نقش والدین در کشف استعداد کودکان

نخستین راهکار و شیوه جهت شناسایی و آگاهی از استعدادهای کودکان ، زیر نظر گرفتن اعمال ، فعالیت ها و رفتار آن هاست. پدر و مادر […]

نوشته نقش والدین در کشف استعداد کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.

نخستین راهکار و شیوه جهت شناسایی و آگاهی از استعدادهای کودکان ، زیر نظر گرفتن اعمال ، فعالیت ها و رفتار آن هاست.

پدر و مادر می بایست توجه داشته باشند که اصل واقع بینی در شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان یکی از مسائل اساسی و وظیفه مهم آن هاست. زیرا اغلب پدران و مادران در حوزه هایی که خودشان دوست دارند مهارت و استعدادی را به کودکان خود یاد دهند از این رو از  بیشتر استعدادهای حقیقی بچه ها چشم پوشی می شود و بعضی اوقات از آن توقعات اشتباه و بیهوده دارند که این امر سبب ضایع شدن استعدادهای حقیقی کودکانشان خواهد شد.

به کودکان فرصت دهید تا از علاقه و تمایلات درونی خود شناخت پیدا کنند. در حقیقت استعداد و علاقه ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. کودکان در هر چیزی که استعداد دارند کشش و تمایل از خود بروز می دهند و نسبت به هر چیزی که کشش و علاقه بروز دهند در آن توانایی و مهارت و استعداد خواهند داشت. تلاش نمایید کودکان خود را در معرض طیف گسترده ای از تجربه ها و فعالیت های گوناگون قرار دهید. این کار سبب شکوفایی استعدادهای درونی پنهان آنان خواهد شد.

به حرف ها و مکالمات کودکان خود گوش کنید. در خصوص مطالب و موضوعات مختلف با آنان گفت و گو کنید. برای آنان در زمینه ها و فعالیت هایی مختلف پرسش های مطرح کنید. چیزهایی که آنان در خصوص آن ها صحبت می کنند و به آن ها اهمیت و توجه نشان می دهند قادرند نشانه هایی از استعدادهایی باشد که او از آن ها بهره مند می باشد.

شرایط و فضایی را به وجود آورید که موجب تحریک و برانگیختگی حسی آن ها می شود. اسباب بازی ها و وسایلی را در محیط منزل فراهم کنید که حواس فرزندتان را تحریک و فعال سازد. وسایلی مانند آلات موسیقی ، عروسک های نمایشی ، نقاشی ،انواع پازل و …

به کودکان اجازه و فرصت اشتباه کردن بدهید. در صورتی که آن ها تمام کارها را به صورت درست و جامع اجرا کنند دیگر جهت شناسایی و پرورش یک استعداد ، ریسک و تلاش نمی کنند. از این رو اشتباهات کودکان ابزار و عاملی جهت تجربه و کشف و جست و جو می باشد. بنابراین از ملامت و تنبیه آن ها بپرهیزید تا با آزمون و خطا به استعدادهای نهفته و علایق خود پی ببرند.

جهت تحریک تمایلات و علایق فرزندان خود به طور جمعی به محیط های تازه ای برویدو از مکان هایی نظیر موزه ، مسابقات ورزشی ، کتابخانه ، کنسرت دیدن کنید و در مورد آن ها با کودکان خود به بحث بپردازید.

به کودکان آزادی ، اختیار و حق تصمیم گیری بدهید. ترغیب و پشتیبانی شما امری با اهمیت می باشد ولی بچه ها می بایست شرایط و محیطی لازم برای انتخاب داشته باشند. شما قادرید به آنان نظرات و توصیه هایی ارائه دهید ولی هرگز نباید آنان را وادار به انجام کارها کنید.

برای کشف و پرورش استعداد در اجرای برخی امور و فعالیت ها ، کودکان را شریک سازید تا با شما همکاری کنند. به آنان فرصت دهید تا درگیر کارهای هدفدار شوند و اجازه دهید تا با اجرای این فعالیت ها توفیق و پیروزی را در فکر خود ترسیم و تجسم نمایند.


استعدادیابی

تست هوش کودک

سنجش هوش و استعداد

 

نوشته نقش والدین در کشف استعداد کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.