اهمیت زیست محیطی محل دفن زباله ها

از میان تمامی مسائل مربوط به محیط زیست ، مسئله پسماندهای شهری یکی از پر اهمیت ترین و در عین حال از معظلات کنونی کشورها است. […]

از میان تمامی مسائل مربوط به محیط زیست ، مسئله پسماندهای شهری یکی از پر اهمیت ترین و در عین حال از معظلات کنونی کشورها است.

اکثر پسماندها حاصل مصارف خانگی ، صنعتی ، بیمارستانی و غیره است. به ویژه با گسترش فرهنگ مصرف گرایی در میان مردم ، امروزه مسأله پسماندها یا زباله ها به یکی از مشکلات بزرگ برای کشورها به ویژه در کشورهایی که مصرف گرایی بیشتری دارند تبدیل شده است. برخی از این پسماندها نه تنها برای سالیان سالیان می توانند در طبیعت باقی بمانند ، بلکه عامل اصلی ایجاد آلودگی ها یا افزایش آن در محیط زیست هستند. حتی برخی از آنها در مدت زمان کوتاهی می توانند آلودگی های شدید و خطرناکی برای انسان و سایر موجودات زنده ایجاد کنند.

زباله ها و پسماندهای مربوط به بیمارستانها و امور پزشکی از جمله پسماندهای خطرناک هستند. مسائل و مشکلات مختلف محیطی ، اجتماعی و اقتصادی در مناطق مختلف شهری از مسأله زباله ها در بخشهای مختلف ایجاد می شود. بیشتر این مسائل نیز مربوط به محل دفن کردن این زباله هاست. امروزه مسئله و معضل مربوط به پسماندها بیش از گذشته مطرح می شود. علت این همه تکرار و اهمیت این مسئله و بزرگ شدن آن برای چیست ؟ علت اهمیت این موضوع را می توانیم به دو دلیل عمده ارتباط دهیم که در ادامه مطرح می شود.

۱)کاهش مکان های قابل دسترس

دائماً به وسعت شهرها افزوده می شود و روز به روز به واحدهای ساختمانی که در گوشه و کنار شهرها ساخته می شود اضافه می گردد. این مکان ها کم کم موجب بزرگ شدن شهرها و کوچکتر شدن فضاهای خالی اطراف شهر می شود. در گذشته بسیاری از این مکان ها ، محل دفن زباله های مربوط به شهرها بود اما امروزه با کاهش این فضاها با مشکل جدی محل مناسب برای دفن زباله ها مواجه هستیم از طرفی ، افزایش جمعیت و سکونتها نیز از دلایل اصلی افزایش زباله ها هستند.

۲)بهداشت عمومی

از طرفی ، دفن کردن زباله ها موجب به خطر افتادن بهداشت عمومی ، آلودگی آب و خاک و هوا می شود. همین زباله ها کم کم موجب گرمتر شدن کره زمین و افزایش گاز متان می شود که می تواند حیات انسانها و موجودات زنده را به شدت به خطر اندازد.

به همین دلیل مدیریت کردن مواد زائدی که تولید می شود از جمله بخشهای مهم در اداره کردن شهرها و برنامه ریزی برای آنهاست.

برای اینکه بتوانیم پسماندهای شهری را به خوبی از بین ببریم یا دفن بهداشتی داشته باشیم و از طرفی ، آلودگی های کمتری به لحاظ منابع آبی و خاکی و هوا برای ما ایجاد شود لازم است یک سیستم علمی و تخصصی وارد کار شود. باید ارزیابی های دقیقی به لحاظ مکان شناسی و کمتر آسیب زا داشته باشیم تا بتوانیم به صورت کاملاً تخصصی و بهداشتی از پس این مشکلات برآییم. اما حال که به اهمیت این پسماندها و آلودگی هایی که ایجاد می کنند پی بردیم ، مسئله رسیدگی به آنها مطرح می شود.

بهترین شیوه برای برخورد و راه حل این معضل چیست ؟ ابتدا باید بتوانیم افرادی که در این زمینه تخصص دارند و  رسیدگی به این مسئله و راه حلهایی مربوط به آن جزء تخصص آنهاست را بشناسیم و پیدا کنیم. در میان تخصص های مختلف و متعددی که وجود دارد رشته جغرافیا به ویژه ژئومورفولوژی از جمله رشته هایی است که متخصص آن حوزه باید در این زمینه نظر خود را مطرح کنند. سیستم اطلاعات جغرافیایی از جمله زمینه ها و رشته هایی است  که برای برنامه ریزی و شناسایی دقیق زمین های جغرافیایی باید از آن استفاده شود.

هم اکنون با دانستن افرادی که متخصص در این حوزه هستند می توانیم برنامه ریزیها ، بودجه بندی ها و  و رسیدگی بهتری نسبت به این مسأله داشته باشیم.


موضوع مرتبط :

نقش افراد در کاهش آلودگی های زمین

کمک به محیط زیست با استفاده از مواد مناسب در ساخت و ساز و طرحهای عمرانی بزرگ

انجمن محیط زیست ایران