اقدامات ضروری پس از تشخیص هوش کودک (قسمت دوم)

در ادامه اقداماتی که والدین پس از تشخیص هوش کودک خود باید انجام دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد. پس از اینکه به توانایی […]

نوشته اقدامات ضروری پس از تشخیص هوش کودک (قسمت دوم) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

در ادامه اقداماتی که والدین پس از تشخیص هوش کودک خود باید انجام دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد. پس از اینکه به توانایی هوشی کودک خود پی بردید ، نکات ذکر شده در زیر را رعایت کنید.

یک) نقاط ضعف را هم در نظر بگیرید

برخی از والدین به اشتباه چنین تصور می کنند که کودکی که دارای هوش بالاست دچار هیچ مشکل ذهنی یا رفتاری نمی تواند باشد. در حالی که در بسیاری از اوقات این کودکان ممکن است دچار مشکلات رفتاری باشند. در صورتی که این مشکلات یا نقاط ضعف ها برطرف نشوند بهره گیری از توانایی های ذهنی کودکان نیز دشوار می شود.

بنابراین ، بهتر است نقاط ضعف کودکان خود را نیز ببینید و به فکر اصلاح آنها برآیید تا بهره گیری از توانایی های ذهنی کودکان ، بیشتر میسر شود ؛ زیرا در بسیاری از مواقع ، داشتن مشکلات رفتاری موجب عدم بروز یا به ثمر نشستن توانایی های کودکان می شود. بنابراین ، فرصت های لازم را برای یادگیری و پیشرفت آنها فراهم کنید.

دو) کمبود دقت را جدی بگیرید

برخی از کودکان با اینکه جزء کودکان تیز هوش هستند و توانایی ذهنی بالای آنها در آزمونها و تستهای مختلف ثابت شده است ولی برخی از آنها دچار کمبود توجه هستند. آنها بسیاری از تکالیف را با بی دقتی انجام می دهند ، صبر و حوصله کمی دارند ، بسیاری از موارد از چشم آنها می افتد و از بسیاری از محرکها غافل می شوند. اگر این نشانه ها را در کودکان تیزهوش خود دیدید حتماً لازم است سریعاً به افراد متخصص مراجعه کنید تا با رسیدگی به موقع به مشکلات آنها ، میزان آسیبهای وارده بر عملکردشان کاهش پیدا کند.

سه) شانس موفقیت کودکان را افزایش دهید

بسیاری از متخصصان معتقد هستند که پرورش و تقویت محیط زندگی کودک نقش مهمی در موفقیتهای آینده آنها دارد. بنابراین ، بیش از اینکه بر هوش کودک خود تأکید کنید بهتر است به فکر غنی کردن محیط و پرورش صحیح کودکان باشید تا شانس موفقیت آنها در آینده را افزایش دهید. این نکته بسیار مهم را همواره مد نظر قرار دهید که غنی کردن محیط و افزایش کیفیت آن به اندازه توانایی هوشی کودکان که یک ویژگی ارثی است مهم می باشد.

چهار) اصلاح سبک زندگی کودکان

بهتر است علاوه بر اینکه بر پرورش توانایی های ذهنی و هوشی کودکان خود حساسیت نشان می دهید سبک زندگی آنها را نیز اصلاح کنید تا احتمال بروز توانایی های ذهنی آنها افزایش پیدا کند. به عنوان مثال ، خواب کافی کودکان ، غذاها و تغذیه مناسب کودکان  و فعالیتهای بدنی کودکان نقش بسیار مهمی در عملکرد مطلوب آنها دارد.

بهتر است کیفیت موارد گفته شده را مد نظر قرار دهید و همچنین میزان بازیهای پر تحرک آنها را افزایش دهید تا توانایی های بدنی آنها نیز بهبود پیدا کند. ضرورت این مسئله از این نظر است که افزایش مهارتها و توانایی های بدنی کودکان نقش بسیار زیادی در افزایش توانایی های ذهنی آنها دارد.

پنج) استرس خود را کاهش دهید

برخی از والدین به محض اینکه متوجه می شوند فرزند آنها کودکی تیزهوش است دچار استرس و نگرانی می شوند و مدام استرس این را دارند که نتوانند بهره هوشی کودک را به سمت و سوی درستی هدایت کنند. این قبیل استرسها نه تنها کارآیی و قدرت تشخیص شما را کمتر می کند بلکه این استرس فرزند شما را نیز تبدیل به کودکی مضطرب می سازد که نمی تواند از توانایی های هوشی خود استفاده کند.

با توجه به نکات گفته شده در بالا کاملاً می توان اهمیت این مسئله را درک کرد که اقدامات درست و منطقی پس از تشخیص توانایی ذهنی و هوشی کودکان تا حد اهمیت دارد.

 

نوشته اقدامات ضروری پس از تشخیص هوش کودک (قسمت دوم) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.