بازاریابی رشد چیست و به دنبال چه هدفی است ؟

روشهای متعدد بازاریابی وجود دارد و با توجه به اینکه همه روزه بر پیشرفتهای تکنولوژی افزوده می شود تعداد روشهای بازاریابی نیز روز به روز بیشتر و متنوع تر می شود. مفاهیم و روشهای بازاریابی امروزه با دیگر روشها یی که در طول سالیان به شیوه سنتی انجام می گرفت متفاوت است. اصطلاح “بازاریابی رشد” […]

روشهای متعدد بازاریابی وجود دارد و با توجه به اینکه همه روزه بر پیشرفتهای تکنولوژی افزوده می شود تعداد روشهای بازاریابی نیز روز به روز بیشتر و متنوع تر می شود.

مفاهیم و روشهای بازاریابی امروزه با دیگر روشها یی که در طول سالیان به شیوه سنتی انجام می گرفت متفاوت است. اصطلاح “بازاریابی رشد” به معنی اجرای روشهای متعددی است که هدف آنها جذب بیشتر مشتریان می باشد. بازاریابان در این نوع از بازاریابی تلاش می کنند مشتریان را علاقه مند به محصول یا خدماتی که در حال بازاریابی برای آن هستند سازند. این نوع بازاریابی معمولاً در استارت آپها یا کسب و کارهایی که به  صورت آنلاین فعالیت می کنند بیشتر به چشم می خورد. بازاریابان در این روش تلاش می کنند بازدید از وب سایت های طراحی شده را افزایش دهند و علاقه مشتریان و کاربرانی که از سایت آنها دیدن می کنند برای خرید افزایش دهند.

 برخی از کسب و کارهایی که ذات و ماهیت آنها وابسته به دنیای اینترنت است در این روش پیش قدم تر هستند. به عنوان مثال ، برخی از شرکتها سعی می کنند فضاها و امکانات اینترنتی بیشتری در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. مثلاً برخی از آنها appbox ها یا فضاهایی اینترنتی که قابلیت ذخیره سازی داده ها را دارند به صورت رایگان به مشتریان خود می دهند. همین موجب می شود تا تبلیغات مناسبی در رابطه با آن به جریان بیافتد و مخاطبان آنها را بالا ببرد. برخی از پیام رسانها یا ایمیل ها نیز با اضافه کردن یک گزینه بسیار کاربردی مانند امکان درج تبلیغات در انتهای پیامها توانستند مشتریان و کاربران زیادی را به خود جلب کنند.

از نظر مشاور بازاریابی ، از آنجایی که قابلیت انتشار این گونه پیامها به دلیل دسترسی کاربران زیاد ، بالاست و از طرفی به دلیل الکترونیکی بودن آن از ظرفیت انتقال بالایی برخوردار است می تواند در مدت زمان اندکی موجب افزایش چشمگیر مشتریان و کاربران شود. منظور از بازاریابی رشد این نیست که فقط بخواهند تعداد کاربران یا مشتریان خود را بالا ببرند ، بلکه آنها در تمامی مراحل رشد یک محصول در کنار آن قرار می گیرند. به طور کلی می توان گفت یک بازاریابی رشد به دنبال رسیدن به اهداف زیر است :

یک) فعال کردن مشتریان

وظیفه اصلی بازاریابی رشد این است که علاوه بر اینکه مشتریان قبلی خود را نگه دارد بلکه ، سعی کند مشتریان بالقوه خود را به مشتریانی که بالفعل و در عین حال طرفدار و مشتاق برند و محصول آنها هستند تبدیل کند.

دو) نگه داشتن مشتریان و کاربران

بر اساس آموزش بازاریابی ، وظیفه بازاریابی رشد با یافتن مشتریان جدید و علاقه مند کردن آنها تمام نمی شود. بلکه آنها هدفشان این است که کاربران و مشتریانی را که پیدا کرده اند بتوانند در طولانی مدت حفظ کنند. آنها قصد دارند یک مجموعه از کاربران و مشتریان وفادار برای خود داشته باشند. در واقع همه تلاشهایی که از ابتدای راه اندازی بازاریابی رشد انجام می دهند به این هدف انجام می شود.

سه) کسب سود

هدف نهایی همه روشهای بازاریابی این است که راهی را در پیش بگیرند که بتواند آنها را به سود بیشتر برساند. از هر روشی که استفاده شود ولی در نهایت آنها را به سود بیشتر نرساند نمی تواند برای آنها مطلوب باشد. هر چند سود اصلی آنها در حفظ مشتریان و وفادار کردن آنهاست. ولی در عمل ، هدف اصلی و نهایی این است که سود مالی بیشتری برای آنها فراهم کند. هدف از اینکه کاربران جدید را جذب خود می کنند و علاقه آنها نسبت به برند و محصول خود را بالا می برند این است که بتوانند میزان درآمد خود را از این طریق افزایش دهند.

در واقع بازاریابی رشد ، اشاره به جذب و حفظ کاربران و مشتریان بیشتر از طریق ابزارهای دیجیتالی دارد.