نحوه برنامه ریزی و انجام کارهای روزانه در محل کار

برنامه ریزی در کارها از بخشهای اصلی یک کسب و کار است. برنامه ها مانند نقشه راهی هستند که به شما می گویند در هر لحظه در چه موقعیتی هستید ، باید چه کاری انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید. پس برنامه ریزی در کار را جدی بگیرید و سعی کنید بدون برنامه […]

برنامه ریزی در کارها از بخشهای اصلی یک کسب و کار است.

برنامه ها مانند نقشه راهی هستند که به شما می گویند در هر لحظه در چه موقعیتی هستید ، باید چه کاری انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید. پس برنامه ریزی در کار را جدی بگیرید و سعی کنید بدون برنامه هیچ روزی را شروع نکنید. هر شرکت یا سازمانی برای خود برنامه های طولانی مدت که معمولاً هدفهای دراز مدت آنها را تأمین می کند و در کنار آن برنامه های کوتاه مدت که مسیر رسیدن به آن هدفها و برنامه های بزرگتر را هموار می کند دارند. آیا فقط می توان با برنامه طولانی مدت و کوتاه مدت به هدفهای شرکت رسید ؟ خیر.

 شما نیاز دارید کارها و برنامه هایی را برای فعالیتهای روزانه خود تعریف کنید. اگر این برنامه ریزیهای روزانه وجود نداشته باشد اهداف کوتاه مدت و در نهایت طولانی مدت شما تأمین نمی شوند. اگر برنامه ریزی داشته باشید می توانید تعداد زیادی از کارها را در زمان اندکی انجام دهید. به نکاتی که لازم دارید در برنامه ریزیهای روزانه خود توجه کنید به شرح زیر است :

یک) نوشتن جزئیات

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، کارهایی که در طول یک روز قرار است انجام شود به همراه جزئیات آنها را در یک برگه بنویسید. حتی می توانید این برنامه ها را بر روی یک وایت برد در اتاق کار خود یا اتاقهایی که کارمندانتان هستند بنویسید. اگر برنامه های کوتاه مدت و طولانی مدت خود را به برنامه های ریز روزانه تبدیل کنید متوجه خواهید شد که کمتر مواقعی پیش می آید که با یک اتفاق غیر منتظره یا پیش بینی نشده مواجه شوید.

دو) آماده کردن لوازم مورد نیاز

در طول روز شما به ابزارهای مختلفی نیاز دارید ، سعی کنید آنها را دم دست خود قرار دهید تا زمانی برای برداشتن آنها از فاصله دور در اتاق صرف نشود. انجام این کار موجب می شود برنامه های خود را با سرعت بیشتری انجام دهید و میزان خستگی شما در طول روز کمتر شود.

سه) انجام کارهای راحت تر

اگر می خواهید برنامه های روزانه خود را با انرژی و انگیزه بیشتری انجام دهید ، سعی کنید کارهای سبک و راحت تر را در شروع برنامه های روزانه خود قرار دهید. با این کار شروع روز برایتان راحت تر و دلپذیرتر خواهد شد. از طرفی ، چون انجام کارهای راحت تر همیشه همراه با موفقیت است انگیزه بیشتری پیدا می کنید که سایر کارها و برنامه های خود را نیز انجام دهید.

چهار) زمان استراحت برای خود طراحی کنید

بر اساس آموزش بازاریابی ،  حتماً برنامه های روزانه خود را طوری طراحی کنید که یک زمان استراحت نیز برای آن در نظر بگیرید. اگر کارهای خود را در طول روز به صورت فشرده انجام دهید و فرصتی برای استراحت نداشته باشید به زودی از کار خود خسته شده و تمایلی به ادامه کار نخواهید داشت.

پنج) متعهد به برنامه

برنامه ریزی کردن به معنی تمام شدن یک کار نیست. چیزی که مهمتر از برنامه ریزی است متعهد بودن به برنامه است. باید متعهد باشید که برنامه های روزانه خود را تمام کنید. اگر در میان برنامه خود زمانهای استراحت در نظر بگیرید خواهید دید که انرژی بیشتری خواهید داشت و می توانید کارهای خود را به اتمام برسانید.

شش) به ترس خود غلبه کنید

معمولاً انسانها از ترس برخی از کارها ، هرگز آنها را شروع نمی کنند. غلبه به ترس باعث می شود شما جرأت انجام آن را پیدا کنید. برای پیدا کردن جرأت انجام آن کار بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که آن کار در ابتدای کارهای شما باشد و مجبور باشید آن را شروع کنید تا بتوانید به کارهای دیگر برسید.

هفت) وجود مقداری از استرس برای انجام کارها ضروری است

” هانس سلیه ” به عنوان روانشناسی که درباره استرس صحبت می کند معتقد است مقداری از استرس برای زندگی انسانها لازم است. چرا که بدون استرس ، آنها اقدام به هیچ کاری نخواهند کرد. داشتن کمی استرس به انسانها این حس را منتقل می کند که باید دست به کاری بزنند و نمی توانند همینطور راکد باقی بمانند. بنابراین ، اگر برای انجام کارهای خود کمی استرس دارید یا نگران آن هستید که آنها را چطور به پایان برسانید اصلاً نگران نباشید. این حد از استرس برای آغاز کارها ضروری است و اصلاً نشانه بدی نیست.