تمرینات حرکتی ساده و عملی برای افزایش هوش جنبشی-حرکتی کودکان

آیا تا کنون به کودکان خود نگاه کرده اید ؟ متوجه این مسأله شده اید که کودکان شما زمانی که در حین بازی و فعالیتهای بدنی […]

نوشته تمرینات حرکتی ساده و عملی برای افزایش هوش جنبشی-حرکتی کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

آیا تا کنون به کودکان خود نگاه کرده اید ؟ متوجه این مسأله شده اید که کودکان شما زمانی که در حین بازی و فعالیتهای بدنی زیادی هستند از بازی کردن بیشتر لذت می برند ؛

اما در مقابل از بازیهای کم تحرک چندان لذتی نمی برند یا برایشان کسل کننده است ؟ دلیل این مسأله به ارتباط بین هیجان و سیستم حرکتی افراد بر می گردد و موجب لذت بردن کودکان از بازیهای حرکتی می شود. خبر خوشحال کننده این است که علاوه بر لذت بیشتر کودکان از بازیهای حرکتی و جسمانی که هیجان بالایی را در آنها ایجاد می کند ، موجب افزایش هوش حرکتی کودکان نیز می شود. این هوش ، جزء اولین هوشهای دوران رشد در کودکان است که در صورتی که به اندازه کافی رشد نکند می تواند هوش شناختی و عقلی و منطقی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم روشها و تمرینهایی را به شما آموزش بدهیم که از طریق آنها بتوانید توانایهایی حرکتی و هوشی کودکان خود را تقویت کنید.

یک) انجام تمرینات پرتاب کردن

پرتاب کردن اشیاء ، به ویژه در سنین پائین از جمله بازیهای محبوب و مورد علاقه خردسالان است. پرتاب کردن می تواند سیستم های حرکتی درشت انسانها را حرکت داده و تقویت کند. می توانید از یک توپ یا هر چیز دیگری که پرتاب کردن آن آسیب زا و خطرناک نباشد برای تمرین حرکت پرتاب کردن استفاده کنید. هماهنگی چشم و دست و نیرویی که برای پرتاب به دور دست صرف می شود موجب تقویت سیستم حرکتی کودکان می شود. می توانید خلاقیت خود را به کار بگیرید و این بازی را با تنوع بیشتری انجام دهید تا هم لذت بخش بودن بازی را افزایش دهید و هم تنوع حرکات پرتابی را بالا ببرید.

 

تست هوش کودک             استعدادیابی

 

دو) انجام تمرینات تعادل

تعادل یکی از اساسی ترین تواناییهای روانی و جسمی انسانهاست. برای افزایش این مهارت در کودکان خود یک میله برای حرکت تمرینی تعادل انتخاب کنید. می توانید این میله را به یک تکیه گاه محکم متصل کنید و برای اینکه کودکان آسیب نبینند از صفحهات اسفنجی و نرم در پائین آن استفاده کنید یا ارتفاع آن را از سطح زمین کمتر کنید تا کودکان در صورت لغزید یا افتادن ، صدمه جدی نبینند. از کودکان بخواهید سر تا سر این میله را در حالی که سعی می کنند تعادل خود را حفظ کنند و زمین نیافتند. بازیهای لی لی کردن ، بازی روی پنجه پا نیز از بازیهای تعادلی هستند که مهارتهای حرکتی و هوش جسمانی و جنبشی در کودکان را به طور چشمگیری افزایش می دهند.

سه) انجام تمرینات شوت کردن

شوت کردن با قدرت و سرعت می تواند عضلات پا و ماهیچه ها را به شدت قوی کند. هر چقدر کودکان بزرگتر می شوند و ماهیچه ها و عضلاتشان قدرتمند تر می شود می توانید درجه دشواری این بازی را بیشتر کرده یا می توانید فاصله هدف را دورتر تعیین کنید تا مجبور شوند با قدرت بیشتری آن را پرتاب کنند.

چهار) انجام تمرینات با موانع

ایجاد موانع در حین بازی از جمله ترفندها و روشهایی است که علاوه بر اینکه موجب می شود کودکان به لحاظ جسمانی تلاش بیشتری کنند تا موانع را پشت سر بگذارند. بلکه به لحاظ شناختی نیز کودکان را وادار خواهد کرد تا روشهای خلاقانه و حل مسأله را یاد بگیرند تا بتوانند با موفقیت این بازی را پشت سر بگذارند. در تعیین موانع نیز بهتر است از کمترین دشواری به سخت ترین دشواری رده بندی کنید تا هم به لحاظ روانی و هم جسمانی رد کردن موانع منجر به رشد شخصیت ، روان و هم قدرت جسمانی آنها شود.

انجام تمام تمرینات فوق می تواند تمرکز ، توجه ، هماهنگی چشم و بدن و هوش حرکتی و شناختی کودکان به شکل چشمگیری تقویت کند.

انواع هوش

 

نوشته تمرینات حرکتی ساده و عملی برای افزایش هوش جنبشی-حرکتی کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.