برند در واقع هویت شرکت شماست. هر هدف ، ایده و برنامه ای که برای آینده خود دارید باید در برندتان به خوبی نمایش داده شود.
در واقع برند و برندسازی یک پروسه ای است که طی آن هویت خود را می سازید و به مخاطبان نشان می دهید. هر زمان صحبت از برندسازی است همیشه به اینکه باید از طریق برندتان هویت سازی کنید به عنوان اولین مسأله در برندسازی مطرح می شود. یعنی برند شما کاملاً نشان می دهدکه شما چه کسی و مشغول چه کاری هستید. بسیاری از شرکتها و برندها هم هستند که سالها و روزها مشغول این هستند که بتوانند ارزش برند خود را نشان دهند و خودشان را به مخاطبان معرفی کنند.
اما در نهایت با چیزی که مواجه می شوند این است که آنچنان که باید نتوانسته اند برند خود را به دیگران معرفی کنند یا جایگاه مد نظر را پیدا کنند. همچنین ممکن است ماهیتی که به عنوان هدفشان بود و تمایل داشتند مخاطبان آنها را به آن شکل بشناسند ؛ ولی در نهایت تصویری که از خود نشان می دهند و ماهیتی که می سازند به چیزی که در هدف و برنامه هایشان بوده متفاوت است.
مهمترین چیزی که موجب می شود این فاصله بین تصویر برند و آن چیزی که مد نظر مدیران و برندسازان بوده است ایجاد شود مسأله “باور برند” است. یعنی اکثر مدیران برندها در ایران ، همواره شعارها و اهدافی که برای برندشان انتخاب می کنند با عملکرد کلی آنها متفاوت است. یعنی در عمل به شعارها و حرفهایی که میز نند باور ندارندو مغایر با آنها عمل می کنند. به همین دلیل است که در زمینه برندسازی اغلب نمی توانند موفق باشند.
باید بپذیریم که برندسازی یک نوع نگرش است و داشتن یک نگرش برای برندسازی بسیار مهم است و در غیر این صورت نتیجه ای که در ذهنتان دارید به هیچ وجه حاصل نخواهد شد. پس داشتن صداقت در درجه اول برای ساختن یک برند مناسب ضروری است. اگر شما در برندسازی صداقت داشته باشید خواهید دید که برند شما دقیقاً همان چیزی است که نشان می دهد. علاوه بر این ، باید بتوانید برند را مرحله به مرحله پیش ببرید و آن را پرورش دهید. وضعیتی را تصور کنید که در آن ، کارمندان خود را به اینکه وظیفه شناس باشند توصیه می کنید و مدام از آنها انتظار دارید که وقت شناس باشند اما در عمل خودتان به این گفته خود عمل نمی کنید. آیا با این شرایط می توانید بر روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید ؟ کاملاً مشخص است که خیر.
در خصوص برندسازی هم دقیقاً همینطور است اگر شما یک شعار یا حرفی داشته باشید که خودتان به آن عمل نمی کنید ، پس در زمینه برندسازی نمی توانید موفق باشید. اگر می خواهید یک برند تأثیر گذار بسازید بهتر است ابتدا خودتان را بسازید و شاهد این باشید که چگونه برند اثر گذاری خواهید ساخت.
به طور کلی می توان گفت ، برند شما همان چیزی می شود که شما در واقعیت هستید نه آن چیزی که فقط در فکر یا برنامه های خود دارید. به همین دلیل ، برای رسیدن به برندی که در برنامه ها و ایده های خود دارید باید روی رفتار و نگرش خودتان و کارکنانتان و به طور کلی در کل سیستم خود تمرکز کنید و سعی کنید همه مجموعه شما در راستای اهداف و برنامه هایی که برای برند خود در نظر گرفته و برنامه ریزی کرده اید عمل کنند.
این نظارت باید به صورت مداوم انجام شود و تمامی بخشهای مختلف کسب و کارتان باید به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند. این هماهنگی یکی از اصول اولیه برای رسیدن به برندی است که همیشه در ذهنتان می پروراندید.