چالش های بازاریابی برای فروشگاه های آنلاین مواد غذایی

با اینکه مردم امروزه از فروشگاه های آنلاین مواد غذایی استقبال می کنند ولی باز هم چالشهایی پیش روی آنهاست که کار برای این کسب و کارها را دشوار می کند. در اینکه اینترنت توانسته زندگی مردم را متحول کند هیچ شکی نیست. بسیاری از افراد که روزی حتی تصورش را هم نمی کردند با […]

با اینکه مردم امروزه از فروشگاه های آنلاین مواد غذایی استقبال می کنند ولی باز هم چالشهایی پیش روی آنهاست که کار برای این کسب و کارها را دشوار می کند.

در اینکه اینترنت توانسته زندگی مردم را متحول کند هیچ شکی نیست. بسیاری از افراد که روزی حتی تصورش را هم نمی کردند با امکانات بسیار کم بتوانند کسب و کاری راه بیاندازند به کمک اینترنت نه تنها این رویای آنها به واقعیت تبدیل شده است بلکه توانسته اند درآمدهای زیادی هم از این طریق به دست آورند. اما با این وجود همیشه کسب و کارهای اینترنتی با چالشهایی نیز روبه رو بوده اند. در این مقاله به چالشهایی که فروشگاه های آنلاین مواد غذایی با آن مواجه هستند می پردازیم.

یک) عدم بررسی محصول

مشتریان ایرانی تمایل دارند محصولی را که قصد خریدش را دارند از نزدیک مورد بررسی قرار دهند. همیشه مشتریان با این معضل در خریدهای آنلاین مواجه هستند که نمی توانند محصولات مورد نظر خود را از نزدیک لمس و بررسی کنند. هر چه قدر حساسیت این محصول بیشتر باشد ، مشتریان به احتمال بیشتری از خرید اینترنتی صرف نظر می کنند. چرا که نمی خواهند پولی را که پرداخت می کنند و محصولی را خریداری می کنند نتوانند از محصول خریداری شده استفاده کنند. این مسأله در خرید مواد غذایی بیشتر نمود پیدا می کند. زیرا تازگی و طراوت این مواد از اهمیت زیادی برخوردار است و مستقیم با سلامت آنها در ارتباط است. به همین دلیل شاید خرید مواد غذایی به صورت اینترنتی ، آخرین گزینه افراد در خریدهای اینترنتی باشد. همین موضوع ، فروشگاه های آنلاین مواد غذایی را با چالش های مهمی روبه رو کرده است.

دو) تازگی محصولات غذایی

همانطور که در بالا گفته شد محصولات غذایی از آنجایی که مواد فاسد پذیر هستند و تاریخ تولید و انقضاء آنها برای مصرف کنندگان بسیار مهم است. بنابراین ، سعی کنید تاریخ تولید و انقضاء مواد غذایی را در محصولات خود درج کنید و به مشتریان خود نشان دهید که تازگی و داشتن تاریخ انقضاء محصولات به همان اندازه که برای آنها مهم است برای شما نیز اهمیت دارد و رساندن محصول با کیفیت به دست مشتریان از اهداف اصلی شماست. درج همین عدد می تواند اطمینان خریداران را از محصول خریداری شده تأمین کند.

سه) هزینه ارسال محصول

یکی دیگر از چالشهایی که برای فروشگاه های اینترنتی وجود دارد این است که مشتریان آنها معمولاً تمایل دارند هزینه ارسال تا جایی که ممکن است برای آنها کمتر تمام شود. زیرا آنها خرید آسان را ترجیح می دهند ولی در صورتی که هزینه ارسال برای آنها گران تمام شود تمایل خود به خریدهای اینترنتی را از دست می دهند.  بر اساس تجربه مشاور بازاریابی ، از طرفی اگر هزینه ارسال برایشان کمتر بیافتد آنها ترجیح می دهند اکثر خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

چهار) پاسخگویی به مشتریان

مشتریانی که به صورت حضوری به فروشگاه ها مراجعه می کنند می توانند در خصوص محصولاتی که قصد خرید آنها را دارند از مسئولین فروشگاه و فروشنده ها سوالاتی را بپرسند. اما در خرید اینترنتی این تعامل کمتر می شود و به همین دلیل مشتریان در اکثر مواقع از این می ترسند که بدون شناخت کافی یک محصول پول برای خرید آن صرف کرده باشند. پس بهتر است برای جبران این نقص و محدودیت در خریدهای آنلاین ، سعی کنید تعامل مناسبی را از طریق اپلیکیشن ها ، شبکه های مجازی و وب سایتتان با مشتریان داشته باشید. سعی کنید در مرحله اول به پاسخگویی به مشتریان فعلی خود تمرکز کنید و در مراحل بعدی برای یافتن مشتریان جدید تلاش کنید.

پنج) امکان مقایسه کمتر

بر اساس آموزش بازاریابی ، محصولی که مشتریان قصد خرید آن را دارند نمی توانند از نزدیک ببینند و با سایر محصولات مقایسه کنند و در نتیجه محصولی که برای آنها مناسب تر است را انتخاب کنند. به ویژه در مواد غذایی ممکن است رنگ محصول خریداری شده یا کیفیت آن به گونه ای باشد که مشتریان حساسیت زیادی نسبت به آن داشته باشند. به همین دلیل سعی کنید انواع محصولات خود با کیفیتهای مختلف را با تصاویر با کیفیت در اختیار مشتریان قرار دهید تا اطمینان آنها به محصولی که می خرند افزایش پیدا کند.