آیا چیزی از مصرف اجباری مصرف کنندگان می دانید؟

برخی از افراد رفتارهایی در خرید کردن دارند که گویی مجبور به خرید و مصرف کردن هستند. این افراد خریدارها و مصرف کننده های ذاتی هستند و تحت هر شرایطی اقدام به خرید می کنند. آنها بیش از سایرین جذب نشانه های بصری یا مقلوب عواطف و احساسات خود در خرید کردن می شوند. به […]

The post آیا چیزی از مصرف اجباری مصرف کنندگان می دانید؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

برخی از افراد رفتارهایی در خرید کردن دارند که گویی مجبور به خرید و مصرف کردن هستند.

این افراد خریدارها و مصرف کننده های ذاتی هستند و تحت هر شرایطی اقدام به خرید می کنند. آنها بیش از سایرین جذب نشانه های بصری یا مقلوب عواطف و احساسات خود در خرید کردن می شوند. به این افراد که احساس اجبار در خرید می کنند مصرف کننده های مجبور و به عملشان خرید یا مصرف اجباری گفته می شود.

از آنجایی که این دسته از افراد در میان خریداران ممکن است کم نباشند در این مقاله به این موضع می پردازیم و دلایل این رفتار را نیز در ادامه بیان می کنیم.

یک) نشانه های ظاهری

همانطور که به طور خلاصه در ابتدای این مقاله گفته شد. این افراد بیش از سایرین تحت تأثیر نشانه های بصری و ظاهری یک کالا قرار می گیرند. کوچکترین زرق و برق یا ظاهر زیبای یک محصول آنها را به رفتار خرید کردن سوق می دهد. اگر تغییرات جذاب در ظاهر محصول خود بدهید حتی با وجود آنکه کیفیت آن تغییری نکرده باشد یا حتی قیمت آن نیز گرانتر شده باشد باز هم این دسته از مشتریان و مصرف کنندگان بیش از سایرین به سمت خرید این محصولات سوق پیدا می کنند.

دو) عوامل مرتبط با روانشناسی

اغلب افرادی که مصرف اجباری دارند یعنی به این معنا که جلوی رفتار خریدن خود را نمی توانند بگیرند و هر چند به آن محصول نیازی نداشته باشند و قیمت آن محصول نیز گران باشد باز هم اقدام به خرید آن محصول می کنند و این رفتار بارها و بارها تکرار می شود.

این افراد غالباً گرفتار مشکلات روانشناختی مانند اضطراب و افسردگی هستند. تحقیقات نشان می دهد برخی از افراد رفتارهای خرید غیر ارادی دارند. آنها احساس تنش زیادی می کنند و این فشار و اجبار را در درون خود احساس می کنند که حتماً باید محصولی را خریداری کنند. نتیجه این تحقیقات ثابت کرده است که این رفتارهای غیر ارادی معمولاً نتیجه ناراحتی ها و گرفتارهای روانی است که باید درمان شوند.

سه) انتخابی وجود ندارد

در مصرف اجباری با اینکه افراد خودشان اقدام به خرید می کنند ولی در واقع هیچ انتخابی وجود ندارد. به این صورت که افراد تنها به خاطر اینکه نیاز به خرید کردن در خود را تأمین کنند اقدام به خرید می کنند ، معمولاً محصولی که هیچ نیازی به آن ندارند می خرند و به همین دلیل پس از خرید کردن در اکثر اوقات پیشمان می شوند.

از نظر مشاوره بازاریابی ، این رفتار غیر ارادی یک نیاز روانی در فرد است که تبدیل به یک اختلال شده است. یکی از نشانه های مهم خریدهای اجباری ، پیشمانی پس از خرید است. همچنین این رفتار بارها و بارها تکرار می شود و به خریدهای هر از چندگاه اشاره ندارد.

چهار) لذت آنی

انگیزه در انسان سازه بسیار مهمی است که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده است. انسانها انگیزه های مختلفی دارند که اگر این انگیزه ها وجود نداشته باشد شاهد گرایش انسان به عمل خاصی نخواهیم بود. انسانها معمولاً دو نوع انگیزه دارند ، انگیزه های کوتاه مدت و انگیزه های بلند مدت.

در انگیزه های کوتاه مدت افراد معمولاً فعالیتها یا کارهایی را انتخاب می کنند که یک لذت آنی برای آنها به وجود بیاورند و به صورت طولانی مدت به این لذت فکر نمی کنند یا حتی در برخی از مواقع به فکر عواقب آن نیز نمی باشند.

در مقابل ، انگیزه های بلند مدت معمولاً انگیزه هایی که هستند که افراد از لذت آنی به نفع رسیدن به لذت طولانی مدت از آن می گذرند. مصرف اجباری از جمله انگیزه های کوتاه مدت است که افراد سریعاً نیاز دارند به یک لذت آنی برسند و به همین دلیل است که غالباً پس از اقدام به این خرید بلافاصله پیشمان می شوند.


موضوع مرتبط :

ذهن مصرف کننده ها در چه صورت به محصول ما مشغول خواهد شد ؟

رفتار مصرف کننده های ایرانی در زمان تصمیم به خرید

مشغله های ذهنی مصرف کنندگان و تأثیر آن بر تصمیم مشتریان

مطالعه رفتار مصرف کننده در بازارهای جهانی

نظر شما

The post آیا چیزی از مصرف اجباری مصرف کنندگان می دانید؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.