تکنیکهای عملی و جالب برای افزایش تفکر خلاق در کسب و کار  (بخش سوم)

از دو مقاله قبلی شروع به بیان تکنکیها و روشهایی کرده ایم که می تواند تفکر خلاق را در کسب و کارتان افزایش دهد. از آنجایی که کسب و کارها بدون خلاقیت دوام زیادی نمی توانند در بازار داشته باشند لازم است روشهایی را بیاموزند که خلاقیت در کسب و کارشان را افزایش دهند. مشتریان […]

The post تکنیکهای عملی و جالب برای افزایش تفکر خلاق در کسب و کار  (بخش سوم) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

از دو مقاله قبلی شروع به بیان تکنکیها و روشهایی کرده ایم که می تواند تفکر خلاق را در کسب و کارتان افزایش دهد.

از آنجایی که کسب و کارها بدون خلاقیت دوام زیادی نمی توانند در بازار داشته باشند لازم است روشهایی را بیاموزند که خلاقیت در کسب و کارشان را افزایش دهند. مشتریان به دنبال دست یابی به جدیدترین ، متفاوت ترین و در حین حال مناسب ترین خدمات و محصولات هستند.

اگر خودتان را در همان روشهای قدیمی محصور کنید به هیچ عنوان نمی توانید کسب و کار موفقی در داشته باشید. چه بسا کسب و کارهایی که به دلیل ادامه دادن روشهای گذشته نتوانستند در بازار کار به حیات خود ادامه دهند. در ادامه به سایر روشها و راهکارهای افزایش خلاقیت در محیط کسب و کار می پردازیم.

یک) دوری از شرایط نامشخص

شرایط مبهم و نامشخص همواره جلوی خلاقیت شما را می گیرد. انسانها در شرایطی که ندانند چه چیزی در آنجا می گذرد یا قرار است چه اتفاقی بیافتد قدرت خلاقیت خود را از دست می دهند. علت آن هم این است که شرایط مبهم موجب عدم شناخت کافی از آن شرایط می شود ؛

زیرا لازمه خلاقیت تسلط به فضای کاری است. از طرفی در شرایط کسب و کار نمی توانیم تمامی شرایط را بشناسیم یا پیش بینی کنیم ، یعنی تا حدودی به دلیل ماهیت فعالیتمان نمی توانیم تمامی عوامل را پیش بینی کنیم به همین دلیل تا جایی که امکان دارد باید تلاش کنید از شرایط مبهم دوری کنید.

البته لازم به ذکر است شرایط مبهم را نباید یک شرایط منفی در نظر بگیرید بلکه لازم است تا جایی که امکان دارد از شدت این شرایط کمتر کنید و حدالامکان در این شرایط قرار نگیرید. اگر هم مجبور به حضور در یک شرایط مبهم هستید تلاش کنید برای کارکنانتان شرایط را ابهام زدایی کنید.

دو) از اشتباه کردن نترسید

اکثر افراد از کلمه اشتباه می ترسند و از آنجایی که بار عاطفی برایشان دارد سعی می کنند هرگز مرتکب اشتباه نشوند. از طرفی زمانی که مرتکب اشتباه شدند خودشان را مدام ملامت می کنند که چرا مرتکب اشتباه شده اند. اما واقعیت این است که اشتباه کردن همیشه بد نیست.

چه بسیار انسانهای موفقی که اگر ارتکاب اشتباه نمی شدند هرگز راه حل مشکلات را پیدا نمی کردند و به موفقیت نمی رسیدند. بنابراین هرگز ار اشتباه کردن نترسید ، بلکه سعی کنید با شجاعت کافی با مشکلات و اشتباهات خود مواجه شوید و از آنها یاد بگیرید. تا زمانی که مرتکب اشتباه نشوید نمی توانید خلاقیتهای شگفت انگیر را در کسب و کار خود ایجاد کنید.

مشاوره بازاریابی معتقد است مهمترین نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که اشتباهات خود را بپرهیزید و از آنها برای ایجاد زمینه  های موفقیت آینده استفاده کنید. بهتر است هر از گاهی جلساتی را با کارکنان خود داشته باشید و برنامه های گذشته خود را تحلیل کنید تا ببینید چگونه و چه عواملی موجب موفقیتها و شکستهایتان در آن برنامه ها شده است.

بهتر است در این جلسات به شکستهای خود بیشتر از موفقیتها توجه کنید. این گونه جلسات و تفکرات می تواند تفکرات خلاقانه شما را به کار اندازد.

سه) من قدرت تفکر خلاق ندارم

سعی کنید از گفتگوهای منفی با خودتان پرهیز کنید. گفتگوهای منفی مانند اینکه من آدم خلاقی نیستم یا هرگز نمی توانم ایده یا تفکر خلاقانه داشته باشم موجب می شود توانایی شما در این زمینه کمتر شود.

تحقیقات نشان داده است گفتگوهای منفی می تواند میزان انرژی روانی و جسمی شما را کاهش دهد و پس از مدتی دقیقاً مطابق با گفتگوهای خصوصی خود رفتار کنید. بنابراین اگر گفتگوهای مثبت با خود داشته باشید پس از مدتی متوجه بهبود عملکردهای خود می شوید و اگر گفتگوهای منفی داشته باشید نیز پس از مدتی مطابق با آن رفتار خواهید کرد.

پس با این گفتگوها نباید انرژی روانی و جسمی خود را کاهش دهید. واقعیت دیگر این است که کارآفرینها هر روز یک تفکر خلاق مطرح نمی کنند بلکه آنها نیز یک تفکر یا ایده خلاقانه دارند که آن را می پرورانند. به همین دلیل این تفکر نادرست را از خود دور کنید که لازم است همیشه تفکر و ایده خلاقانه تولید کنید.

چیزی که مهم است این است که یک ایده نوآورانه داشته باشید و با بال و پر دادن به آن میزان خلاقیت یا بهره وری آن تفکر را افزایش دهید. یکی دیگر از اقدامات نادرستی که تفکر خلاق را کاهش می دهد این است که عجله کنید. سعی کنید هرگز عجله به خرج ندهید زیرا اضطراب و عجله کردن از عوامل تخریب گر تفکر خلاقانه هستند.


 

تکنیکهای عملی و جالب برای افزایش تفکر خلاق در کسب و کار (بخش دوم)

تکنیکهای عملی و جالب برای افزایش تفکر خلاق در کسب و کار (بخش اول)

نظر شما

The post تکنیکهای عملی و جالب برای افزایش تفکر خلاق در کسب و کار  (بخش سوم) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.