فروشنده های بازارهای صنعتی

اگر بخواهیم فقط از منظر میزان و تعداد نگاه کنیم ، بیشتر فروشنده ها در رده خرده فروشها قرار می گیرند. خرده فروشها معمولاً افراد یا شرکتهایی هستند که کالاها یا خدمات مورد نیاز مشتریان را در اختیار آنها قرار می دهند. این فروشنده ها در بازارهای مصرفی فعالیت می کنند. اما امروزه به تعداد […]

اگر بخواهیم فقط از منظر میزان و تعداد نگاه کنیم ، بیشتر فروشنده ها در رده خرده فروشها قرار می گیرند. خرده فروشها معمولاً افراد یا شرکتهایی هستند که کالاها یا خدمات مورد نیاز مشتریان را در اختیار آنها قرار می دهند.

این فروشنده ها در بازارهای مصرفی فعالیت می کنند. اما امروزه به تعداد فروشنده هایی که به صورت کلی محصولی را به فروش می رسانند یعنی هدف آنها رساندن کالا و خدمات به دست مشتریان و مصرف کنندگان نیست ، بلکه مشتریان آنها شامل صنایع و خریدارهایی است که مصرف کننده نهایی نیستند روز به روز افزوده می شود. به طور کلی می توانیم این دسته از فروشنده ها را که بازار هدف آنها مصرف کننده نهایی نیست به چند دسته تقسیم کنیم.

یک) فروشنده های با واسطه

این فروشنده ها به هیچ عنوان با مصرف کننده ها ارتباط ندارند. آنها محصولات را از تولید کنندگان یا شرکتها دریافت می کنند به فروشنده هایی که به صورت مستقیم با مشتریان و مصرف کننده ها در ارتباط هستند می رسانند. در واقع آنها واسطه بین تولید کننده ها و خرده فروشها هستند.

دو) فروشنده های مرتبط با شرکتها

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، برخی از این فروشنده ها مشتریان و مصرف کنندگانی که خودشان شامل شرکتها یا کارگاه های کوچک هستند در ارتباط می باشند. یعنی آنها محصول اولیه را از تولید کننده دریافت می کنند و آن را به دست شرکتی که با استفاده از این مصحولات یا مواد اولیه به تولید محصول نهایی می پردازد می رسانند.

سه) فروشنده مرتبط با سازمانها و موسسات

برخی از فروشنده ها با مشتریان به صورت فرد فرد در ارتباط نیستند. بلکه آنها محصولات خود را به صورت کلی و در تعداد زیاد به دست سازمانها و موسساتی که مصرف کننده آنها هستند می رسانند. فرض کنید یک شرکت تولید کننده گوشی های تلفن همراه ، محصولات خود را به سازمانها ، نهادها و موسساتی که مصرف کننده های اصلی آنها هستند می فروشد. با اینکه در این نوع فروش ، فروشنده ها محصول را به دست مصرف کننده نهایی رسانده اند ولی فروش آنها به صورت کلی و در تعداد زیاد بوده است.

با اینکه فروش صنعتی با فروش به مصرف کنندگان تفاوت هایی دارد ولی اشتراکاتی نیز دارند.

مثلاً شما به عنوان فروشنده صنعتی در بازاریابی صنعتی ، همچون فروشنده ای که با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کند باید تلاش کنید ارتباط خود با مشتریانتان را حفظ کنید. نیازمندهای آنها و تغییر سلیقه آنها را به موقع دریابید و متناسب با آنها رفتار کنید. همچنین لازم است دانش و اطلاعاتی که برای فروش محصول لازم است را کسب کنید تا بتوانید در فروش خود موفق عمل کنید. به این منظور که هم در خصوص نحوه فروش محصولات به صنایع و هم در خصوص محصولی که در حال فروش آن هستید بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید . در فروش و بازارهای صنعتی نیز لازم است خلاقیت لازم را به خرج دهید و سعی کنید خدماتی که به همراه فروش این کالاها لازم است برای مشتریان خود تهیه کنید. اگر مدیریت یک شرکت را بر عهده دارید که فروشنده های صنعتی برای شما کار می کنند بهتر است افراد مناسبی را برای این کار تربیت کرده و آموزش بدهید.

توجه داشته باشید که محصولات صنعتی شما هم قیمت بیشتری دارند و هم اینکه در مقایسه با محصولات دیگر ، از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند. همچنین مشتریان شما شامل صنایع و مصرف کننده های بزرگی هستند که معمولاً به تعداد زیادی از این محصولات نیاز دارند. پس لازم است با آگاهی کافی به این اطلاعات و شناخت کافی از ویژگیهای محصولی که در حال فروش آن هستید ، تصمیم های درستی را در فروش این دسته از محصولات اتخاذ کنید تا موفقیت شما را تضمین کند.


مرتبط:

بازاریابی بنگاه به بنگاه یا B2B چیست و چه زمانی استفاده می شود؟