتماعی (به سازگاری ربط پیدا می کند) در طول زمان افزایش می‌یابند.

همه ی انسان ها از زمان کودکی تا بزرگسالی به توجه به تجربیاتی که داشته اند به هر دلیل و روشی در تمامی زمینه ها رشد می کنند. آیا می دانید اگر شخصی بخواهد وظیفه‌شناس‌تر یا سازگارتر باشد، یا کمتر عصبی یا خودخواه باشد و … در کمترین زمان باید چه کنند؟؟؟ آیا کسی می تواند از عمد خودش را تغییر دهد؟

تغییر کردن یک فرد ممکن به نظر می رسد. خصوصیاتی مثل برون گرایی، سازگاری و وظیفه شناسی اگر روش کار شود و تمریناتی انجام شود به طور ارادی تغییر می کند. این هم باید در نظر داشته باشید این تمرینات باید مداوم باشند. برای کسانی که عصبی هستند می توانند از دوره های تخصصی یا روان درمانی برای تغییر کمک بگیرند.

برای تغییر شخصیت حدودا ماه ها زمان می برد برای نتیجه گرفتن، ولی در یک سری از مسائل مثل خصوصیت انضباط شخصی فقط کافی از یک گوشی هوشمند استفاده کنی تا در دو هفته به یک روال عادی تبدیل شود.

آیا افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی هم می‌توانند تغییر شخصیت داشته باشند؟

بله این دسته از افراد هم می توانند تغییر کنند. تحقیقات مشخص کرده در طول زمان علائم اختلال شخصیت به مراطب کمتر می شوند، حتی اگر اختلال روانی و اجتماعی باشد. در برخی موارد هم ممکن درمان کاملا سودمند باشد. برای مثال رفتاردرمانی دیالکتیک یکی از رویکردهایی است که به طور رایج برای درمان اختلالات شخصیتی مرزی استفاده می‌شود.

شخصیت انسان: چه چیزی شخصیت را شکل می‌دهد؟

بشریت هر چه بیشتر در مورد شیوه و میزان رشد شخصیت از گذشته تا به حال اطلاعات به دست آورده است باز هم سوالاتی بی جواب در مورد اینکه (چه چیزی باعث به وجود آمدن شخصیت اولیه هر انسان می شود؟) وجود دارد.

مثل خصوصیات روانشناسی، خصوصیات شخصیتی که مشخص شده تحت تاثیر ژن های فرد و الباقی فاکتور ها می باشد، ولی ممکن در آن چه که ما فکر می کنیم خلاصه نشده باشد.

چه چیزی منجر به تفاوت در شخصیت‌ها می‌شود؟

نظریه های بسیاری در این زمینه مطرح شده که هنوز به یک نتیجه ی نهایی نرسیده اند.بخشی از تفاوت های شخصیتی به خاطر ژن و مقداری توسط تاثیرات محیطی در یک خانواده مثل تربیت پدر و مادر است و بخشی از آن هم برای فاکتور های رشدی غیر ژنتیکی است. بعضی از نظریه پردازان این موضوع را هم مطرح کرده اند که موقعیت اجتماعی همراه با رشد شخصیتی هماهنگی دارد.

چه میزان از تفاوت‌های شخصیتی ژنتیکی هستند؟

در آخرین تحقیقات موسسه هوش نیک و kfiri استرالیا میزان تفاوت و تنوع خصوصیات شخصیتی در بین افراد که می‌تواند به ژن‌ها ربط داده شود (وراثت‌پذیری شخصیت) کمتر از نصف است. بیشترین تحقیقات روی دوقلو ها انجام شده که یک برآورد ۴۰ درصدی در این زمینه مشخص شده است.

آیا ترتیب تولد بر شخصیت اثر می‌گذارد؟ تغییر شخصیت چطور؟

از دیگر اطلاعات تحقیقاتی موسسه هوش نیک و kfiri استرالیا که با توجه به نظریه عموم و سایر روانشناسان می باشد این است که تاثیرات اولین یا آخرین فرزند یا فرزند وسط بودن، که مربوط به ترتیب تولد در شکل‌گیری شخصیت باشد نیافته‌اند. تحقیقات بر روی تک‌فرزندها نیز تفاوت‌های اندک یا ناچیزی در شخصیت این افراد با سایرین یافته است.

شما والدین عزیز اگر میخواهید قبل از بزرگ شدن کودک باهوش و دلبندتان بدانید هوش و استعداد و شخصیتش چگونه و در چه زمینه هایی است میتوانید با موسسه هوش نیک که مرکز تست هوش و استعدادیابی کودک و نوجوان است کمک بگیرید. ۰۲۱۷۷۸۹۱۵۹۸

 

نوشته آیا امکان دارد افراد تغییر شخصیت بدهند؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.