استفاده از روانشناسی در طراحی تبلیغات(بخش دوم)

همانطور که در بخش اول از این موضوع صحبت کردیم ، نکات روانشناسی بسیار زیادی در تبلیغات وجود دارد که اگر رعایت شوند می توانند اثر تبلیغاتی شما را چندین برابر افزایش دهند. در این مقاله به ادامه همان موضوع خواهیم پرداخت. در اینجا به ارائه روشهای دیگری می پردازیم که شما را در طراحی …

The post استفاده از روانشناسی در طراحی تبلیغات(بخش دوم) first appeared on طراحان برتر.

همانطور که در بخش اول از این موضوع صحبت کردیم ، نکات روانشناسی بسیار زیادی در تبلیغات وجود دارد که اگر رعایت شوند می توانند اثر تبلیغاتی شما را چندین برابر افزایش دهند.

در این مقاله به ادامه همان موضوع خواهیم پرداخت. در اینجا به ارائه روشهای دیگری می پردازیم که شما را در طراحی تبلیغات موثرتر و جذاب تر کمک خواهد کرد.

یک) بازآفرینی تبلیغات قدیمی

گاهی ممکن است شما یک برنامه تبلیغاتی مناسب و جذابی را در سالهای گذشته طراحی کرده باشید که با موفقیت همراه بوده است ، همچنین ممکن است به قدری طراحی این تبلیغات برای شما گران تمام شده باشد یا با دقت کارشناسی شده باشد که تمایل ندارید به این زودیهای دست از این تبلیغات بردارید ؛ از طرفی هم می دانید که یک تبلیغات پس از مدتی اثر اولیه خود را از دست می دهد و بهتر است با تبلیغات دیگری جایگزین شود.

در این مواقع بهترین راهکار این است که تبلیغات قدیمی خود را بازآفرینی کنید. با تغییراتی در سبک یا جملات یا بسترهای تبلیغاتی آن یک تبلیغات جدید خلق کنید. با این کار هم در هزینه های خود صرفه جویی کرده اید و هم تبلیغات قدیمی را که از کارآیی خوبی برخوردار بوده زنده کرده اید و مجدداً استفاده نموده اید.

دو) سنجش اثر با آزمون ها

برای اینکه اثر تبلیغات خود را اندازه گیری کنید بهتر است از آزمونهایی استفاده کنید که این کار را برای شما راحت تر می کند. اگر قادر به اندازه گیری اثر تبلیغاتی خود نباشید نمی دانید که باید چه اقداماتی را انجام دهید یا چه موارد و فعالیتهایی را متوقف کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که پرسشنامه هایی را به منظور اثر تبلیغاتی خود طراحی کنید که از مخاطبان و مشتریان شما در خصوص کیفیت یا اثر گذاری تبلیغاتتان سوال می پرسد و آن را ارزیابی می کند.

همچنین می توانید از طریق این آزمونها در خصوص اینکه انتظار چه نوع اقدامات یا محصولات و خدماتی را از شما دارند نیز بپرسید. قطعاً نظر آنها در فعالیتهای نوآورانه شما بسیار مؤثر خواهد بود.

سه) اثر اولیه را دست کم نگیرید

یک اثر در روانشناسی مورد مطالعه قرار می گیرد که به آن اثر اولیه می گویند. اعتقاد صاحب نظران و افرادی که در این خصوص به پژوهش می پردازند این است که محرکهایی که افراد در ابتدا در معرض آنها قرار می گیرند اثر بیشتری نسبت به محرکهای بعدی دارند.

به بیان دیگر ، محرکهایی که برای اولین بار افراد با آن مواجه می شوند بیشتر در حافظه افراد باقی می ماند. با توجه به اثر اولیه و تأثیر آن به شما پیشنهاد می کنیم جملاتی که در ابتدای متنهای تبلیغاتی بیان شده یا تصاویری که در ابتدا نمایش داده می شود از دقت بالایی برخوردار باشند.

به عنوان مثال می توانید جملات سوال برانگیز یا جالب را در ابتدای متن تبلیغاتی خود قرار دهید ؛ یا اگر تصاویر یا ویدئوهایی را طراحی کرده اید در ابتدای تبلیغات خود به نمایش بگذارید.

چهار) احساسات مخاطبان را برانگیزید

اگر قصد دارید مخاطبان یا مشتریانتان صحبتهای شما را بشنوند یا توجه شان به تبلیغات شما جلب شود و به ادامه آن گوش فرا دهند بهتر است با جملات احساسی شروع کنید و احساسات آنها را برانگیزید. برای این کار بهتر است دغدغه ها و نیازهای مشتریان را مد نظر قرار دهید.

به طور دقیق مطالعه کنید که مشتریان شما به چه چیزهایی نیاز دارند تا نیازهای آنها را مورد هدف قرار دهید. زمانی که مشتریان با این جملات و توجه شما به نیازهایشان مواجه می شوند احساس مثبتی به شما پیدا می کنند و ادامه سخنان یا درخواستهای شما نیز برایشان جالب است. بنابراین دیگر نگران اثرگذاری تبلیغات خود نیستید.

