داشتن کودکی شاد و با استعداد

تمامی والدین برای فراهم کردن امکانات رفاهی و آسایشی فرزندانشان در تمامی مراحل زندگی می کوشند و برای تقویت هوش و استعداد کودک باهوش خود از […]

نوشته داشتن کودکی شاد و با استعداد اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

تمامی والدین برای فراهم کردن امکانات رفاهی و آسایشی فرزندانشان در تمامی مراحل زندگی می کوشند و برای تقویت هوش و استعداد کودک باهوش خود از هیچ چیز کوتاهی نمی کنند، ولی نمی توانند به آن ها شاد بودن و خوشحالی کردن را آموزش بدهند.

شما تمام تلاش خودتان را می کنید و فکر می کنید همین که برایش هر آنچه را که می خواهد فراهم کنید کافی است و کودک باهوش شما دیگر شادترین کودک روی زمین است.

در کل دنیا دوران کودکی بهترین و شادترین دوره زندگی هر انسان شناخته شده است. تمامی کودکان دنیایی برای خود دارند که تمامی آن از معصومیت و پاکی و بی ریایی ساخت شده است و سبک و خالی از هر چیز هستند. کودکان دنیایی از رنگ و زیبایی دارند که از روح بزرگسالان بی نهایت دور است.

موسسه هوش نیک روشهایی را به شما پیشنهاد می‌کند که با کمک آن ها شما می توانید برای فراهم کردن این خوشبختی در مسیر رساندن کودک باهوش به استعدادهای خدادادی او را همراهی کنید.

چند روش اولیه

در ادامه مطلب به چند نکته کوتاه و پیش پا افتاده اشاره کرده ایم، که از باید ها و نباید های شما والدین عزیز تهیه شده. امیدواریم که با عمل کردن به این چند نکته که در طول روز انجام خواهید داد.

* بایدها

  1. باید به کودک این امکان و آزادی را بدهید تا علایق خود را کشف کند و بازی ها و سرگرمی هایش را خودش انتخاب کند، زیرا در همین بازی ها اطلاعات مهمی نسبت به استعداد و هوش نهفته آن ها کشف می شود. شما باید به آن ها توجه کنید
  2. شما والدین عزیز باید کودک باهوش خود را با تجربیات مختلف آشنا کنید. وقتی کودک تجربه های مختلف کسب کند ناخودآگاه استعدادهایی که تا حالا به آن اشاره ای نشده نمایان می شود.
  3. باید اجازه دهید کودک اشتباه کند. شاید انجام دادن کارها به صورت کامل و بدون نقص برای والدین بسیار هیجان انگیز و باعث افتخار باشد ولی هیچ وقت هوش و استعداد فرزندتان کشف نمی شود.
  4. باید از کودک خود سؤال بپرسید آن هم سؤال های کلیدی که به طور طبیعی با محیط پیرامون خود آشنا شود. مثل: چرا هوا روشن میشود؟ درخت چگونه رشد می کند؟
  5. باید برنامه های مشترک خانوادگی ترتیب بدهید. وقتی کودک باهوش شما هنگام اجرا کردن برنامه ی خانوادگی تلاش والدینش را ببیند بیشتر به وجد میاد و تمام تلاشش را می کند و باعث استعدادیابی او می شود.
  6. باید فرزند تان را در کارهای روزانه دخیل کنید. زیرا با انجام کارهایی که شما از او میخواهید حس قوی بودن و موفقیت به او دست می دهد و همچنین او می بیند که شما برای انجام کارها وقت اختصاصی می گذارید.
  7. شما والدین باید محیطی برای کودک باهوش خود اختصاص دهید که بتواند به راحتی تحرک داشته باشد. اسباب بازی هایش را جلوی دیدش بگذارید تا باعث تحریک حواسش شود. مثل: نقاشی با انگشت، عروسک های نمایشی، وسایل موسیقی و …
  8. کودکان باید همیشه در شما داشتن اشتیاق و شوق نسبت به یادگیری را ببینند و شما هم باید در فعال ترین حالت ممکن آن را حفظ کنید.
  9. به عنوان بک خانواده صمیمی با هم بازی کنید چه در محیط خانه و چه در بیرون از خانه هیچ فرقی ندارد.
  10. برای بیشتر کارهای روزانه یک برنامه ریزی زمانی و رضایت بخش داشته باشید.
  11. برای کودک خود شرایطی را فراهم کنید که به راحتی بتواند با دنیایی که مختص سنش است ارتباط برقرار کند.
  12. برای تقویت خلاقیت کودک باهوش خود بیکار نباشید. آسان ترین و کم خرج ترین آن داستان های طنزآمیز است.
  13. بازی با کودک باهوش تان باعث می شود سرزندگی و شوخ طبعی را یاد بگیرد.
  14. به کودک با استعداد خوب عزت نفس بدهید، برای افزایش عزت نفس کودکتان با خانواده صحبت کنید و آن ها را در جریان موفقیت ها و کارهای روزانه خود در جریان بگذارید.
  15. دسترسی به کامپیوتر را در منزل یا مدرسه برای کودک باهوش خود محیا کنید.

* نبایدها

  1. نباید کودک تان را با دیگران مقایسه کنید. بگذارید یاد بگیرد قبل و بعد کارهایش را با هم مقایسه کند.
  2. نباید به کودک خود برچسب بزنید، نگذارید برای ایرادگیری های منفی تان حس خنگ بودن یا کم توانی به او دست دهد. ممکن هیچوقت طرف کشف استعداد و توان ذاتی اش نرود.
  3. نباید کودکتان رابه اجبار آموزش ندهید. شما برای پیشرفت کوک باهوش و با استعداد خود به اشتباه فشار می آوردید و ممکون است آن را مضطرب و دلزده کند.
  4. نباید مانع انجام فعالیت های گروهی و مورد علاقه کودک با استعداد خود شوید.
  5. نباید کار های فرزندتان را همیشه مورد انتقاد قرار دهید. مورد ارزشیابی شما باعث می شود هیچ وقت دنبال کشف استعدادهایش برود.
  6. نباید به تفکیک جنسی فرزندتان ذوق کنید و آن ها را تشویق کنید. برایش هم محیط دخترانه فراهم کنید هم پسرانه حال به هر روشی.
  7. نباید رویاپردازی و کنجکاوی های کودک بااستعداد خود را محدود و بسته نگه دارید در روز این آزادی را به او بدهید.

 

این ۲۲ نکته فقط بخش کوچکی از وظایف شما والدین عزیز در قبال شاد کردن کودک دلبندتان می باشد.

اگر تا به حال هیچ کدام از این بایدها و نبایدها را رعایت نکرده اید اصلا نگران نباشید هنوز دیر نشده مثالی قدیمی می گوید: ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازست. پس شما در سریع ترین زمان ممکن با شماره زیر تماس بگیرید تا مشاورین موسسه هوش نیک شما والدین عزیز را در این مسیر راهنمایی کنند.

۰۲۱۷۷۸۹۱۵۸۷

 

نوشته داشتن کودکی شاد و با استعداد اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.