تاثیر بازی بر هوش کودکان

اهمیت بازی و تایر آن بر روی هوش ، حافظه و خلاقیت و نبوغ کودکان مسئله ای غیر قابل انکار است. بازی یک فاکتور اساسی در […]

The post تاثیر بازی بر هوش کودکان appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.

اهمیت بازی و تایر آن بر روی هوش ، حافظه و خلاقیت و نبوغ کودکان مسئله ای غیر قابل انکار است.

بازی یک فاکتور اساسی در خالی سازی هیجان و توان و انرژی مازاد کودکان و سرگرم کردن و ریلکس نگه داشتن آنهاست و در سلامت روانی و روحی و پرورش قوه تخیل و تجسم و تفکرات وی عامل موثری است به خصوص در هفت سال نخست ابتدایی زندگی کودکان یک عامل تعلیمی و پرورشی غیر مستقیم به حساب می آید.

بدین سبب وضعیت فضا و محیط بازی ، اختیار و استقلال کودک در بازی ، اسباب بازی های به کار گرفته شده ، اوقات زمانی اختصاص داده شده به بازی ، اهداف تعیین شده در بازی تاثیر و اهمیت فراوانی در پروسه ی پرورش و تقویت هوش ، تفکر ، استعداد ، خلاقیت ، تخیل و رشد روانی و شخصیتی کودک و شناسایی جهان اطراف و یادگیری کودک دارد.

چه نوع بازی هایی بر روی هوش کودکان موثر می باشند؟

بازی های حرکتی ـ جنبشی:

یکی از مسائل پراهمیتی که می بایست در زمان رشد و نموی بچه ها به آن توجه داشت پرورش و تقویت مهارت های حرکتی و حسی کودکان می باشد. عموماً این فعالیت ها از آغاز تولد شروع شده و تا ۱۸ ماهگی سبب پرورش و تقویت اندام های حرکتی و ماهیچه ای وی می شود. بازی هایی همانند پرتاپ کردن حلقه های هوش ، پرش های متوالی ، چیدمان اشکال گوناگون بازی های حرکتی و حسی به شمار می آیند.

بازی های کلمه ای و شفاهی:

این دسته بازی ها و فعالیت ها بدون احتیاج به وسایل و اسباب ویژه ای ، به گونه ی شفاهی و زبانی انجام می شود و به تقویت هوش کلامی و حرکتی کودکان کمک می کند و قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل آن ها را افزایش می دهد از جمله این بازی ها گل یا پوچ ، پانتومیم ، چیستان ، بازی لغت نامه و … را می توان نام برد.

بازی های دو بعدی و سه بعدی:

بازی های دو بعدی از سنین ۳ سالگی برای کودکان قابل اجرا می باشند نظیر انواع گوناگون پازل ها. بازی های سه بعدی نظیر انواع خانه سازی ، مکعب سازی ، ساخت اجسام گوناگون از سنین ۴ سالگی قابل انجام می باشند و قدرند هوش فضایی و دیداری و قدرت تجسم و تخیل کودکان را رشد و تقویت نمایند.

بازی های تحلیلی و تمرکزی:

این نوع بازی ها اغلب برای قدرت خودگردانی و خودمختاری اعمال ، رفتار و اقدامات کودکان طراحی شده اند. اغلب جهت اجرای این بازی ها ، افزون بر توجه و دقت بالا ، توانایی آنالیز و قدرت تفکر در وقایع بازی هم احتیاج می باشد.

بازی های افزایش دهنده سرعت عمل:

برخی از بازی ها افزون بر توجه و دقت فراوان ، به سرعت عمل شخص هم نیازمند می باشند. این بازی ها موجب بالا رفتن توان تصمیم گیری و قدرت تحلیل در کودکان خواهد شد و به صورت جمعی نیز قابل اجراست. از جمله این بازی ها می توان به مکعب روبیک اشاره کرد.

بازی های ادراکی:

این نوع بازی ها اغلب به شکل دو نفره و یا جمعبی اجرا می گردد. بازی های ادراکی قادرند هوش منطقی ـ ریاضی و قدرت تجسم و تخیل را در کودکان افزایش دهند. بازی های ذهنی و فکری که عنصری از یک قصه یا افسانه را شامل می شود از جمله بازی های ادراکی موثر در هوش کودکان به حساب می آید.

بازی های استراتژیکی:

این نوع بازی ها اغلب برای سنین بالای ۷ سال مناسب و قابل اجراست. این بازی قابلیت این را دارد تا تمام قسمت های گوناگون فکر و ذهن بچه ها را در یک جا متمرکز سازد. استفاده و اجرای این نوع بازی ها در پرورش و افزایش تمرکز و هوش بچه ها موثر و مفید می باشد. بازی هایی مانند شطرنج از این دست بازی ها می باشند.

نتایج تاثیر بازی بر روی هوش کودکان

ـ رشد مهارت های حسی و حرکتی

ـ رشد و تقویت مهارت های گفتاری و کلامی

ـ تقویت حس کنجکاوی و تمرکز کودک

ـ پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت

ـ افزایش فهم سریع مطالب و موضوعات

ـ پرورش توان آنالیز و تحلیل اطلاعات گوناگون

ـ تقویت یادگیری و آگاهی آنان در حوزه ها و عرصه های گوناگون


مرکز استعدادیابی کودکان     تست هوش کودک     هوش کودک

The post تاثیر بازی بر هوش کودکان appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.