آموزشی عکاسی با موبایل

آموزشی عکاسی با موبایل موضوع این مقاله آموزش عکاسی صنعتی می باشد. گوشی های موبایل هوشمند سازی شده ، در عصر حاضر از قدرت بسیار زیادی […]

آموزشی عکاسی با موبایل موضوع این مقاله آموزش عکاسی صنعتی می باشد.

گوشی های موبایل هوشمند سازی شده ، در عصر حاضر از قدرت بسیار زیادی جهت عکاسی همه جانبه برخوردارند. این گوشی های موبایل هوشمند با برخورداری از دوربین هایی با حسگر و لنزهای فشرده و کوچک ، کیفیت زیادی در عکاسی دارند و تعدادی از آن ها قادرند از نظر کیفیت و امکانات با دوربین های عکاسی پیشرفته رقابت نمایند.

جهت عکاسی بسیار خوب و حرفه ای با گوشی های موبایل هوشمند ، نخست می بایست نکات ضروری و کلی در عکاسی را رعایت نمایید ، مواردی نظیر داشتن دید عکاسی جهت ثبت طرح و اندیشه ، نورپردازی صحیح و اصولی و فهم درست و ژرف از شاخه ی عکاسی. ولی تکنیک ها و شگردهایی نیز در این بین وجود دارند که افراد قادرند با بهره گیری از آن ها تصاویر معمولی خود را به تصاویر زیبا و جذابی تبدیل نمایند. این ترفندها و تکنیک ها عبارتند از:

اولین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) قبل از عکاسی با گوشی موبایل لنز دوربین را تمیز کنید:

گرد و خاک ، اثر انگشت ، چربی و کثیفی لنز دوربین اثرگذاری بسیاری بر روی کیفیت دوربین گوشی خواهد داشت. وجود این عوامل از ورود نور به حسگر دوربین جلوگیری نموده و موجب می شود نقطه های کدر و نواحی تار و لکه در عکس ها به وجود آید.

دومین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) از تجهیزات جانبی بهره بگیرید:

استفاده از گوشی موبایل پیشرفته با لنز دوربین پیشرفته و با کیفیت و به کارگیری برنامه و نرم افزارهای ویژه مطلوب ، تلفیق عالی جهت ثبت تصاویر بی نظیر و قابل توجه می باشد. ولی در صورتی که نگاه شما به عکاسی با دوربین موبایل هدفمندتر می باشد و قصد دارید به طور حرفه ای پیش بروید ، به کارگیری و داشتن تجهیزات جانبی عکاسی قادر است توانایی و قدرت عکاسی شما با گوشی موبایل هوشمند را به درجه بالایی برساند. تعدادی از تجهیزات جانبی الزامی برای دوربین های تلفن همراه شامل: مونوپار و گوریلاپاد جهت ثابت حفظ کردن گوشی موبایل ، لنزهای بیرونی جهت توسعه ی میدان دید دوربین های گوشی ، تعدادی از این لنزها به استفاده کنندگان قدرت عکاسی در حالت واید انگل و ماکرو را نیز خواهند داد. علاوه بر این ها ، لوازم نورپردازی در شب ، محیط هایی با نور اندک . گرفتن سلفی نیز یک شاتر بی سیم از راه دور قادر است وسیله ی موثر و سودمندی باشد.

سومین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) تا حد ممکن از فلش دوربین گوشی موبایل استفاده نکنید:

نور شدید فلاش موبایل معمولاً سبب می گردد که تصاویر شما بک گراند کدر و تاری داشته باشند ، رنگ تصاویر غیر طبیعی و چشم افراد در عکس نیز قرمز شود. بدین سبب در زمان عکاسی در مکان های تاریک و یا در ساعات شب قادرید از تکنیک های زیر در عوض استفاده از فلاش دوربین موبایل بهره بگیرید.

