حق استفاده از برند یا فرانچایز در سیستم بازاریابی (بخش اول)

احتمالاً شما نیز تعدادی از فروشگاه ها و شعبه های مختلف یک محصول را دیده اید که با سرعت در حال افزایش هستند و در بسیاری از نقاط شهر فعالیت می کنند. به عنوان مثال ، شاهد افزایش سریع شعبه های مختلف فروشگاه آیس پک می شوید. شاید برخی از افراد متوجه مکانیزم عمل این […]

The post حق استفاده از برند یا فرانچایز در سیستم بازاریابی (بخش اول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

احتمالاً شما نیز تعدادی از فروشگاه ها و شعبه های مختلف یک محصول را دیده اید که با سرعت در حال افزایش هستند و در بسیاری از نقاط شهر فعالیت می کنند.

به عنوان مثال ، شاهد افزایش سریع شعبه های مختلف فروشگاه آیس پک می شوید. شاید برخی از افراد متوجه مکانیزم عمل این نوع از فروشگاه ها و شعبه ها نشوند. به همین دلیل در این مقاله به توضیح این نوع از کسب و کار می پردازیم.

مشاوره بازاریابی معتقد است این نوع کسب و کار و سیستم های بازاریابی را فرانچایز (فرانچایز) می نامند. فرانچایز یک رابطه طولانی مدت است که به سایرین اجازه می دهد تا از برند و امتیاز آنها در کسب و کارتان استفاده کنید. بسیاری از افراد و مدیران بازاریابی به این نتیجه رسیده اند که فرانچایز یک راه سریع برای رشد است.

اکثر برندهای بزرگی که به موفقیت رسیده اند از روشهای فرانچایز استفاده کرده اند. امروزه در دنیای کسب و کار که روز به روز پیچیده تر و گسترده تر می شود و تمامی برندها ، حتی برندهای کوچک نیز رقیبان جدی برای برندهای بزرگ هستند ، فرانچایز کردن یک روش مطلوب و مناسب برای ایجاد مدل زنجیره ای است.

در این روش ، صاحبان برند ، در کنار حق استفاده از مجوز و امتیاز برند ، حق آموزش و سایر خدمات را نیز به فرانچایزهای گیرنده می دهند. این قرارداد یک قرارداد بلند مدت است. مدل فرانچایز یک روش محبوب در بین کسب و کارهاست. به همین دلیل در این مقاله به فواید آن خواهیم پرداخت تا اگر شما نیز این شرایط را دارید حتماً به استفاده از این مدل بپردازید.

یک) یک مدل موفق

یکی از عواملی که موجب شده روش فرانچایز کردن طرفداران بسیاری پیدا کند این است که این روش ، یک روش موفقی است که مفید بودن آن بارها مورد تأیید قرار گرفته است. از آنجایی که امروزه جبران خسارت و شکست در بازار به سختی امکان پذیر است. به همین دلیل ، بسیاری از برندها یا کسب و کارها تلاش می کنند از روشها و مدلهایی که در گذشته ، سودمند بودن آنها ثابت شده استفاده کنند.

متأسفانه این مدل از کسب و کار در ایران چندان شناخته شده نیست. ولی با شناخت ابعاد و ویژگیهای آن افراد زیادی طرفدار آن خواهند بود.

دو) مدل برد-برد

روش فرانچایز کردن یک روش برد-برد است. یعنی هم برندها و هم کسب و کارهایی که از فرانچایزها به عنوان گیرنده استفاده می کنند از این ارتباط بلندمدت سود خواهند برد. برندهای بزرگ ، با سرعت بیشتری گسترش پیدا می کنند و از طرفی شعبه های بسیاری دارند که می توانند بخشهای مختلف خود را به آنها واگذار کنند تا امور مربوط به برند و فروشها به خوبی انجام شود. کسب و کارهای کوچک یا گیرنده های فرانچایزها هم از امکانات تبلیغاتی و حمایتی و آموزشی که برندهای بزرگ دارند می توانند استفاده کنند.

سه) تجارب سودمند فرانچایز دهنده

گیرنده های فرانچایز نیازی به تجربه بسیاری از خطاها ندارند. به بیان دیگر ، آنها بدون اینکه دست به آزمون و خطا بزنند و متحمل شکست و ضررهای بزرگ شوند و بسیاری از فرصتهای خود را از دست بدهند می توانند از تجارب فرانچایز دهنده ها استفاده کنند ؛ زیرا در این روش ، برندهای بزرگ یا فرانچایز دهنده ها ، تجارب خود را در شکل آموزشهای متعدد در اختیار فرانچایز گیرنده ها قرار می دهند.

چهار) گسترس حوزه فعالیتها

در گذشته از مدل فرانچایز بیشتر برای کسب و کارهای حوزه تجاری و فروشگاه ها استفاده می شد. اما امروزه در مشاغلی که در حوزه خدمات اجتماعی مانند مراکز درمانی و علمی نیز گسترش پیدا کرده است.


موضوع مرتبط :

فرانچایز یا اخذ نمایندگی چه الزاماتی و ضروریاتی دارد؟

مشاور برندسازی

نظر شما

The post حق استفاده از برند یا فرانچایز در سیستم بازاریابی (بخش اول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.