ترسیم روند از دست دادن مشتریان و کشف علتهای آن

حفظ مشتریان کنونی و به دست آوردن مشتریان جدید از ایده آل ها و اهداف هر مدیر بازاریابی است. اغلب مدیران بازاریابی ، موفقیت خود را از طریق محاسبه تعداد مشتریهای جدیدی که به دست آورده اند مورد ارزیابی قرار می دهند. به همین دلیل ، از دست دادن مشتری برای آنها یک خسارت یا […]

The post ترسیم روند از دست دادن مشتریان و کشف علتهای آن appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

حفظ مشتریان کنونی و به دست آوردن مشتریان جدید از ایده آل ها و اهداف هر مدیر بازاریابی است.

اغلب مدیران بازاریابی ، موفقیت خود را از طریق محاسبه تعداد مشتریهای جدیدی که به دست آورده اند مورد ارزیابی قرار می دهند. به همین دلیل ، از دست دادن مشتری برای آنها یک خسارت یا ضرر سنگینی محسوب می شود. بسیاری از بازاریابها نیز سعی می کنند به صورت علمی به مطالعه از دست رفتن مشتریان خود بپردازند و کشف کنند که چرا این اتفاق روی داده است تا بتوانند نقایص موجود را برطرف کنند. برخی از صاحب نظران معتقدند از دست دادن مشتریان یک روند تغییر مشتری است و باید به صورت اصولی و علمی مورد بررسی و حتی محاسبه قرار بگیرد. بازاریاب هایی که قصد دارند روند تغییر مشتریان خود را ارزیابی کنند ، به طور کلی باید ۴ روند را مورد بررسی و کشف قرار دهند.

یک) مشخص کردن نسبت مشتریان ثابت

اولین مرحله این است که آنها نسبت مشتریان ثابت خود را محاسبه کنند. برای این کار با توجه به خدمات یا محصولاتی که به مشتریان عرضه می شود ، می توان یک بازه زمانی مشخصی را در نظر گرفت و در این بازه زمانی ، تعداد مشتری های ثابتی که وجود داشتند محاسبه کرد.

دو) کشف علل از دست دادن مشتریان

پس از محاسبه و بررسی تعداد مشتریانی که از دست رفته اند باید به کشف علل این مشکل بپردازیم. باید به تمامی عواملی که موجب شده است تا تعداد مشتریان ما نسبت به دوره های قبلی کمتر شوند بیاندیشیم و مشخص کنیم کدام یک از عوامل موجب این اتفاق شده است و سهم هر کدام را به صورت جداگانه مورد محاسبه قرار دهیم. پس از مشخص کردن این عوامل است که می توان نسبت به بر طرف کردن آنها اقدام کرد. پس از مشخص شدن این عوامل در صورتی که هنوز به مشتریان خود دسترسی دارید باید به فکر چاره باشید و تدبیرهایی را برای برطرف کردن این مسائل و مشکلات پیدا کنید.

سه) خسارتهای مالی

قطعاً بخشی از خسارتهایی که در نتیجه از دست دادن مشتریان به شرکت شما وارد می شود ، خسارتهای مالی است که شرکت دچار آن می شود. برای محاسبه این عدد کافی است میزان سودی که از یک مشتری به دست می آورید را محاسبه کنید و با کم کردن این عدد از سودی که در آن دوره داشته اید می توانید به میزان ضرر مالی خود پی ببرید. نکته مهم دیگر این است که میزان واقعی ضرر مالی شما را میزان سرعت از دست دادن مشتریان نیز نشان می دهد. هر چقدر مشتریان شما با شتاب بیشتری کاهش پیدا کرده باشند ، میزان خسارت مالی شما نیز بیشتر خواهد بود.

چهار) پیشگیری از ضرر بیش تر

علاوه بر اینکه باید میزان خسارتهای از دست دادن مشتریان را بسنجید و سپس به کشف دلایل آن بپردازید. در نهایت لازم است از کاهش مشتریان خود و از دست دادن آنها پیشگیری کنید. برای این کار باید بودجه اختصاص داده و اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا مشتریان حلقه های اصلی کسب و کار شما هستند و با حضور و وجود آنهاست که کسب و کار شما هویت پیدا می کند. قطعاً برای رسیدن به این هدف باید هزینه هایی را صرف کنید. اما در واقع این یک نوع سرمایه گذاری است که می توانید از مزایای آن استفاده کنید.

بر اساس تجربیات مشاوره بازاریابی ، همانطور که در بالا اشاره شد ، از دست دادن مشتریان یک روند است که با شناسایی دقیق این روند و ضررهای مالی آن می توانید برای پیشگیری از ضررهای بیشتر برنامه ریزی کنید و عواملی که موجب می شود مشتریان شما از دست بروند را کاهش داده و به کسب و کار خود مجدداً سر و سامان دهید.


۵ روش کارساز برای پیشگیری از کنسل کردن خرید توسط مشتریان اینترنتی

مشتریان به کدام دسته از فروشندگان تلفنی بیشتر اعتماد می کنند ؟

ابزار بازاریابی (۴P) وسیله ای برای وادار کردن مشتریان به خرید محصولات

افزایش سهولت در پرداخت ، یکی از راههای حفظ مشتریان

چگونه به مشتریان خود امتیاز بدهیم تا احتمال وفاداری آنها را بالا ببرد ؟

سنجش انگیزه خرید در مشتریان و ارتقا انگیزه خرید مشتریان

نظر شما

The post ترسیم روند از دست دادن مشتریان و کشف علتهای آن appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.