  • در پی نور باشید. به طور نمونه ، در صورتی که قصد دارید در یک کافی شاپ و یا رستوران عکاسی انجام دهید منابع نوری نظیر تابلوهای نئونی و یا نزدیک به روشنایی پنجره بنشینید و یا در ساعات شب از چراغ خیابان ها استفاده کنید.
  • از قدرت محدوده دینامیک زیاد HDR موبایل خود بهره بگیرید. این ویژگی به صورت همزمان سه تصویر را با میزان نوردهی گوناگون و مختلف ثبت می کند و آنان را با یکدیگر تلفیق و حاصل پایانی آن ، تصویرهایی با میزان جزئیات مطلوب تری خواهد بود. البته در زمان عکاسی در حالت HDR حتماً باید گوشی موبایل خود را به صورت ثابت و بدون حرکت حفظ کنید.
  • ایزو و میزان نوردهی دوربین را بالا ببرید.
  • از برنامه ها و نرم افزارهای مخصوص عکاسی در محیط های تاریک و یا ساعات شب بهره بگیرید.
  • از منابع نوری مصنوعی بیرونی در زمان عکاسی استفاده نمایید.

سومین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) از نور طبیعی محیط استفاده کنید:

گوشی های موبایل در مکان های کم نور ، تصاویر مطلوبی را به ثبت نمی رسانند. از این رو توصیه می شود از نور طبیعی محیط بهره بگیرید. زمان طلوع و غروب آفتاب از مناسب ترین و مطلوب ترین اوقات جهت استفاده از نور طبیعی می باشند. نور در این اوقات در مقایسه با نور شدید ظهر کمتر و ملایم تر می باشد و رنگ های ملایم نظیر قرمز ، زرد و نارنجی را چشمگیرتر و نمایان تر خواهد ساخت. نور پنجره نیز انتخاب خوبی می باشد. چرا که نور پنجره یک سرچشمه ی نوری واضح و شفاف ، وسیع و پاشیده می باشد که سبب می گردد جهت عکاسی از موضوعات و موارد متعدد به ویژه پرتره گزینه عالی به حساب آید.

چهارمین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) میزان نوردهی را به طور دستی تنظیم نمایید:

در اغلب گوشی های موبایل هوشمند ، زمانی که شما جهت مشخص سازی فاصله کانونی بر روی صفحه ضربه خواهید زد ، دوربین از فاصله کانونی مورد نظر جهت تنظیم نوردهی نیز استفاده خواهد کرد. واگذاری تنظیم میزان نوردهی به خود دوربین همواره هوشایند و مطلوب نخواهد بود. در صورتی که دوربین گوشی موبایل شما امکان تنظیم میزان نوردهی را به صورت دستی برای شما فراهم ساخته حتماً در وضعیت ها و محیط های متفاوت و مختلف از آن بهره بگیرید.

پنجمین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) در عوض بزرگ نمایی ، عکس ها را برش دهید:

تلاش نمایید در حین عکاسی با موبایل ، بر روی سوژه های مورد نظر خود زوم و بزرگ نمایی نکنید. علت این امر نیز روشن است ، آگراندسیمان تصویر از کیفیت آن ها می کاهد. به جای آن تصاویر را برش داده و اجزای اضافی و بی اهمیت را از تصویر حذف و پاک نمایید. در صورتی که قصد دارید یک تصویر شفاف و واضح ثبت کنید به سوژه خود نزدیک شده تا قادر شوید جزئیات را با کیفیت خوب تری نمایش دهید.

ششمین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) از قانون یک سوم بهره بگیرید:

به منظور بهتر شدن ترکیب بندی تصاویر حتماً قانون یک سوم را آزمایش نمایید. بر طبق این قانون ، اصلی ترین اجزای یک تصویر در نقاط برخورد خط های عمودی و افقی (در صورتی که عکس را به سه بخش قسمت نمایید) جای می گیرند. بدین سان ، شما می بایست عناصر اصلی قسمت های تصویر را در مجاور این خط های فرضی جای دهید. این تکنیک طلایی حاصل پایانی کار شما را خوب تر خواهد ساخت. همچنین دیگر ناگریز نخواهید بود که این خطوط فرضی را در فکر خود رسم و نشانه گذاری نمایید.

