ارزیابی اثرات زیست محیطی چیست و چگونه انجام می شود ؟

یکی از روشهایی که کشورهای مختلف سعی می کنند از طریق آن به توسعه پایدار دست پیدا کنند مقابله با آلودگی ها و تخریب های زیست […]

The post ارزیابی اثرات زیست محیطی چیست و چگونه انجام می شود ؟ first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.

یکی از روشهایی که کشورهای مختلف سعی می کنند از طریق آن به توسعه پایدار دست پیدا کنند مقابله با آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی است.

بدین منظور باید تمامی فعالیتهای عمرانی و ساخت و سازها و توسعه کشور و شهر را با در نظر گرفتن ملاحضات زیست محیطی انجام دهند. به همین دلیل ، همواره قبل از اینکه برنامه های عمرانی خود را اجرا کنند به شناسایی تأثیر فعالیتهای خود بر محیط زیست می پردازند. به این نوع از ارزیابی ها ، ارزیابی اثرات زیست محیطی می گویند که در این مطلب بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

این نوع ارزیابی یک ارزیابی منظم است و شاخص های ویژه خود را نیز  دارد. در این شاخص علاوه بر اینکه اثرات زیست محیطی فعالیتهای انسانها مورد بررسی قرار می گیرد ؛ بلکه پیامدهای اقتصادی و اجتماعی را نیز می سنجند.

بحث ارزیابی اثرات زیست محیطی در سالهای گذشته مطرح شده بود ولی بنا به دلایلی مورد غفلت واقع شده بود. در سالهای اخیر مجدداً این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و عوامل متعددی را در این ارزیابی مورد سنجش قرار می دهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

یک) فعالیت کارخانه ها  

کارخانه ها از منابعی هستند که به شدت موجب تخریب محیط زیست می شوند. به ویژه کارخانجاتی که در حوزه مواد شیمیایی مانند پتروشیمی فعالیت می کنند بیش از سایرین موجب تخریب محیط زیست می شوند.

دو) صنایع نفتی

صنایع نفتی مانند پالایشگاه ها نیز از منابع تخریب محیط زیست می باشند که غالباً مقیاس تخریب آنها بسیار بیشتر از سایر بخشهاست. معمولاً در هر جایی که صنایع نفتی مشغول فعالیت هستند عناصر طبیعی یا از بین رفته یا در  حال از بین رفتن است.

سه) نیروگاه های بزرگ

نیروگاه هایی که ظرفیت تولید آنها بالاست به دلیل مواد مضری که تولید می کنند یا گازه های سمی که متساعد می شود نقش زیادی در از بین بردن منابع طبیعی دارند.

چهار) سدهای بلند

شاید چنین فرض شود که ساختن سد از جمله اقدامات مفید است ، ولی اگر از نگاه زیست محیطی به این پدیده نگاه کنیم اثرات تخریبی بسیار زیادی برای محیط زیست مشاهده خواهیم کرد. انحراف مسیر آب رودخانه ها موجب تخریب زمین های حاصلخیز می شود و از طرفی ساختن سدهای بلند موجب عدم جریان هوای طبیعی در یک بخش می شود و از وزش بادها یا انحراف مسیر بادها می شود که می تواند تا درصد زیادی به تخریب منابع زیست محیطی منجر شود.

پنج) کشت های صنعتی

کشت های صنعتی از آنجایی که ممکن است حیات خاک ها و حاصلخیزی آنها را به دلیل برداشت های بیش از اندازه به خطر اندازد ، یکی از مواردی است که در ارزیابی اثرات محیط زیست مورد توجه قرار می گیرد.

تا اینجا به مواردی که در ارزیابی اثرات محیط زیست مورد توجه قرار می گیرند پرداختیم، حال باید به این مسئله پرداخت که این نوع ارزیابی چه سودمندی هایی می تواند داشته باشد.

یک) افزایش رضایت افراد

یکی از مستقیم ترین و مهم ترین تأثیراتی که ارزیابی زیست محیطی می تواند داشته باشد این است که میزان رضایت مردم افزایش پیدا می کند. هر چقدر ارزیابی ها حساب شده تر و دقیق تر انجام شود به بهبود اوضاع زیست محیطی کمک خواهد کرد و در نتیجه کیفیت زندگی مردم افزایش پیدا کرده و رضایتشان از اوضاع بیشتر خواهد شد.

دو) افزایش اعتماد مردم به ارگانهای دولتی

در صورتی که مردم جدیت نهادهای دولتی در ارزیابی اثرات زیست محیطی را شاهد باشند خواهید دید که تا چه حد میزان اعتماد مردم به دولت و ارگانهای دولتی افزایش پیدا می کند.

سه) افزایش دانش زیست محیطی مردم جامعه

یکی دیگر از سودمندیهای ارزیابی این است که دانش و آگاهی مردم در خصوص اهمیت محیط زیست افزایش پیدا می کند و همین می تواند موجب شود که افراد بیشتر از قبل به فکر محیط زیست باشند و از آن حفاظت کنند.

The post ارزیابی اثرات زیست محیطی چیست و چگونه انجام می شود ؟ first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.