اهمیت باشگاه مشتریان در مدیریت بازار

اگر به رفتارهای طرفداران بسیاری از ستاره های سینما یا ورزشکاران یا تیم های ورزشی توجه کرده باشید متوجه می شوید که طرفداران این افراد یا تیمها به شدت به آنها علاقه دارند و سعی می کنند افراد دیگر را نیز با نظر و احساسات خود همسو کنند. یعنی آنها از هر فرصتی برای تبلیغ […]

The post اهمیت باشگاه مشتریان در مدیریت بازار appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

اگر به رفتارهای طرفداران بسیاری از ستاره های سینما یا ورزشکاران یا تیم های ورزشی توجه کرده باشید متوجه می شوید که طرفداران این افراد یا تیمها به شدت به آنها علاقه دارند و سعی می کنند افراد دیگر را نیز با نظر و احساسات خود همسو کنند.

یعنی آنها از هر فرصتی برای تبلیغ یا تعریف راجع به افراد مورد علاقه خود استفاده می کنند و از اینکه بتوانند نظر مثبت دیگران را نیز جلب کنند احساس خوشایندی به دست می آورند. می توان احساس تعلق داشتن را در تمامی افرادی که به یک چیز علاقه مند بوده یا از طرفداران تیمهای ورزشی یا ستاره های سینما هستند مشاهده کرد.

افراد تأثیر گذار یا اینفلوئنسرها سعی می کنند با واکنشهای به موقع و مناسبی که به احساسات طرفداران خود نشان می دهند آنها را برای خود حفظ کرده و همچنان از طرفداری آنها به نفع خود استفاده کنند. در واقع با این کار یک ارتباط دو سویه بین طرفداران و این افراد یا این تیمها به وجود می آید. همین ارتباط دو طرفه موجب پایداری احساسات مثبت و علاقه مندی های افراد و تیمها یا اینفلوئنسرها به یکدیگر می شود.

بر اساس تجربیات مشاوره بازاریابی ، کسب و کارها در چند سال اخیر به این موضوع توجه خاصی معطوف کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که این روش در کسب و کار نیز می تواند بسیار تأثیر گذار باشد و موقعیت آنها را در میان مشتریان حفظ کند. به همین دلیل سعی کرده اند برای برقراری چنین ارتباط دو سویه ای بین مشتریان و طرفداران خود با شرکت یا برندشان اقدام به تشکیل باشگاه مشتریان کنند.

از اپراتورهای تلفن همراه تا بانکها و موسسات و مراکز مختلف شروع به تأسیس باشگاه مشتریان کردند. با این اقدام ، مشتریان قدیمی و مشتریانی که به آنها وفادار هستند را دور هم جمع کرده و سعی می کنند در مواقع مختلف مزایایی برای آنها در نظر بگیرند. علت اصلی این کار این است که به مجموعه ای از مشتریان وفادار و قدیمی خود بتوانند به سرعت دسترسی داشته باشند و در برنامه ریزیهای بازاریابی یا سایر اقدامات خود اطلاعات دقیقی از مشتریان داشته باشند.

علاوه بر این ، اگر به صورت پراکنده و جداگانه اقدام به این کار کنند نتیجه مطلوبی به دست نخواهد آمد ، چرا که اقدامات پراکنده آنها را نمی تواند در ارتباط موثر با مشتریان واقعی و شناسایی مشتریان وفادار موفق سازد.

مشتریان یکی از با ارزش ترین چیزهایی است که هر کسب و کاری می تواند داشته باشد.

با تشکیل باشگاه مشتریان می توانید در هر فرصت مناسبی از مشتریان وفادار خود قدر دانی کنید  و امتیازات ویژه ای را برای آنها در نظر بگیرید. مطمئن باشید این باشگاه شما را به مشتریانتان نزدیکتر می کند و در عین حال می توانید به صورت کاملاً منسجم به مشتریانی که نسبت به شما وفادار هستند خدمات ویژه و منحصر به فردی ارائه دهید. حتی در این باشگاه شما می توانید افرادی که به صورت بالقوه جزء مشتریان شما هستند را شناسایی کرده و با دادن امتیازات ویژه آنها را نسبت به کسب و کار یا محصولتان وفادار سازید.

اگر در کسب و کار خود به فکر پیدا کردن مشتریان وفادار و حفظ ارتباط با آنها هستید با یک برنامه ریزی درست و حساب شده و بررسی تمامی جوانب و مزایا و امکاناتی که می توانید در اختیار آنها قرار دهید اقدام به تشکیل باشگاه مشتریان کنید. همچنین بهتر است در طراحی سایتی که قرار است برای باشگاه مشتریان در نظر بگیرید تمامی مولفه های مهم از جمله جذابیت ، راحتی و سهولت در استفاده و متناسب برای نرم افزارها و سیستم عاملهای مختلف را در نظر بگیرید تا در هر لحظه بتوانید به مشتریان خود دسترسی داشته باشید. در مقالات بعدی در خصوص مزایا و کاربردها و چارچوبهای باشگاه مشتریان بیشتر صحبت خواهیم کرد.


موضوع مرتبط :

هدف و خدمات باشگاه مشتریان

با چه روشهایی می توانیم مشتریان خود را قانع کنیم ؟

اکوسیستم بازاریابی چیست ؟

نرخ انفصال مشتری

راه های ایجاد وفاداری در مشتریان

نظر شما

The post اهمیت باشگاه مشتریان در مدیریت بازار appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.