هفتمین نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) از حالت پانورامای موبایل خود بهره بگیرید:

امکان دارد مدتی زمان ببرد که روش کار با این قابلیت را به درستی بیاموزید ، ولی مسلماً هنگامی که حاصل پایانی کار را مشاهده کنید به مفید بودن و ارزش این قابلیت پی خواهید برد. شاخص و منظره پانوراما جهت عکاسی از منظره ، طبیعت و تصاویر داخلی انتخاب بهتریست. بیشتر گوشی های موبایل هوشمند جدید از قابلیت پانوراما برخوردار هستند. همچنین برنامه ها و نرم افزارهای فراوانی جهت عکاسی در حالت پانوراما یافت می شود که می توان از آن ها بهره گرفت. اصلی ترین قسمت ثبت تصاویر پانوراما ، ثابت حفظ کردن دوربین و با سرعت مناسب حرکت کردن است.

هشتمین نکته نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) از نماهای تکراری ، قابل پیش بینی و رایج دوری کنید:

تلاش نمایید پیوسته در زمان عکاسی از ابتکار و نوآوری و تخیل خود بهره بگیرید. از زاوایای متفاوت و متمایزی عکاسی کنید. پیوسته بیرون از چارچوب و قانون های متداول بیاندیشید و درصدد آن باشید جزئیات بی نظیری و منحصربفردی را از درون رویدادهای معمولی خارج سازید.

از قابلیت عکس های متوالی و پشت سرهم بهره بگیرید:

در صورتی که قصد دارید تصاویر زیبایی را به ثبت برسانید بدون تردید می بایست از حالت تصاویر پشت سرهم در عکاسی بهره بگیرید و در هر تصویر فاکتورهایی نظیر زوایا و چارچوب بندی و ترکیب بندی را اندکی عوض نمایید. یکی از امتیازات استفاده از این حالت این است که شما می توانید از میان چندین تصویر گرفته شده گزینه بهتر و مناسب تر را گزینش نمایید. همچنین استفاده کنندگان حرفه ای قادرند با تلفیق این تصاویر ، از آن ها تصاویر متحرک و فیلم ایجاد و تولید کنند.

در پی داستان خود باشید:

عکاسی جالب و فوق العاده بیشتر از صرف ثبت تصاویر اتفاقی و ناگهانی است. پیش از این که موبایل خود را برداشته و عکاسی را آغاز نمایید ، به موضوعات و سوژه های جداب و زیبایی که قصد دارید از آن ها عکاسی کنید ، بیاندیشید. ترکیب تصاویر را نیز در فکر خود ترسیم کنید. این که قصد دارید چه المان هایی در تصاویر وجود داشته باشند ، قالب بندی ، بک گراند و دیگر فاکتورها ، تا قادر باشید پیغامی را که در فکر خود دارید به درستی و به بهترین صورت به مخاطبان انتقال دهید.

آخرین نکته نکته آموزشی عکاسی با موبایل ) تصاویر خود را ادیت و ویرایش کنید:

ثبت تصاویر عالی با گوشی موبایل تنها به برنامه های دوربین گوشی موبایل منتهی نمی گردد. علاوه بر این ، در اغلب حالات جهت دست یافتن به حاصل مورد نظر خود احتیاج دارید که تصاویر خود را با به کارگیری نرم افزارها و برنامه های ادیت کننده تا حدودی تصحیح و تغییر دهید. با استفاده از این نرم افزارها قادرید تا مواردی نظیر سایه ها ، کنتراست ، وضوح ، اشباع رنگ ها و سایر مشخصه های عکس خود را تغییر و تنظیم نمایید.