تربیت کودکان به سبک خردمندانه – هدف گیری

اگر نمی دانید کجا می روید، پس هر راهی شما را به آنجا می رساند.” آلیس در سرزمین عجایب توسط لوئیس کارول” در مورد فرزندپروری خردمندانه […]

نوشته تربیت کودکان به سبک خردمندانه – هدف گیری اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

اگر نمی دانید کجا می روید، پس هر راهی شما را به آنجا می رساند.” آلیس در سرزمین عجایب توسط لوئیس کارول”

در مورد فرزندپروری خردمندانه نیز می توان همین را گفت.  بدون داشتن هدف مشخص ، برخی اهداف بزرگتر برای هدایت روند حل مسئله ، احتمال اینکه به یک راه حل عاقلانه دست پیدا کنید، بسیار کمتر است.

تعیین هدف برای کودکان مهم است زیرا به آنها احساس هدفی می دهد که می تواند اعتماد به نفس آنها را بهبود بخشد و عزت نفس آنها را تقویت کند.  همچنین به آنها کمک می کند تا تمرکز کرده و تصمیمات بهتری بگیرند.  … بچه هایی که هدف دارند بهتر از بچه هایی که اصلاً برنامه ای ندارند در زندگی کار خواهند کرد. اما برای آموزش هدف گذاری اول باید شما اهداف تربیتی را در محیط پرورش کودک و نوجوان اجرا نمایید.

 یک هدف عاقلانه چیزی است که شما به طور ایده آل و در نهایت دوست دارید به آن برسید.  به عنوان مثال ، هنگامی که فکر می کنید پس از آنکه نوجوان شما ساعت حصر خود را شکست و برای دفعه دوم برای دومین بار در یک هفته سرگردان شد ، چگونه می توانید پاسخ دهید.

مهم است که از خود بپرسید ، “من در اینجا می خواهم به چه نتیجه ای برسم ، هدف نهایی من چیست؟”  اگر تمرکز شما، مجازات عدم اطاعت از شما باشد ، ممکن است در کوتاه مدت کمی احساس بهتری داشته باشید،   اما بدون شک کودک شما هر چیزی با ارزش طولانی مدت را یاد می گیرد. با تمرکز بر یک هدف دلسوز و دوربینانه تر مانند کمک به کودک در یادگیری مسئولیت یا اهمیت زندگی در توافق نامه ، پاسخ ممکن است منافع بعدی را به همراه داشته باشد.

دانستن چگونگی هدف گذاری برای هدف صحیح می تواند چالش برانگیز باشد.  وقتی نوبت به والدین می رسد ، غالباً یک هدف عالمانه دارای ویژگی های زیر است:

یک هدف خردمندانه که به علاقه کودکان اهمیت بیشتری می‌دهد تا والدین. برای مثال، وقتی ما به خاطر ظاهر فرزندانمان خجالت زده‌ایم، بیشتر در مورد خودمان پیام می‌دهد تا آنها. مانند وقتی که مادر بزرگ عاقل من یک بار به من گفت استیو: مهم نیست که موهات چقدر بلند یا چه شکلی هستی. این مهمه که چه نوع شخصیتی داری( چه جور آدمی هستی) و رفتارت با بقیه چگونه است. ( و او افزود، به خاطر اینکه که مهم نیست ٫ چرا مو هاتو کوتاه نمی‌کنی)

اهداف طولانی مدت، راه حل های کوتاه مدت را متعادل می کند.  به عنوان مثال ، در شرایطی که کوتاه مدت باعث می شود کودک خود را ایمن و سالم نگه دارد ، هدف طولانی مدت ما این است که به نوجوان خود را قادر می سازد تا قضاوت و مدیریت سلامت و ایمنی خود را در آینده ایجاد کند.

اهداف اصولی و اخلاقی

یک هدف عاقلانه با ارزشهای اخلاقی ما سازگار است و به انجام کار درست می انجامد. مثلا، اینکه از نوجوان خود بخواهید که با احترام و ملاحظه با شما رفتار کند. زیرا “در خانواده ما از قانون طلایی پیروی می کنیم و با دیگران روشی که انتظار داریم با ما رفتار کند” هدف سازنده تر و شایسته تری نسبت به انجام این کار برای جلوگیری از مجازات است.  علاوه بر این ، چنین هدفی اصولی ارزش های شما را مدل می کند و منطقی ارائه می دهد که یک درس مهم را بیان می کند.

بر اهداف مثبت متمرکز می شود.  یک هدف عاقلانه بیش از اجتناب از ترس و خطرات ، رسیدن به امیدها و امکانات است.  به عنوان مثال ، ممکن است سعی کنیم به جای اینکه به چگونگی جلوگیری از سیگار کشیدن در نوجوان خود بپردازیم ، به او کمک کنیم تا یک سبک زندگی سالم و مبتنی بر انتخاب مسئولانه ایجاد کند.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که والدین هنگام پرداختن به مشکلات فرزندآوری انجام می دهند ، اجرای راهکارهایی است که ارتباط چندانی با حل مشکل ندارند.  این بدان دلیل است که آنها هدف نادرستی را هدف قرار می دهند.  وقتی هدف را روشن کنیم – آنچه واقعاً دوست داریم محقق شود – استراتژی یا ابزاری که برای دستیابی به آن لازم است بسیار واضح تر می شود.

به عنوان مثال ، تصور کنید نوجوان شما در مدرسه عملکرد خوبی ندارد.  اولین واکنش شما ممکن است این باشد که او را زمین گیر کنید یا برخی امتیازات را از او بگیرید زیرا او انتظارات شما را برآورده نمی کند.  اما اگر هدف نهایی شما این نیست که چگونه او را نا امیدتان کند بلکه هدف او این است که چگونه می تواند در مدرسه هم اکنون و هم در آینده موفق شود، بنابراین منطقی است که استراتژی هایی ارائه دهیم که بتواند به او در پیشرفت مناطقی که در آن مبارزه است کمک کند.

با او کار می کنید ممکن است بپرسید: چه چیزی باعث موفقیت در تحصیل او می شود؟  چه کاری می تواند متفاوت انجام دهد تا نمرات خود را بالا ببرد؟ آیا برخی از تدریس خصوصی به او کمک می کند تا مطالب را بهتر درک کند؟  آیا وقت بیشتر در مشق شب و زمان کمتری در کامپیوتر بهتر او را برای امتحانات آماده می کند؟

آیا در زندگی مشکلاتی وجود دارد (مانند دختری که سعی دارد او را تحت تأثیر قرار دهد) که بر تمرکز او تأثیر می گذارد؟ اگر هدف موفقیت در مدرسه است ، پس باید به دنبال راه حل هایی باشیم که به موفقیت او کمک کند و از راهکارهایی که ارتباط چندانی با این مسئله ندارند اجتناب کنیم.

شناسایی هدف مهمترین گام در پاسخگویی خردمندانه به بیشتر چالشهای والدین است. تا زمانی که بدانیم به کجا می رویم ، نمی توان دانست که در کدام جاده گام برمی داریم.  یک هدف با دقت و انتخاب دقیق مانند چراغی از نور است که راه را روشن می کند.

 

 

نوشته تربیت کودکان به سبک خردمندانه – هدف گیری اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.