۴ مورد از لوگوهای معروف ایرانی به همراه تفسیر آنها

از میان لوگوهای مختلف و متعددی که برای شرکتها و سازمانهای مختلف وجود دارد می توانیم به تعداد محدودی از آنها که از محبوبیت و همچنین […]

نوشته ۴ مورد از لوگوهای معروف ایرانی به همراه تفسیر آنها اولین بار در طراحی لوگو آنلاین پدیدار شد.

از میان لوگوهای مختلف و متعددی که برای شرکتها و سازمانهای مختلف وجود دارد می توانیم به تعداد محدودی از آنها که از محبوبیت و همچنین طراحی بهتری برخوردار هستند اشاره کنیم.

لوگوهایی که توانسته اند با گذشت چندین سال همچنان موقعیت خود را حفظ کنند و به قدری در ذهن مخاطبان ماندگار شده باشند که در طی سالیان طولانی هیچ اصلاح ظاهری در آنها صورت نگرفته باشد. از جمله این لوگوهای ایرانی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. لطفا این طراحی لوگو را بررسی بفرمایید.

یک) لوگوی شرکت سایپا

همانطور که از شکل ظاهری لوگوی سایپا مشخص است این لوگو شباهت زیادی به لوگوی شرکت اتومبیل سازی آلمانی یعنی “مرسدس بنز” دارد. علاوه بر تلقین تصویر لوگوی شرکت بنز ، این لوگو از کاشی های سنتی دوره ایلخان مغول نیز الهام گرفته است. این تصویر دارای توازن هندسی بسیار زیبا است. همچنین لوگوی این شرکت در نگاه اول ، تصویر یک چرخ دنده را به ذهن تداعی می کند که نشانی ای از صنعت و تولید است.  این لوگو امروزه یکی از شناخته شده ترین برندهای ایرانی در زمینه خودروسازی است. طراحی ویژه لوگوی این شرکت توانسته تصویر آن را به خوبی در ذهن مخاطبان ماندگار کند.

دو) لوگوی ایران خودرو

بعد از لوگوی شرکت سایپا می توانیم لوگوی ایران خودرو را دومین لوگوی مشهور ایرانی در زمینه خودروسازی بدانیم. لوگوی شرکت ایران خودرو از نوع تایپوگرافی و تصویری است که توانسته با فونت ویژه ای که در آن استفاده شده علاوه بر زیبایی ظاهری ، مفهوم سرعت و حرکت را نیز به خوبی نشان دهد.

سه) لوگوی شرکت هواپیمایی هما

لوگوی شرکت هواپیمایی هما با طراحی ویژه ای که دارد از لوگوهایی است که کاملاً حرفه ای و مناسب طراحی شده است. در طراحی این لوگو از إلمانهای تاریخی و ادبی ایرانی استفاده شده است و در عین حال به خوبی توانسته مفهوم پرواز و شرکت هواپیمایی را برای مخاطبان خود تداعی کند. این لوگو یک لوگوی تصویری است که در آن یک پرنده با بالهای باز و با سری که شبیه به تصاویر کتیبه ها و سر ستونهای تخت جمشید است دیده می شود. به بیان دیگر می توانیم لوگوی شرکت هواپیمایی هما را یک لوگوی ملی و زیبا بدانیم که در آن علاوه بر مفهوم شرکت هواپیمایی بلکه المانهای تاریخی و فرهنگی نیز به خوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

چهار) لوگوی بانک صادرات

لوگوی بانک صادرات از جمله لوگوهای شناخته شده ایرانی است که از زیبایی در طراحی برخوردار است. این لوگو یک لوگوی گرافیکی است که با دو ستون و یک دایره در وسط آن طراحی شده است. طراحی نهایی این لوگو را مرتضی ممیز انجام داده و توانسته این لوگو را به یک لوگوی ماندگار در میان لوگوهای ایرانی تبدیل کند. آرم بانک صادرات در واقع یک آرم استعاری- تصویری است. با طرح مربعی که در آن قرار دارد توانسته مقاومت و استحکام این لوگو را به خوبی نشان دهد ؛ زیرا از دو ستون که در واقع ضلع های مربع هستند تشکیل شده است. بسیاری معتقدند که این خود نماد صادرات و واردات است.  برخی دیگر نیز معتقدند ، دایره وسط این لوگو نشانه پول است و این ستون مانند دستهایی هستند که از آن محافظت می کنند. به طور کلی ، فکری که این لوگو در ذهن می تواند تداعی کند ، نشان دهنده حالت مقاومت و محافظت است. این لوگو از قدرت بیشتری برخوردار است زیرا توانسته مفهوم و ظاهر را به خوبی به یکدیگر مرتبط کند. همچنین علاوه بر ارتباط قوی که در مفهوم و تصویر این لوگو وجود دارد ، جمله ” بانک صادرات ایران” که در پائین آن با خط نستعلیق نوشته می شود گیرایی این لوگو را قوی تر می کند.

لازم به ذکر است هر چهار لوگوی ذکر شده در این مقاله ، توسط هنرمندان و گرافیستهای بزرگ ایرانی طراحی شده است.


یک لوگوی اصیل ایرانی طراحی کنیم

نوشته ۴ مورد از لوگوهای معروف ایرانی به همراه تفسیر آنها اولین بار در طراحی لوگو آنلاین پدیدار شد.