نکات مهم در طراحی ست اداری

منظور از ست اداری شامل سربرگها ، دفترچه ها ، فیش های یادداشت ، فاکتورهای فروش ، کارتهای تبلیغاتی یا کارتهای ویزیت و پاکت های نامه است. شاید تصور شما این باشد که توجه به این ست چندان مهم نیست و جزء حاشیه های غیر مهم آنها را به حساب آورید. اما واقعیت این است که …

منظور از ست اداری شامل سربرگها ، دفترچه ها ، فیش های یادداشت ، فاکتورهای فروش ، کارتهای تبلیغاتی یا کارتهای ویزیت و پاکت های نامه است.

شاید تصور شما این باشد که توجه به این ست چندان مهم نیست و جزء حاشیه های غیر مهم آنها را به حساب آورید. اما واقعیت این است که همین ست می توانند بهترین ابزار برای توسعه و تبلیغ کسب و کار شما تبدیل شوند. از طرفی به دلیل اهمیت درج لوگوی کسب و کارتان در بخشها و اجزای مهم کارتان ، لازم است این ست را به گونه ای طراحی کنید که بتوانید لوگوی خود را به درستی در آنها درج کنید. این اوراق ، نشانه های هویت و ماهیت شما هستند که در سطوح مختلف فعالیتهای شرکتی و سازمانی می توانند بهترین معرف هویت و ماهیت شما باشند.

برای طراحی ست یا همان ست اداری باید با روشها و انواع آن آشنایی داشته باشید تا بهترین و مناسب ترین ست اداری را طراحی و چاپ کنید.  به عنوان مثال از جمله مهمترین مواردی که در طراحی ست یا ست اداری لازم است موارد زیر می باشد.

یک) اندازه ست اداری

ست اداری را در اندازه برگه A4 طراحی می کنند. اندازه این برگه ها از این جهت مهم است که شما باید بسیاری از مشخصات مهم خود را در این ست درج کنید و به همین منظور ، اندازه های کوچک یا خیلی بزرگ برای این کار مناسب نیستند.

چرا که صفحات با اندازه های کوچک به شما این امکان را نمی دهد که بتوانید اطلاعات لازم و ضروری مربوط به کسب و کار خودتان را در آن طراحی و چاپ کنید. از طرفی صفحات بسیار بزرگ نیز علاوه بر اینکه از زیبایی ظاهری ست اداری شما می کاهد بلکه بسیاری از قسمت های آن خالی و غیر قابل استفاده باقی می ماند. همچنین اطلاعات مهمی که در آن درج کرده اید چندان به چشم مخاطبان و خوانندگان نمی آید.

دو) درج مشخصات و نشانی

همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد یکی از مهمترین موارد که باید در طراحی ست اداری به آن توجه داشته باشید این است که مشخصات مهم همچون عنوان برگ اداری یعنی اینکه این برگه مربوط به کدام یک از فعالیتهای شما است و مشخصاتی مانند نشانی کامل شرکت یا سازمان ، تاریخ به روز و ماه و سال و غیره را طراحی کنید. اولین هدف از طراحی این ست ها در واقع نوشتن یا همان درج لوگو ، نام و مشخصات و نشانی شماست.

سه) اندازه قلم و نوع نگارش

یکی از مهمترین مواردی که در این ست درج می شود ، لوگوی شرکت شماست. در هنگام درج این مشخصات باید توجه داشته باشید این آرم معمولاً در ست اداری دولتی در وسط و بالای صفحه درج می شود ، در ست مربوط به شرکتهای خصوصی یا غیره نیز معمولاً در قسمت بالا و وسط صفحه است ولی ممکن است با توجه به نوع طراحی یا نوع کسب و کار شما و رعایت اصول زیبایی شناسی در قسمتهای دیگر این ست نیز طراحی و چاپ شود.

 اما یکی از موارد مهم این است که لوگوی شما هم از نظر اندازه و هم از نظر نوع قلم با فعالیت شما هماهنگی داشته باشد. عنوان این ست معمولاً در یک خط ، در اندازه بین ۱۰ تا ۱۴ و به صورت بولد چاپ می شود.

همچنین در صورتی که نام شرکت شما طولانی است سعی کنید آن را در قطعات مناسبی در دو سه خط درج کنید. اصلاً مناسب نیست که تمامی نام فعالیت و عنوان خود را در یک خط در صورتی که طولانی است چاپ کنید. نشانی را معمولاً در قسمت پائین صفحات می نویسند. همچنین اندازه آن بین ۸ تا ۱۲ با خط نازک نوشته می شود.