تکنیکهای برخورد مناسب با مشتریان

شاید بسیاری از ما یا افرادی که در کار فروش هستند چنین تصور کنند که فروختن یک محصول به افرادی که به عنوان مشتری محسوب می شوند نیاز به تخصص ندارد. هر فردی قادر است یک محصول را به دیگران بفروشد. اما سوال اینجاست ، اگر فروختن یک امر ساده و راحتی است چرا تعدادی […]

The post تکنیکهای برخورد مناسب با مشتریان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

شاید بسیاری از ما یا افرادی که در کار فروش هستند چنین تصور کنند که فروختن یک محصول به افرادی که به عنوان مشتری محسوب می شوند نیاز به تخصص ندارد.

هر فردی قادر است یک محصول را به دیگران بفروشد. اما سوال اینجاست ، اگر فروختن یک امر ساده و راحتی است چرا تعدادی از صاحبان مشاغل یا فروشنده ها در امر فروش شکست می خورند ؟ چرا با اینکه محصول آنها مورد نیاز مشتریان است ولی نمی توانند در عرضه آن به مشتریان موفق باشند ؟

ساده ترین تصور این است که یک محصولی وجود دارد که می تواند نیازی از مشتریان را برآورده کند و در صورتی که مشتری به آن نیاز دارد پس متقاضی آن محصول است و به همین راحتی ، پروسه فروش اتفاق می افتد. اما دیدگاه درست تر این است که در بسیاری از مواقع ، احساس نیاز در مشتریان وجود ندارد یا محصولی که ما در حال عرضه آن هستیم نیاز ضروری مشتری نیست و لازم است ما این نیاز را در او ایجاد کنیم.

همچنین ممکن است مشتری ما به آن محصول نیاز داشته باشد ولی حتی خودش نیز آگاه نباشد که تا چه اندازه به این محصول نیاز دارد. بنابراین در امر فروش باید بسیار دقت کنیم و به هیچ عنوان برخورد ساده و سطحی با آن نداشته باشیم. اما برای اینکه این نیاز را در مشتری ایجاد کنیم و سپس موفق به فروش آن شویم چه راهکارهایی باید به کار ببریم ؟ در این مقاله تکنیکهایی که در رسیدن به این هدف به شما کمک خواهد کرد مطرح می کنیم.

اولین تکنیک برخورد مناسب با مشتری) اجازه صحبت بدهید

ابتدا لازم است صبر کنید تا مشتری یا مخاطب شما برایتان توضیح دهد که به چه چیزی نیاز دارد. تا زمانی که مشتری لب به سخن باز نکرده است شما نمی توانید اطلاعات کافی درباره او به دست بیاورید و او را به سمت محصول مناسب سوق دهید. این بخشی از تحقیقات بازاریابی به شمار می رود.

در این مرحله هیچ عجله ای نداشته باشید ، کسی که در این مرحله سخن می گوید فقط مشتری شماست و وظیفه شما گوش دادن به خواسته ها و نیازهای اوست. وسط سخن او اظهار نظر نکنید ، اجازه دهید تا تمامی حرفهایی که لازم می داند به شما بگوید.

اگر در این مرحله عجله به خرج دهید احتمال اینکه بی گدار به آب بزنید بسیار زیاد است و مشتری شما بدون اینکه نیاز دقیق خود را مطرح کرده باشد شما را فرد مناسبی برای معامله کردن نمی بیند.

از طرفی ، با گوش دادن به سخنان مخاطب است که می توانید به نیاز او پی ببرید یا متوجه شوید که نیاز اصلی او چیست که این نیاز را حتی اگر مشتری شما احساس نمی کند در او ایجاد کنید.

دومین تکنیک برخورد مناسب با مشتری ) کمک کننده باشید

در مرحله بعدی بهتر است به مشتریان خود کمک کنید. او هم اکنون به شما اعتماد کرده است و متوجه شده که شما به خوبی به صحبتهای او گوش کرده اید و دقیقاً می دانید که او به چه چیزی نیاز دارد ؛ اما ممکن است نیاز اصلی خود را نتواند به طور واضح بگوید ؛ بنابراین در این مرحله حتماً از کمک شما استقبال خواهد کرد چرا که کاملاً متوجه شده است که شما به حرفهای او گوش داده اید.

پس در این مرحله سعی کنید به او کمک کنید تا محصولی که نیاز دارد را بیابد. به عنوان مثال می توانید به او پیشنهادهایی را بدهید که با توجه به سخنانی که از او شنیده اید به این نتیجه رسیده اید که این محصولات می تواند نیاز آنها را برآورده کند. همچنین این کار به مشتریان کمک می کند تا راه رسیدن به هدف یا تصمیمشان هموارتر شود و از شما به خاطر این راهنمایی منطقی و همدلانه تشکر خواهند کرد.

