داستان طراحی یک لوگوی افتضاح

در سال قبل ، کشور مالزی خبر داد که یک لوگوی جدید برای صنعت گردشگری کشور خود در سال جدید میلادی یعنی سال ۲۰۲۰ طراحی کرده […]

نوشته داستان طراحی یک لوگوی افتضاح اولین بار در طراحی لوگو آنلاین پدیدار شد.

در سال قبل ، کشور مالزی خبر داد که یک لوگوی جدید برای صنعت گردشگری کشور خود در سال جدید میلادی یعنی سال ۲۰۲۰ طراحی کرده است.

اما زمانی که این طراحی لوگو رونمایی شد ، واکنشهای بسیار تند و منفی از سوی مردم این کشور و مخاطبان آن نشان داده شد. مسئولان این کشور و بخش گردشگری آن هرگز تصور نمی کردند که لوگوی جدید تا این حد از نظر مخاطبان منفی به نظر برسد. اما مردم نیز دلایل خود را داشتند که تا حدودی منطقی به نظر می رسید.

این لوگو شامل تصاویر رنگی و شادی بود که در آن عکس چند میمون با عینک و عدد ۲۰۲۰ بود که گویا مردم را برای سفر به مالزی در سال ۲۰۲۰ دعوت می کرد. دولت مالزی چنین مطرح کرد که این لوگو با توجه به ویژگیهای گردشگری مالزی طراحی شده است ولی مردم آن را یک لوگوی نامناسب و بدی می دانستند که نه تنها از جذابیت خوبی برخوردار نیست بلکه اصلاً نمی تواند به عنوان یک لوگوی بین المللی مورد استفاده قرار بگیرد.

آنها شاکی بودند از این مسئله که چرا این لوگو تا این اندازه غیر حرفه ای طراحی شده است. همچنین شعاری که برای این لوگو طراحی شده بود ” سفر کن ، لذت ببر و احترام بگذار” . مردم از قسمت آخر این شعار که از گردشگران می خواهد که به طبیعت احترام بگذارند بسیار ناراضی بودند آنها می گفتند چنین شعاری نمی تواند برای مردمی که به کشورمان دعوت می کنیم مناسب باشد. داستان لوگوی گردشگری مالزی را از این لحاظ مطرح کردیم که نشان دهیم چگونه یک طراحی نامناسب می تواند واکنشهای تندی را پیش رو داشته باشد.

بنابراین ، بهتر است قبل از طراحی لوگو به مخاطبان خود و نظر و نگرشی که آنها دارند توجه کنید. برای رسیدن به این هدف توصیه می شود به موارد زیر دقت کنید.

یک) پرس و جوی نگرش مخاطبان

سعی کنید نگرش مخاطبان خودتان که می تواند گروه های مختلف مردم باشد یا افرادی که داخل یا خارج از کشور شما هستند پرس و جو کنید. از آنجایی که مخاطبان شما مردم هستند پس بسیار مهم است که بتوانید با طراحی یک لوگوی مناسب نظر آنها را جلب کنید. در واقع اصل و ماهیت طراحی لوگوها به این خاطر است که بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. پس تا زمانی که شما نتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید هر چقدر هم زحمت کشیده باشید و هزینه های زیادی در این راه صرف کرده باشید باز هم نمی توانید موفق شوید.

در درجه بعدی شما باید لوگویتان را برای جذب کردن مخاطبان و مشتریان خود طراحی کنید. اگر نتوانید آنها را جذب کنید پس چه لزومی دارد که لوگو طراحی کنید. علاوه بر اینکه باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید بلکه باید بتوانید آنها را جذب کنید. از آنجایی که طراحی یک لوگو می تواند زمان و هزینه شما را صرف کند. پس بهتر است قبل از طراحی آن یک تحقیق جامع و مناسبی داشته باشید تا با برخورد نا مناسب و غیر منتظره مخاطبان مواجه نشوید.

دو) استفاده از افراد متخصص

بسیاری از افراد که از لوگوی گردشگری کشور مالزی انتقاد می کردند معتقد بودند که آنها برای طراحی این لوگو از افراد متخصص استفاده نکرده اند. چرا که افراد متخصص به خوبی می دانند که چنین لوگویی هیچ جذابیتی برای افراد و گردشگران ندارد و آن طور که باید نمی تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. بنابراین ، پیشنهاد می شود حتماً در طراحی لوگویتان از افراد متخصص استفاده کنید و سعی کنید لوگویی که طراحی می کنید کاملاً حرفه ای و تخصصی باشد. زیرا مخاطبان شما به خوبی می توانند تفاوت بین لوگوهای حرفه ای و غیر حرفه ای را درک کنند.

حتی اگر آنها دانش طراحی لوگو را نداشته باشند ولی باز هم با حس زیبایی شناسی خود کاملاً درک می کنند که کدام یک از لوگوها به صورت تخصصی و حرفه ای و کدام یک غیر حرفه ای طراحی شده است.

نوشته داستان طراحی یک لوگوی افتضاح اولین بار در طراحی لوگو آنلاین پدیدار شد.