اجرای یک سخنرانی مناسب در گردهمایی های تجاری

به مناسبتهای مختلف ممکن است گردهمای تجاری شکل بگیرد. این گردهمایی و مراسم ها بهترین فرصت برای معرفی شرکتها و برندها در بازار و آشنایی با همکاران ، رقیبان و مشتریان است. موضوعی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت اجرای سخنرانی در این گردهمایی هاست ؛ زیرا گاهی ممکن است نیاز شود شما […]

به مناسبتهای مختلف ممکن است گردهمای تجاری شکل بگیرد. این گردهمایی و مراسم ها بهترین فرصت برای معرفی شرکتها و برندها در بازار و آشنایی با همکاران ، رقیبان و مشتریان است.

موضوعی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت اجرای سخنرانی در این گردهمایی هاست ؛ زیرا گاهی ممکن است نیاز شود شما یک متن سخنرانی برای این رویدادها آماده کنید ؛ اجرای یک سخنرانی می تواند به شما کمک کند تا دیگران را از نقطه نظرها و موقعیت خود آگاه کنید.

پس بهتر است قبل از اجرای سخنرانی ، متن مناسبی را برای آن آماده کنید. این متن به شما کمک می کند هر چیزی که در ذهنتان است را به دیگران منتقل کنید. از قبل پیش بینی کنید که چه مطالبی را می خواهید مطرح کنید ؟ به گونه ای که هیچ مطلبی از نظر شما مغفول نماند ؛ اما از آنجایی که اجرای یک سخنرانی ، کار حساس و گاهی دشوار است به نکاتی که در این خصوص باید مراعات شود تا یک متن مناسب آماده کنید می پردازیم.

یک) همفکری با کارکنان

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، قبل از تهیه مطالب سخنرانی لازم است با همکاران و کارکنان خود مشورت کنید. در این شرایط همفکری کردن بسیار مهم است ؛ چرا که هر کدام از کارکنان یا همکاران شما در بخشی از کار خبره تر و واردتر است و ممکن است در جریان اطلاعاتی باشد که شما نیستید. پس بهتر است قبل از تهیه متن سخنرانی یک جلسه با کارکنان خود برگزار کنید و از نقطه نظرات آنها استفاده کنید. همچنین در خصوص اینکه چه موضوعاتی بهتر است یا در اولویت قرار دارد که در این سخنرانی مطرح شود از آنها نظر خواهی کنید.

دو) فن بیان را تمرین کنید

ممکن است شما موثرترین و مناسب ترین متن سخنرانی را آماده کرده باشید ولی در نحوه بیان آن با مشکلات زیادی مواجه شوید. برخی از افراد حتی از اینکه از روی یک متن ، روخوانی کنند مشکل دارند. یک متن جذاب و مفید ولی نحوه بیان ضعیف می تواند تمامی کارآیی آن متن را زیر سوال ببرد و اثرگذاری آن را حتی به صفر برساند. پس بهتر است فن بیان مناسب را تمرین کنید. برای اینکار بهتر است بارها متن خود را تکرار کنید.

 بر اساس آموزش بازاریابی ، می توانید جلوی آینه یا کنار کارکنانتان آن را بارها تکرار کرده تا تسلط کافی به آن پیدا کنید. سعی کنید مقداری آب در کنار خود داشته باشید تا اگر هنگام سخنرانی ، به آن احتیاج داشتید استفاده کنید. همچنین بهتر است نحوه تنفس خود را با تمرین و تکرار تنفس عمیق تنظیم کنید. در بسیاری اوقات ، کم آوردن هوا در ریه هاست که نحوه بیان و صحبت کردن افراد را دچار مشکل می کند.

سه) درخواست بازخورد

بهتر است هنگام سخنرانی از مخاطبان خود درخواست کنید تا بازخورد خود نسبت به صحبتهای شما را بیان کنند. بهتر است در این مواقع کمی مکث کنید و این فرصت را برای مخاطبان فراهم سازید. بازخورد مخاطبان به شما کمک می کند تا از کیفیت مطالب و نحوه بیان خود مطلع شوید ؛ علاوه بر این مخاطبان شما را نیز هوشیارتر نگه می دارد.

چهار) پرهیز از یکنواختی تن صدا

یکی از مواردی که کیفیت یک سخنرانی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد ، یکنواختی تن صدای سخنران است. این موضوع ، هم عدم اعتماد به نفس فرد سخنران را به دیگران نشان می دهد و هم از دلایل مهم کسالت بار بودن یک سخنرانی است. این نوع سخنرانی موجب عدم تمرکز و توجه مخاطبان به شما می شود.

پنج) توجه به محتوای سخنرانی

برخی از افراد مرتکب یک اشتباه بزرگ در هنگام سخنرانی می شوند و آن هم این است که آنها فقط متنی را که نوشته اند از رو می خوانند و توجهی به کلمات ندارند. این نوع سخنرانی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که یا متن سخنرانی توسط افراد دیگر تهیه شده است یا اینکه فرد به قدری به نحوه بیان خود توجه و تمرکز کرده که توجه به کلمات و معانی جملات را فراموش کرده است. در این گونه شرایط بهتر است فردی که به سخنرانی مشغول است حتماً به لغات و معانی جملات توجه کند. چرا که فهم دقیق جملات از سوی سخنران به بالا بردن کیفیت بیان او کمک بسیار زیادی خواهد کرد.