پس از اینکه او را راهنمایی کردید و او توانست تشخیص دهد که چه محصولی برایش مناسب تر است بهتر است دوباره او را راحت بگذارید تا تصمیم خود را بگیرد. پس وظیفه شما راهنمایی است نه دخالت در تصمیم گیری مشتریان ؛ اگر این روند را با دقت اجرا کنید مطمئن باشید که مشتریان شما تمایل بیشتری برای خرید کردن خواهند داشت و از اینکه شما به آنها کمک کرده اید خوشحال خواهند بود و زمینه های اعتماد و ارتباط بیشتر فراهم خواهد شد.

توجه عمیق تر در مورد اهمیت برخورد مناسب با مشتریان

نحوه برخورد مناسب فروشنده ها با مشتریان نقش مهمی در جذب یا دفع آنها دارد. در گذشته موضوعی که همواره مد نظر برندها و فروشنده ها بوده ، فروختن محصول و افزایش فروش است ؛ اما امروزه تغییرات زیادی نسبت به گذشته رخ داده و روند فروش محصولات پیچیده تر شده است. بخشی از این پیچیدگیها با تغییر سلیقه و تقاضاهای مردم و بخش زیادی به پیشرفتهای مربوط به تکنولوژی و بالا گرفتن رقابت بین برندها مربوط است.

هم اکنون چیزی که از فروش مهمتر است نحوه ارتباط با مشتریان و حفظ این ارتباط می باشد. در این مقاله نیز به ادامه ارائه تکنیکهایی که به شما کمک می کند برخورد مناسبی با مشتریان داشته باشید تا ارتباط سازنده و دائمی با آنها برقرار کنید می پردازیم.

سومین تکنیک برخورد مناسب با مشتری ) با مشتریان رفیق باشید

سعی کنید با مشتریانتان همانند یکی از دوستان خود رفتار کنید. شما معمولاً چگونه با دوستان خود رفتار می کنید ؟ کاملاً درست است شما با آنها بسیار گرم و صمیمی برخورد می کنید و زمانی که آنها را مشاهده می کنید بسیار شاد هستید ، یعنی از دیدن آنها خوشحال می شوید.

پس بهتر است با مشتریان خود نیز چنین برخوردی داشته باشید تا آنها احساس خوبی را که موقع ملاقات با دوستانشان پیدا می کنند در این ارتباط نیز تجربه کنند. برای این کار بهتر است تن صدای خود را با توجه به جملات و کلماتی که به کار می برید تغییر دهید. گاهی آرام باشید و گاهی هیجان زده و خوشحال به نظر برسید. با این رفتار آنها با شما احساس راحتی می کنند و با سرعت بیشتری به شما اعتماد می کنند.

تنها نکته ای که باید همواره مد نظر قرار دهید این است که هرگز مانند یک فروشنده با آنها برخورد نکنید ؛ بلکه مانند یکی از دوستان و افراد نزدیک به خودتان با آنها رفتار کنید.

چهارمین تکنیک برخورد مناسب با مشتری ) او را وادار به عجله نکنید

ممکن است مشتریان شما بخواهند حرفی را به شما بزنند یا نظری را اعلام کنند ولی چنین احساس کنند که شما فرصت برای گوش دادن به صحبت آنها را ندارید یا اینکه اعتماد کامل به شما ندارند تا خواسته خود را به شما بگویند.

پس مراقب حرفهایی که ممکن است مشتریان تمایل داشته باشند بگویند یا سوالاتی که در ذهن خود دارند و نیاز دارند از شما بپرسند ولی نمی پرسند باشید. اگر احساس کردید که مشتری نگران است سعی کنید به او فرصت کافی برای صحبت کردن بدهید. مشتریان را به عنوان فردی که قرار است محصول شما را بخرد یا نخرد نبینید بلکه سعی کنید پی به دغدغه های او ببرید.

پنچمین تکنیک برخورد مناسب با مشتری ) خلاصه صحبت کنید

یکی دیگر از اشتباهاتی که متأسفانه بسیاری از فروشنده ها مرتکب می شوند این است که با صحبتهای بیش از اندازه که در خصوص معرفی محصول و ویژگیهای آن می کنند ، مشتریان را خسته و حتی گاهی بیزار می کنند.

بنابراین به شما پیشنهاد می شود سعی کنید پر حرفی نکنید بلکه کوتاه ترین و کاملترین پاسخ را به او بدهید. یک سخنرانی راه نیاندازید ؛ فقط کافی است به اندازه و به موقع صحبت کنید. مشتریان نیازی ندارند بسیاری از اطلاعاتی که شما به آنها می دهید را بدانند. بلکه تنها با اطلاعاتی که برایشان مفید است و در تصمیم گیری کمک می کند نیاز دارند. پس اطلاعاتی که مشتریان نیاز دارند به آنها بدهید.

به نظر مشاوره بازاریابی ، حال این نکات را رعایت کرده اید پس شما تبدیل به دوست خوبی برای مشتریان شده اید ، آنها هم احساس راحتی با شما دارند و هم اعتماد کافی را به دست آورده اند. الان زمان آن است که به عنوان یک دوست و فرد قابل اعتماد ، پیشنهادی که فکر می کنید می تواند به بهترین نحو نیاز مشتریتان را برآورده کند به او بدهید.

نظر شما

The post تکنیکهای برخورد مناسب با مشتریان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.