جهت مشاهده طراحی بسته بندی به این صفحه مراجعه نمایید.

تبلیغات به عنوان یکی از قوی ترین ابزار کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین گام ما در طراحی تبلیغات این است که به دنبال کشف عواملی باشیم که میزان اثر گذاری تبلیغات ما را افزایش می دهند. به همین دلیل در دو مقاله قبلی در خصوص مسائل و عوامل روانشناسی که می تواند اثر گذاری تبلیغات ما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد ادامه آن مطالب را داریم.

پنج ) نقش تمرکز در تبلیغات

قطعاً تبلیغاتی که نتواند تمرکز و توجه مخاطبان را جذب کند نمی تواند موثر عمل کند. زمانی که تبلیغی نتواند توجه را جلب کند مشتریان و مخاطبان به سختی به دنبال تصمیم گیری برای خرید آن محصول خواهند گرفت.

حتی انگیزه ای برای افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص آن محصول یا برند را نیز در خود احساس نخواهند کرد. بنابراین همواره سعی کنید روشهایی را کشف کنید و از تکنیکهایی استفاده نمایید که تبلیغات شما بتواند توجه و تمرکز مخاطبان را بیش از سایر تبلیغاتی که در معرض آن قرار می گیرند جلب کند.

شش) سوق دادن مخاطبان به سمت خرید محصول

برخی از تبلیغات ها به گونه ای طراحی می شوند که می توانند پس از پایان تبلیغات ، مخاطبان را نسبت به خرید محصول ترغیب کنند. در برخی از کشورها شبکه های تلویزیونی وجود دارند که برنامه های زنده تبلیغاتی برگزار می نمایند.

به عنوان مثال ، محصولی که به تازگی وارد بازار شده است یا تفاوتهایی با محصولات مشابه در بازار دارد را در یک برنامه زنده تبلیغ می کنند. شیوه کار آنها به این صورت است که غالباً افرادی که هنرپیشه هستند در یک فیلم کوتاه یا مصاحبه کوتاه یا یک نمایش چند دقیقه ای به تبلیغ محصول مورد نظر می پردازند.

همچنین ممکن است سازندگان آن محصول را به عنوان مهمانان این برنامه ها دعوت کنند تا در خصوص محصولی که تولید کرده اند به تبلیغات بپردازند و آن را به مشتریان معرفی نمایند.

این روش یکی از روشهای تأثیرگذار بر نظر مشتریان و ترغیب آنها برای خرید است. همچنین بهتر است در برنامه تبلیغاتی ، اطلاعات دقیق و درستی را در اختیار مشتریان قرار دهید تا آنها بیشتر ترغیب به خرید شوند و بیشتر به شما اعتماد کنند.

هفت) محصولتان را به مشتریان پیشنهاد دهید

معمولاً نگرش انسانها نسبت به پیشنهاد مثبت تر از تبلیغات است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که محصولات خود را به عنوان یک پیشنهاد به مشتریان عرضه و معرفی کنید ؛ زیرا در پیشنهاد دادن معمولاً احساس فشار وجود ندارد ولی در پیامهای تبلیغاتی که به صورت پیشنهاد نیست معمولاً احساس فشار برای خرید یا اینکه از طرف صاحبان برندها فریب داده شده اند به آنها دست می دهد.

هشت )  استفاده از جملات ساده

سعی کنید از جملاتی که به صورت مستقیم و ساده مطرح می شوند استفاده کنید. به طور مستقیم و بسیار ساده می توانید به مخاطبان بگویید که آنها در تصمیمشان آزاد هستند ، آنها هر تصمیمی که داشته باشند شما به آن احترام می گذارید ، یا اینکه بگویید شما مهمترین فرد در فرآیند خرید هستید و این نظر شماست که مهم است.

در این صورت مشتریان غالباً احساس راحتی زیادی می کنند و منظور شما را نیز به صورت مستقیم و ساده ای متوجه می شوند. هر چقدر ساده تر با مشتریان و مخاطبان صحبت کنید ، اثر روانشناختی تبلیغ شما بیشتر خواهد بود. از طرفی احتمال اینکه آنها به دعوت شما پاسخ مثبت بدهند چندین درصد افزایش خواهد داشت. در این صورت است که می توانید شانس ارتباط خود با مشتریان را افزایش دهید.

نه ) داشتن لحن محاوره ای

در بیشتر مواقع ، تبلیغ هایی که متن و محتوای محاوره ای دارند بسیار موثرتر هستند. همیشه به این مسئله توجه داشته باشید که انتخاب یک لحن مناسب می تواند اثر گذاری تبلیغ شما را چندین برابر کند. از طرفی این گونه محتواها قدرت بیشتری در جلب توجه و نظر مخاطبان دارند.


استفاده از روانشناسی در طراحی تبلیغات (بخش اول)

The post استفاده از روانشناسی در طراحی تبلیغات(بخش دوم) first appeared on طراحان برتر.