درسهایی از تجارب سال ۲۰۲۱ در بازاریابی

همانطور که بارها و در جاهای مختلف گفته شده ، دنیا با سرعت زیادی در حال تغییر است. در این میان ، برندهایی که نتوانند خودشان را متناسب با این تغییرات هماهنگ کنند و با این سرعت پیش بروند بسیار زود از دور رقابت ها خارج خواهند شد. در این میان ، چیزی که می […]

The post درسهایی از تجارب سال ۲۰۲۱ در بازاریابی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

همانطور که بارها و در جاهای مختلف گفته شده ، دنیا با سرعت زیادی در حال تغییر است.

در این میان ، برندهایی که نتوانند خودشان را متناسب با این تغییرات هماهنگ کنند و با این سرعت پیش بروند بسیار زود از دور رقابت ها خارج خواهند شد. در این میان ، چیزی که می تواند همچون یک ناجی به کمک شما بیاید تا تغییرات را به موقع متوجه شده و همگام با آنها حرکت کنید ، پیش بینی یکی از این روشهاست که به شما کمک خواهد کرد.

نظر مشاوره بازاریابی ، چیزی که می تواند قدرت شما در پیش بینی را بالا ببرد ، درس گرفتن از تجارب سالهای گذشته است. حال در این مقاله می خواهیم راجع به درس هایی از سال ۲۰۲۱ صحبت کنیم که توانایی شما در پیش بینی آینده را بیشتر خواهد کرد.

یک) سردمداری شبکه های اجتماعی جدید

در سال ۲۰۲۱ یکی از شبکه های اجتماعی که بیشتر مورد استقبال کاربران قرار گرفت ، شبکه تیک تاک بود. این شبکه یکی از محبوب ترین شبکه ها برای بازاریابها در سال ۲۰۲۱ بود.

بنابراین شما برای سال ۲۰۲۲ چاره ای ندارید جز اینکه روی شبکه اجتماعی تیک تاک نیز حساب باز کنید و سرمایه گذاری کافی در این زمینه را نیز داشته باشید. البته این به این معنا نیست که سایر شبکه های اجتماعی را فراموش کنید بلکه منظور این است که در کنار سایر شبکه ها حتماً به تیک تاک نیز توجه داشته باشید.

به طور کل ، بهتر است همواره گوش به زنگ باشید که چه روشهای ارتباط جدید مدام در حال گسترش هستند و کدام دسته از کاربران آنها جزء مخاطبان و مشتریان شما می توانند باشند.

دو) انرژی زیادی صرف فیس بوک نکنید

یکی از تجاربی که در سالهای اخیر به دست آمده این است که فیس بوک یکی از شبکه های اجتماعی است که روز به روز از محبوبیتش کاهش پیدا می کند. به همین دلیل در سال ۲۰۲۱ بسیاری از افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت می کردند به این نتیجه رسیدند که فیس بوک در پایان دوران حضور خود در میان شبکه های اجتماعی است و بهتر است انرژی زیادی صرف آن نکنند.

بنابراین با این نتایج به دست آمده می توان گفت که اگر به فکر سرمایه گذاری در زمینه فیس بوک هستید یا قصد دارید برای اهداف بازاریابی از آن استفاده کنید بهتر است کمی دست نگهدارید و به شرایطی که ممکن است پیش بیاید بیاندیشید. البته این مسئله به این معنا نیست که به فکر فراموشی کامل فیس بوک باشید بلکه به این معنی است که انرژی و سرمایه زیادی صرف آن نکنید ؛ زیرا احتمال نتیجه گرفتن شما ممکن است بسیار کمتر از میزان سرمایه گذاریتان شود.

سه) استفاده از پلتفرم های صوتی

هم اکنون پلتفرم های مختلف با نحوه استفاده گوناگون در حال گسترش است. در این میان پلتفرم های صوتی نیز به این شبکه ها اضافه شده و بر عکس تصور بسیاری از افراد ، توانسته اند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنند.

کلاب هاوس از جمله پلتفرم های صوتی است که در سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. افراد زیادی برای اهداف مختلف از این پتلفرم استفاده کردند و محبوبیت قابل توجهی نیز کسب کرد. البته این پلتفرم هنوز به پای پلتفرم های دنیا نرسیده ولی با این وجود توانست مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند.

شاید قبل از اینکه پلتفرم های صوتی رواج پیدا کنند تصور بسیاری از افراد این بود که این پلتفرم ها نمی توانند مخاطبان زیادی به خود جلب کنند ؛ اما با پلتفرم هایی مانند کلاب هاوس و استقبالی که از آنها شد دیدیم که تصور آنها اشتباه بوده است. پس بهتر است امسال و در سالهای آینده به فکر سرمایه گذاری در زمینه پلتفرم های صوتی نیز باشید.

