هیجان ترس به عنوان ابزار دست بازاریابان

انسانها دارای هیجانات یا احساساتی هستند که به صورت غریزی از بدو تولد در آنها وجود دارد. به دلیل پایه های غریزی و تکاملی احساسات می توان گفت هیجانات یا همان احساسات از مهمترین مولفه های مهم در تعیین فکر و رفتار افراد هستند. هیجانهای مختلفی وجود دارد که هر کدام قدرت اثر گذاری متفاوتی […]

The post هیجان ترس به عنوان ابزار دست بازاریابان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

انسانها دارای هیجانات یا احساساتی هستند که به صورت غریزی از بدو تولد در آنها وجود دارد.

به دلیل پایه های غریزی و تکاملی احساسات می توان گفت هیجانات یا همان احساسات از مهمترین مولفه های مهم در تعیین فکر و رفتار افراد هستند. هیجانهای مختلفی وجود دارد که هر کدام قدرت اثر گذاری متفاوتی دارند. از میان احساسات مختلف ، “ترس” از ابتدایی ترین و قوی ترین احساسات در انسانهاست. انسانها از طریق احساس ترس می توانند خطرات را تشخیص داده و به موقع ، واکنشهای مناسبی را نشان دهند.

به نظر مشاوره بازاریابی ، ترس از اساسی ترین احساسات در انسانهاست که موجب می شود شانس زنده ماندن آنها بیشتر شود. از حس ترس در بازاریابی به ویژه بازاریابی های احساسی به وفور استفاده می شود. ترس در انسانها احساس فوریت ایجاد می کند و آنها را مجبور می کند تا روش خود را تغییر دهند و اقدام دیگری انجام دهند.

به عنوان مثال ، احساس ترس ، افراد را وادار می کند برای جلوگیری از وقوع اتفاقات وحشتناک روش یا انتخاب خود را تغییر دهند. برای بازاریابی اکثر محصولات می توان از احساس ترس استفاده کرد که نمونه های آن در این مقاله ذکر شده است.

یک) تعیین زمان

یکی از پر کاربردترین روشهای استفاده از هیجان ترس ، زمانی است که بازاریابها برای ایجاد انگیزه کافی در مشتریان استفاده می کنند تا نسبت به خرید محصول آنها ترغیب شوند. به عنوان مثال ، آنها از جملاتی مانند اینکه ” گران تر نخرید! ” ، ” زمان را از دست ندهید” ، ” از این بیش تر ضرر نکنید ” ،  ” خودتان را تضمین کنید ” استفاده می کنند که توجه و کنجکاوی مخاطبان را جلب کنند و در ادامه زمانی که کنجکاوی کافی و انگیزه لازم در مخاطبان ایجاد شد برای آنها زمانهای محدودی را تعیین می کنند تا نسبت به خرید محصولی که می تواند ضرر آنها را کمتر کرده و سودشان را بالا ببرد اقدام می کنند. به عنوان مثال ” گران تر نخرید ! فقط تا پایان هفته فرصت دارید محصول مورد نیاز خود را با تخفیف بالا خریداری کنید ” .

دو) محصولات غذایی

محصولات غذایی از آنجایی که با سلامتی افراد ارتباط مستقیم دارند ، ایجاد احساس ترس می تواند بیش از سایر محصولات ، مشتریان و مخاطبان را بر انگیزد. به عنوان مثال ، آیا از مضرات چای سیاه آگاهی دارید ؟ آیا می دانید بیش از نیمی از کم خونی ها به دلیل مصرف بالای چای سیاه است ؟ و در ادامه دمنوشهای گیاهی که شرکت یا برند آنها تهیه و بسته می کند را معرفی می کنند تا جایگزین مصرف چای سیاه مشتریان شود.

سه) محصولات بهداشتی

محصولات بهداشتی نیز شرایطی مانند مواد غذایی دارند. از آنجایی که ارتباط مستقیم با سلامتی و افزایش بهداشت مردم دارند از احساس ترس به وفور در آنها استفاده می شود. به عنوان مثال ” سطوح آلوده آشپزخانه تا ۷۰ درصد باکتریهای مضر برای سلامتی را ایجاد می کند و تمیز کردن آنها نقش مهمی در سلامت خانواده دارد” در ادامه به معرفی محصول شوینده و ضدعفونی کننده خود اشاره می کنند که می تواند سطوح را به طور کامل تمیز کند و آلودگی ها را از بین ببرد.

چهار) محصولات خدماتی

در میان محصولات خدماتی ، بیمه از سایر محصولات بیشتر مورد توجه بازاریابی احساسی با ایجاد احساس ترس قرار می گیرد. بیمه ها به افراد این اطمینان را می دهند که می توانند با خیال راحت زندگی کنند و در صورت پیش آمدن خسارت از بیمه ها خسارت خود را دریافت کنند.

به همین دلیل در بازاریابی خود از جملاتی مانند ” آیا می دانید سالیانه چند تصادف و مصدومیت و کشتار جاده ای به وجود می آید ؟” در ادامه به خرید بیمه تشویق می کنند که تا حد زیادی می تواند آنها را نسبت به این نوع از خسارتها مصون نگه دارد.

با نگاهی به مثالهای گفته شده در بالا به خوبی متوجه می شویم که احساس ترس یکی از مهمترین محرکهای انسانها برای اقدام کردن یا متوقف کردن اقدام به عملی است ؛ به همین دلیل بازاریابها نیز به این ویژگی انسانها آگاهی کامل دارند و از آن به خوبی استفاده می کنند.

نظر شما

The post هیجان ترس به عنوان ابزار دست بازاریابان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.