آیا در بازاریابی می توان به حس ششم خود اعتماد کرد ؟

برخی از مدیران به دلیل سالها تجربه ای که دارند به یک دانش عمیق در بازار دست یافته اند که گاهی بدون استدلال کردن و تنها از روی حدس و یک نوع حس ششم یا شم بازارشناسی خود می توانند تصمیمات درستی را کاملاً به موقع بگیرند. اما در مقابل برخی از مدیران بازاریابی نیز […]

The post آیا در بازاریابی می توان به حس ششم خود اعتماد کرد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

برخی از مدیران به دلیل سالها تجربه ای که دارند به یک دانش عمیق در بازار دست یافته اند که گاهی بدون استدلال کردن و تنها از روی حدس و یک نوع حس ششم یا شم بازارشناسی خود می توانند تصمیمات درستی را کاملاً به موقع بگیرند.

اما در مقابل برخی از مدیران بازاریابی نیز هستند که نسبت به اینکه تا چه حد به این احساسات خود تکیه کنند هنوز تردید دارند و نگران هستند که تصمیمات هیجانی و نادرست بگیرند. دسته دوم به این اعتقاد دارند که برای تصمیم گیری باید داده های قابل اعتماد و رسمی وجود داشته باشد که پس از تجزیه و تحلیل کردن آنها بتوانند به درستی تصمیم بگیرند. اما نکته اینجاست که کدام گروه از این مدیران کار درست را انجام می دهد ؟ آیا این اعتماد کردن یک نوع ریسک است ؟ یا می تواند ما را در بسیاری از مواقع از دیگران جلوتر بیاندازد ؟

به نظر مشاوره بازاریابی ، این سوال زمانی جالب می شود که نتیجه پژوهشها در این زمینه را بدانیم. پژوهشها نشان می دهد زمانی که اطلاعات کافی برای تجزیه و تحلیل شرایط در دست نداریم یا روند مشخصی وجود ندارد که بتوانیم شرایط را پیش بینی کنیم می توانیم به حس ششم خود اعتماد کنیم. همچنین نشان داده اند گاهی نتایج بسیار مفیدی نیز به دنبال خواهد داشت.

سایر پژوهشها در زمینه سایر مشاغل نیز نشان داده است که زمانی که افراد در شرایط حساس یا اورژانسی قرار می گیرند و لازم است تصمیمات حساس با ریسک بالا بگیرند تکیه بر حس ششم می تواند بسیار مفید باشد. زیرا این حس حاصل بینش عمیقی است که افراد در طول سالیان تجربه کاری خود به دست آورده اند و همین بینش عمیق می تواند به آنها کمک کند که حسهای درست تر و دقیق تری نسبت به سایرین داشته باشند. با توجه به توضیحات بالا متوجه شدیم که تکیه بر احساسات درونی می تواند یکی از منابع تقریباً موثق برای تصمیم گیری باشد ولی نکاتی را در استفاده از آن باید مد نظر قرار داد که در ادامه به آنها می پردازیم.

یک) حس ششم جدای از داده های موثق نیست

هر گز نمی توان تنها با تکیه بر احساس درونی اقدام به تصمیم گیری کرد بلکه تحقیقات نشان داده است تکیه بر حس ششم زمانی نتایج مفیدی داشته است که بر اساس اطلاعات عینی و ذهنی بوده است و جدای از اطلاعات بیرونی نباشد. بنابراین درست است که اطلاعات دقیق برای تجزیه و تحلیل در زمان کنونی در دست ندارند ولی با همان اطلاعاتی که می توانند در لحظه حاضر به آن دسترسی داشته باشند می توانند از حس ششم خود استفاده کنند.

دو) عدم توجه به احساسات آنی

زمانی که از حس ششم صحبت می کنیم منظورمان حسهای زودگذر و آنی نیست ؛ بلکه دقیقاً احساساتی است که سالها تجربه و شناخت دقیق بازار و یا شرایط به آنها این توانایی را داده است که بازار را به خوبی بشناسند. حتی زمانی که داده های موثق برای تجزیه و تحلیل شرایط بازار در دست ندارند از تجارب قبلی خود استفاده کنند. بنابراین ، رسیدن به این مرحله به ظرافت بسیار زیادی در تفکر و رفتار نیاز دارد.

سه) شناسایی نوع مشکل

در تصمیم گیریهای مبتنی بر حس ششم نباید در تمامی شرایط از این نوع تصمیم ها استفاده کرد ؛ چرا که در شرایطی که بتوان به صورت عینی و عملی ، بازار را مورد رصد قرار داد که بهتر است از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کنیم تا اینکه خطرات ریسک بر احساس احتمالات را بپذیریم. اما زمانی که شرایط و مشکل به گونه ای است که نمی توان آن را به درستی شناسایی کرد می توانیم از احساسات درونی خود کمک بگیریم.

نظر شما

The post آیا در بازاریابی می توان به حس ششم خود اعتماد کرد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.