برای راه اندازی یک کسب و کار به چه ابزاری نیاز داریم ؟ (مرور نظریه فایول)

فایول یکی از نامهای آشنا در مدیریت است. یک متفکر فرانسوی که در زمینه های مختلف به ویژه مدیریت صنعتی ، نظرات و نوشته های زیادی دارد. فایول تلاش کرد در میان نظریات خود به بیان مهمترین ابزارهایی که برای یک مدیر لازم است اشاره کند. در این مقاله سعی داریم به صورت خلاصه به […]

The post برای راه اندازی یک کسب و کار به چه ابزاری نیاز داریم ؟ (مرور نظریه فایول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

فایول یکی از نامهای آشنا در مدیریت است. یک متفکر فرانسوی که در زمینه های مختلف به ویژه مدیریت صنعتی ، نظرات و نوشته های زیادی دارد.

فایول تلاش کرد در میان نظریات خود به بیان مهمترین ابزارهایی که برای یک مدیر لازم است اشاره کند. در این مقاله سعی داریم به صورت خلاصه به نظرات این متفکر و نظریه پرداز در زمینه مدیریت بپردازیم تا بدانیم برای راه اندازی یک کسب و کار باید چه چیزهایی را فراهم کنیم و به چه ابزاری نیازمندیم.

یک) تعیین وظایف و تقسیم کار

فایول معتقد است یکی از اصلی ترین کارها این است که وظایف و تکالیف مختلف را با توجه به تخصص و تجربه افراد تقسیم کنیم. اگر چنین تقسیم کاری انجام نشود عملاً در ایجاد تمرکز و کارآیی در سازمان خود دچار مشکل می شویم. او معتقد است هر فردی فقط زمانی می تواند به صورت کاملاً مفید و فعالانه کار کند که در آن زمینه مهارت و تخصص کافی و بالایی داشته باشد.

دو) تدوین قوانین منجسم و قابل اجرا برای سازمان

باید در هر سازمان یا شرکت یا  مجموعه ای که هستید به تدوین یک سری قوانین بپردازید. در این قوانین باید وظایف تک تک افراد در بخشهای مختلف کاملاً شفاف ذکر شده باشد و در صورتی که در آن بخش به خوبی و درستی عمل کنند و یا در عملکرد خود دچار ضعف و یا کم کاری باشند طبق قوانین از قبل مشخص شده با آنها برخورد شده یا تشویق شود. داشتن چنین قوانینی می تواند خیال همه کارکنان شما و از جمله خودتان را راحت کند که همگی به وظایف خود واقف هستند.

سه) منظم بودن

یک سازمان یا مجموعه زمانی می تواند عملکرد خوبی داشته باشد که نظم در آن حرف اول را بزند. اگر مدیریت جایی را بر عهده دارید و فرد منظمی نیستید یا یکی از کارکنان شما چنین ویژگی دارد باید بدانید که این بی انضباطی می تواند به ضرر شما تمام شود. برای داشتن یک سازمان یا مجموعه منظم ، همانطور که در مورد دوم گفته شد باید قوانین منسجمی را تدوین کرده و همگی کارکنان خود را ملزم به رعایت آن کنید. البته قبل از همه باید خودتان به این قوانین پایبند باشید در اجرا کردن آن برای تمامی کارکنان خود نه فقط بخشی از  آنها تمامی تلاش خود را به خرج دهید.

چهار) یگانگی مدیریت

بهتر است برای اجرای هر چه بهتر قوانین و همچنین یکپارچگی در سازمان خود از وحدت مدیریت برخوردار باشید. اگر قرار باشد در سازمان شما چندین مدیر وجود داشته باشد یا چند نفر بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند همواره با آشفتگی در اجرای قوانین مواجه خواهید بود. بنابراین ، در هر بخشی از یک سازمان یا مجموعه بهتر است یک مدیر واحد برای تصمیم گیریها یا رهبری و فرماندهی سازمان وجود داشته باشد.

پنج) یکپارچگی در هدف

هر کدام از بخشهای سازمان شما ممکن است برای انجام یک کار سازماندهی شده باشد. اما در نهایت مهم است که همگی آنها از یک هدف مشترک پیروی کنند و تمامی تلاشهای شما برای برآورده شدن یک هدف و برنامه واحد باشد.

شش) دستمزد کارکنان

دستمزد کارکنان شما باید کاملاً عادلانه باشد و در آن از استثمار کردن یا سوء استفاده کردن از کارکنان وجود نداشته باشد. دستمزد عادلانه را بر اساس وظایف و عملکرد کارکنان خود در نظر بگیرید.

هفت) در نظر گرفتن منافع جمعی

در مجموعه خود سعی کنید منافع جمعی را جایگزین منافع فردی کنید. همیشه قوانین و اجرای آنها را به سمتی ببرید که در آنها منافع اکثریت افراد و جمع برآورده شود.

هشت) رعایت اصل زنجیره ای یا سلسله مراتبی

در هر سازمانی باید سلسله مراتب یا پائین ترین و بالاترین مراتب سازمان مشخص باشند و همگی آنها یک مدیریت واحد داشته باشند.

نظر شما

The post برای راه اندازی یک کسب و کار به چه ابزاری نیاز داریم ؟ (مرور نظریه فایول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.