باید و نبایدهای قیمت گذاری بالا یا گران

خودتان را تصور کنید که وارد یک فروشگاه یا مرکز خرید شده اید. چه محصولاتی بیشتر از بقیه توجه شما را به خود جلب می کنند. قطعاً یکی از مواردی که توجه شما را می تواند به خودش جلب کند و حتی انگیزه خرید را در شما به و جود بیاورد ، قیمت یک محصول […]

خودتان را تصور کنید که وارد یک فروشگاه یا مرکز خرید شده اید. چه محصولاتی بیشتر از بقیه توجه شما را به خود جلب می کنند.

قطعاً یکی از مواردی که توجه شما را می تواند به خودش جلب کند و حتی انگیزه خرید را در شما به و جود بیاورد ، قیمت یک محصول است. بسیاری از ما تجربه این را داریم که برای خرید یک محصول نه برنامه و نه نیاز خاصی داشتیم ولی به محض اینکه در یک محل با قیمت مناسبی عرضه شده است احساس نیاز به آن محصول و انگیزه خرید در ما ایجاد شده است.

اگر کسب و کار یا محصولی دارید و می خواهید قیمت محصولات را مشخص کنید بهتر است کمی دست نگه دارید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.  راهبردهای متعددی در خصوص قیمت گذاری کالا و خدمات وجود دارد که شما می توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید.

 بر اساس آموزش بازاریابی ، اما نکته ها و بایدها و نبایدهایی نیز وجود دارد که حتماً باید در قیمت گذاری ها به ویژه زمانی که قصد دارید قیمت های گران یا بالایی برای محصولات قرار دهید باید در نظر بگیرید. در ادامه به فواید و معایب قیمت گذاری های گران می پردازیم.

فواید قیمت گذاری گران

یک) افزایش درآمد

این مسئله بر کسی پوشیده نیست که قیمت بالای محصولات موجب افزایش درآمد شرکتها و صاحبان برندها می شود. اولین هدفی هم که شرکتها از قیمتهای گران در نظر دارند این است که بتوانند سود حاصل از فروش محصولات را افزایش دهند. بنابراین با این نوع قیمت گذاری ، میزان درآمد شما افزایش پیدا خواهد کرد.

دو) افزایش ارزش تصویر محصول  

ممکن است قیمت بالای یک محصول موجب شود شما تصویر آن محصول را یک محصول ارزشمند تصور کنید. معمولاً ادراک انسانها از یک شیء یا موضوع به این گونه است که آنها هر چقدر تلاش بیشتری برای بدست آوردن آن کنند ارزش آن را بیشتر می دانند یا زمانی که پول بیشتری صرف آن کار می کنند ارزش آن را بسیار بیشتر تصور می کنند.

معایب قیمت گذاری گران

یک) کاهش دایره مشتریان

 زمانی که تصمیم می گیرید محصولات یا خدمات خود را با قیمتی گران تر از سایر نمونه های موجود عرضه کنید قطعاً بسیاری از افراد توان یا تمایلی برای خرید محصول شما نخواهند داشت. به همین دلیل بسیار راحت تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد.

دو) نا امیدی مشتریان

مشتریانی که تمایل یا نیاز زیادی برای خرید محصول شما دارند ، زمانی که با قیمت آن مواجه می شوند و توان خرید آن را ندارند به شدت نا امید می شوند این نا امیدی در صورتی که نیاز مبرم به محصولتان داشته باشند به عصبانیت و احساسات منفی دیگر نسبت به برند و محصول شما ختم می شود که اصلاً چیزی نیست که برندها به دنبال آن هستند.

سه) دوام کم

این استراتژی نمی تواند برای طولانی مدت ادامه داشته باشد. زیرا شما مدام با مشتریان ناراضی مواجه می شوید که یا توان خرید محصول شما را ندارند یا اینکه پس از خریداری از اینکه قیمت زیادی برای خرید آن پرداخت کرده اند عصبانی هستند و میزان نارضایتی آنها نیز به شدت افزایش پیدا می کند.

چهار) آسیب به شهرت برند

ابر اساس نظر مشاور بازاریابی ،  گر برند شما قیمت بالایی برای محصولاتش در نظر گرفته باشد پس از مدتی به یک برند بد نام و برندی که ارزش خرید کردن ندارد تبدیل خواهد شد. پس بهتر است هر چه سریع تر استراتژی خود را تغییر دهید و در قیمت گذاری خود تجدید نظر کنید.

با توجه به اینکه هم جنبه های مثبت و هم منفی قیمت گذاری بالا گفته شد. به شما توصیه می شود قیمت محصولات خود را به مرور افزایش دهید. با گذشت زمان قطعاً قیمت های خریداری شده یا قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می کند پس شما نیز می توانید به تناسب آن قیمت ها را افزایش دهید ، اما اگر این استراتژی را داشته باشید که از همان ابتدا ، قیمت های بالایی برای محصولات خود داشته باشید بدون شک به زودی به مشکل برخورد خواهید کرد.