خرده فروشی از شکلهای قدیمی فروش محصول در بازار است. از زمانهای گذشته هر جا بازاری وجود داشت و بحث کسب و کارها در میان بود ، خرده فروشی نیز مطرح می شد.
خرده فروشی شامل فروش مستقیم محصول به مشتری که قصد استفاه از آن محصول را دارد می شود. تصویری که از خرده فروشی در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد تصویر یک مغازه یا محل کوچکی است که فردی به فروش محصولات به مشتریان مشغول است. هر چند این تصویر یک تصویر درست از خرده فروشی است اما نباید فراموش کنیم که با توجه به توسعه فناوری و گسترش ابزارهای فناورانه ، شکل این کسب و کارها نیز تغییر کرده است.
مشاوره بازاریابی معتقد است امروزه اغلب این خرده فروشی ها در شبکه های اجتماعی به صورت فعالانه مشغول به کار هستند. هر فردی حتی بدون داشتن یک مکان فیزیکی مشخص می تواند محصول خود را به مشتریان بفروشد. این تغییر شکل ، نه تنها کار را برای خرده فروشان راحت تر کرده است بلکه مشتریان نیز از آن استقبال می کنند.
دیگر نیازی نیست ساعتهای زیادی را صرف مراجعه به محل فروش محصولات و بازار کنند و با فشار دادن چند کلید می توانند محصولات مختلف مورد نیاز مشتریان را مشاهده و سپس خریداری کنند. از طرفی ، مشتریان می توانند قیمتهای مختلفی که فروشنده ها آن محصول را به فروش می رسانند نیز ببینند و همین تصمیم گیری را برایشان راحت می سازد. این جملات دو مفهوم و واقعیت را به ما نشان می دهد.
اول اینکه امروزه خرده فروشی ها نیز می توانند رقبای جدی برای برندهای بزرگ محسوب شوند. دوم اینکه مشتریان امروزه فقط به دنبال تهیه محصولات برندها نیستند بلکه حتی اگر خرده فروشی ها نیز این محصول را با شرایط بهتری ارائه دهند از آنها نیز استقبال خواهند کرد. از طرفی این واقعیت ها نشان می دهد که شکل کسب و کارها به ویژه خرده فرشی ها بسیار تغییر کرده است و شناخت این تغییرات و هماهنگی با آنها می تواند کمک بزرگی برای کسب و کار ما محسوب شود.
پس قصد داریم در این مقاله به اقداماتی که لازم است در سال ۱۴۰۰ و متناسب با این تغییرات به خرده فروشی های خود بدهید بپردازیم.
یک) اوج فروش آنلاین
به جرأت می توانیم بگوییم که اوج فروش آنلاین در یکسال اخیر اتفاق افتاده است. از زمانی که همه گیری کرونا در جهان شروع شد و قرنطینه های طولانی به مردم کشورها اعمال شد ، توجه به مجازی شدن امور به شدت اوج گرفت. به همین دلیل بسیاری از افراد یا کسب و کارها که قبلاً از این فضا دور بودند به جمع استفاده کننده ها از فضای مجازی ملحق شدند. آن چیزی که مشخص است این مسئله می باشد که این شرایط همچنان ادامه خواهد یافت.
منظور از این جمله این است که مجازی شدن کسب و کارها همچنان ادامه می یابد و چه بسا بیشتر نیز می شود. بنابراین چیزی که در سال ۱۴۰۰ و در سالهای آینده انتظار می رود این است که کسب و کارهای بیشتری به دنیای مجازی و فروشهای آنلاین اضافه شوند. در این میان خرده فروشها بیش از سایرین به این جمع اضافه خواهند شد. اگر تا کنون تردید داشتید یا روش آن را نمی دانستید بهتر است هر چه سریع تر روشهای استفاده از این دنیای رایگان و راحت را یاد بگیرید و به عرصه جدیدی از رقابت وارد شوید.
دو) اهمیت نوآوری
کاملاً مشخص است که با حضور حداکثری کسب و کارها به ویژه خرده فروشها در فروشهای آنلاین ، دیگر نمی توانید به روشهای قدیمی و سنتی خود بچسبید. چیزی که لازم است این است که هر روز یک نوآوری و تازگی به دنیا و مشتریان خود معرفی کنید. مشتری شما بدون کمترین زحمتی می تواند چند کلیک ساده انجام داده و شاهد محصولات و قیمتهای رقیب شما باشد. پس بهتر است هر روز یک ایده نو و خلاقانه به کسب و کار خود بیافزایید.
سه) ارائه اطلاعات به مشتریان
شما باید اطلاعات کسب و کار و محصول خود را به مشتریان ارائه دهید. شاید با خودتان تصور کنید که این کار ضرورتی ندارد و می توانید بدون انجام آن به کار خود ادامه دهید. لازم است بدانید که ارائه این اطلاعات به دوام کسب و کار و بهتر شدن ارتباط شما با مشتریانتان منجر خواهد شد. بهتر است اطلاعات موثق و مفیدی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا به شما اعتماد بیشتری پیدا کنند.
The post تغییراتی که لازم است به خرده فروشی آنلاین خود در سال ۱۴۰۰ بدهید ! appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.