کشف نیازها و تغییر زائقه مشتریان از طریق آینده پژوهی

شما در یک زمان خاصی شروع به کسب و کار خود کرده و محصولاتتان را برای مشتریان عرضه نموده اید. مقدمه اما همیشه و به طور دائم بازار و شرایط اجتماعی در حال تغییر است. محصولات ، تکنولوژی مربوط به آنها ، رقبا و بسیاری از شرایط کسب در حال تغییر و تحول هستند. امروزه […]

The post کشف نیازها و تغییر زائقه مشتریان از طریق آینده پژوهی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

شما در یک زمان خاصی شروع به کسب و کار خود کرده و محصولاتتان را برای مشتریان عرضه نموده اید.

مقدمه

اما همیشه و به طور دائم بازار و شرایط اجتماعی در حال تغییر است. محصولات ، تکنولوژی مربوط به آنها ، رقبا و بسیاری از شرایط کسب در حال تغییر و تحول هستند. امروزه دیگر نمی توانید در یک مغازه بسیار کوچک با در و پنجره و طراحی های قدیمی و با ابزارآلات سنتی به ارائه خدمات به مشتریان خود بپردازید. به عنوان مثال ، به لیست خرید خود که قصد دارید برای منزل خرید کنید نگاهی بیندازید ، مسلماً با دیدن این اقلام مورد نیاز ، اولین جایی که به ذهنتان می رسد که سریع و راحت خریداری کنید و اکثر مایحتاج خود را از یک جا خریداری کنید به فکر رفتن به فروشگاه می افتید.

کمتر افرادی هستند که امروزه برای تهیه همین مایحتاج خود به بقالی های کوچک قدیمی بروند چرا که تنوع و تعداد محصول در این محلها کمتر است و افراد نمی توانند اکثر محصولات مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنند. بنابراین با این مثال ساده به خوبی به این نتیجه رسیدید که در این دوره و زمانه برای برای موفقیت در کسب و کار خود باید به صورت دائم در حال به روز شدن باشید.  برای به روز بودن دائمی نیاز به آینده پژوهی دارید که در ادامه به روشهای مختلف این نوع پژوهش اشاره می کنیم.

یک) تمرکز بر روندهای اساسی

برای اینکه بتوانید نیازها و تقاضاهای آینده مشتریان خود را به خوبی کشف کنید نیاز دارید بر روی روندهای اساسی تمرکز کنید. روندهای اساسی را با کلیدواژه های اصلی مربوط به آنها کشف کنید. اگر از قبل بتوانید روندهای اصلی بازار را پیگیری کنید و با کلیدواژه های اصلی آنها را مدام زیر نظر داشته باشید با تغییراتی که به یکباره ممکن است در بازار یا تقاضای مشتریان به وجود آید به هیچ عنوان غافلگیر نخواهید شد و آمادگی های لازم برای آن را خواهید داشت. همچنین می توانید ابزارها ، شرایط و بسیاری از موارد دیگر را تهیه کنید تا به موقع بتوانید به این شرایط پاسخ دهید. با این روش به خوبی می توانید بازار را توسعه دهید.

دو) مشخص بودن موضوع بحث در جلسات کاری

قبل از اینکه جلسات کاری و اداری بین مدیران بازاریابی و کارکنان با مدیران شرکتها برگزار شود سعی کنید موضوعات بحثتان را آماده و مشخص کنید. در بسیاری از مواقع ، از آنجایی که در اغلب اوقات ممکن است بین مدیران بازاریابی و مدیران شرکت تفاوتهای نگرش یا سلیقه وجود داشته باشد یا راه حلهایی که برای مسائل ارائه می دهند متفاوت و یا شاید متعارض باشد سعی کنید برای جلوگیری از بحثهای بیهوده و ایجاد درگیری های بیهوده و بدون نتیجه ، قبل از جلسات ، موضوعات مهم را مشخص کنید تا بحثهای آینده پژوهی را به خوبی پیش ببرید.

سه) تهیه بانک اطلاعات مشتریان

شرکتها و سازمانهایی که بانک اطلاعاتی از مشتریان خود دارند در واقع به یک منبع غنی و گنجی دسترسی دارند که به خوبی می توانند روندهای مربوط به فروش را پیش بینی کنند. به روز رسانی این اطلاعات به شما کمک می کند تا کشف کنید طی چندین سال گذشته ، مشتریان شما به چه شیوه ای عمل کرده اند و در چه زمینه هایی تغییرات سریع تر و بیش تر بوده است.

چهار) به کار بردن نظرات کارکنان

استفاده از نظرات کارکنان می تواند اطلاعات زیادی را برای شما مکشوف سازد. کارکنان شما از جمله افرادی هستند که ارتباط مستقیم و نزدیکی با مشتریانتان دارند ، جویا شدن تجربیات و نگرشهایی که آنها دارند به شما کمک می کند تا اطلاعات زیادی درباره روند کارها ، نحوه فعالیت کارکنان و همچنین مشتریان خود به دست آورید. سعی کنید فضا  و فرصتهایی را فراهم کنید که در آن کارکنان شما بتوانند به راحتی درباره تجارب و نگرشهایشان صحبت کنند.

پنج) به کار بردن نظرات مشتریان

در نهایت این مشتریان شما هستند که بخش اصلی در کسب و کار شما را تشکیل می دهند. این مشتریان هستند که تعیین می کنند تا چه اندازه در کسب و کار خود موفق بوده اید. داشتن اطلاعات دقیق و درست از مشتریان این امکان را می دهد که همواره در فعالیتهای خود پیش قدم و موفق باشید. مناسب ترین و بهترین راه برای کسب اطلاعات خود مشتریان هستند. سامانه ها یا کانال هایی را ایجاد کنید که مشتریان شما از آن طریق بتوانند نظرات خود را بیان کنند و شما را در جریان تغییرات و تحولات سلیقه و تقاضای خود و همچنین تغییر نیازمندیهاشان قرار دهند.

نظر شما

The post کشف نیازها و تغییر زائقه مشتریان از طریق آینده پژوهی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.