تحول در حوزه صنایع گوناگون در سال ۲۰۲۱

 تغییر و تحول در صنایع مختلف در سالهای اخیر افزایش چشم گیری داشته است. تغییرات به وجود آمده مسیر را برای حضور برندهای مختلف در بازار هموارتر کرده و شانس موفقیت آنها را افزایش داده است.

این حضور پر رنگ و شانسی که برای حضور هر نوع برندی از کوچک تا بزرگ فراهم شده است موجب شده رقابت های زیادی نیز بین آنها در بازار به وجود بیایید و مدام به فکر این باشند که گوی سبقت را از رقیبان بگیرند.

به همین دلیل همه برندها و صنایع تلاش می کنند تا بیشترین تأثیر را بر مشتریان خود داشته باشند ؛ زیرا در غیر این صورت مشتریان آنها توسط رقبایشان جذب خواهند شد. به همین دلیل بسیار مهم است که شما تغییرات را بشناسید و خودتان را با آن هماهنگ کنید. این کار به شما کمک می کند تابتوانید شرایط خودتان را در بازار بهبود بخشید.

نکته ای که وجود دارد این است که همه صنایع به یک اندازه رشد نکرده اند یا دچار تحولات نشده اند. بنابراین در این مقاله قصد داریم صنایعی را که در چند سال گذشته تغییرات و تحولات بیشتری داشته اند را معرفی کنیم.  

یک) حوزه های مربوط به سلامتی

در سالهای اخیر ، مردم بیش از گذشته نسبت به مسائل مربوط به سلامتی و بهداشت آگاه تر و حساس تر شده اند. برای این امر می توانیم دو علت اساسی نام ببریم: اولاً اطلاعات و دانش افراد در این حوزه ها نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

کانالها و شبکه های مختلفی که در این خصوص اطلاعاتی را به مخاطبان می دهند موجب افزایش دانش افراد در این زمینه شده است. همچنین همه گیری بیماری کرونا در دو سال گذشته بیش از هر زمان دیگری افراد را نسبت به مسائل سلامتی حساس کرده است.

از این رو ، یکی از صنایعی که در چند سال گذشته ، تغییر و تحولات بیشتری داشته است صنایعی بوده که در ارتباط نزدیک با سلامتی و بهداشت است. به عنوان مثال ، گرایش مردم به مواد ضد عفونی کننده ، مراقبت کننده های سلامتی و محصولاتی که برای پیشگیری می باشد بیشتر شده است. حتی در این دوران افراد گرایش زیادی به ویزیت شدن مجازی و آنلاین توسط پزشکان پیدا کرده اند و همین موجب شده تغییرات زیادی در حوزه سلامت به وجود آید.

دو) حوزه های مرتبط با مواد غذایی

از دیگر حوزه هایی که تغییرات زیادی داشته اند صنایع مربوط به مواد غذایی بوده است. اگر به گذشته نگاه کنیم به جزأت می توانیم بگوییم که از جمله صنایعی که تحولات زیادی داشته ، صنایع مربوط به مواد غذایی بوده است.

در چند دهه گذشته ، تغییرات سبک زندگی مردم موجب تغییرات زیادی در حوزه صنایع غذایی شده است. در زندگی شهری کنونی ، مردان و زنان مشغول فعالیتهای اجتماعی و اشتغال هستند و زنان از نقش های سنتی کمتر پیروی می کنند. به همین دلیل در بیشتر اوقات ، خانواده ها از غذاهای بیرونی و فست فودها استفاده می کنند. به همین علت امروزه فست فودها و غذاهای زیادی تحت عنوان برندهای مختلف به فروش می رسد.

هم روش تهیه و هم توزیع این مواد غذایی نیز نسبت به گذشته متفاوت تر شده است. اپلیکیشن های مختلف مانند اسنپ فود یا خدمات سرو کردن غذا به شکلهای آنلاین افزایش پیدا کرده است. امروزه تنوع مواد غذایی و روشهای توزیع و ارسال آن به مشتریان به قدری تنوع پیدا کرده است که کمتر صنعتی را می توان نام برد که چنین تغییراتی را تجربه کرده باشد.

سه) افزایش خدمات اتوماتیک

همانطور که در موارد بالا نیز ذکر شد ، گرایش مردم به خدمات آنلاین و اتوماتیک بسیار بیشتر از گذشته شده است. هم اکنون برندها و کسب و کارهای زیادی از سایتها و اتوماسیون ها برای اطلاع رسانی ، ارتباط با مشتریان و انجام امور مربوط به کسب و کارشان استفاده می کنند.  


موضوع مرتبط :

استراتژیهای بازاریابی محصولات پزشکی و دارویی برای بیماران و پزشکان

بازاریابی و فروش تجهیزات پزشکی

بازاریابی مراکز درمانی | استراتژیهای موفق جهت بازاریابی مراکز درمانی

مشاوره بازاریابی کلینیک زیبایی

نظر شما

The post درسهایی از تجارب سال ۲۰۲۱ در بازاریابی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.