درباره مارکتینگ بیمارستان چه می دانید؟ چه تفاوتی با سایر مارکتینگ ها دارد ؟

در مقاله قبلی از بازاریابی در صنعت سلامت صحبت کردیم ؛ اما بازاریابی سلامت فراتر از آن چیزی است که بسیاری از افراد می شناسند و بخشها و حوزه های متعددی را شامل می شود. مقدمه مارکتینگ بیمارستان از آنجایی امروزه بخش خصوصی نیز بیش از گذشته در عرصه بهداشت و سلامت فعالیت می کند […]

The post درباره مارکتینگ بیمارستان چه می دانید؟ چه تفاوتی با سایر مارکتینگ ها دارد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

در مقاله قبلی از بازاریابی در صنعت سلامت صحبت کردیم ؛ اما بازاریابی سلامت فراتر از آن چیزی است که بسیاری از افراد می شناسند و بخشها و حوزه های متعددی را شامل می شود.

مقدمه مارکتینگ بیمارستان

از آنجایی امروزه بخش خصوصی نیز بیش از گذشته در عرصه بهداشت و سلامت فعالیت می کند و تعداد بیمارستانها یا درمانگاه هایی که خصوصی یا نیمه خصوصی هستند روز به روز افزایش می کند ، بنابراین تعداد مراکز بهداشتی و بیمارستانی شهرها هر روز بیشتر می شود.

امروزه مردم آزادی انتخاب بیشتری نسبت به گذشته دارند و خودشان تصمیم می گیرند که از خدمات بهداشتی و درمانی کدام بیمارستان یا مرکزاستفاده کنند. زمانی که تعداد رقیبان در یک زمینه افرایش پیدا می کند مسئله مارکتینگ و راهبردهای بازاریابی به میان می آید و اهمیت آن افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به مارکتینگ بیمارستانی و اینکه این نوع بازاریابی به چه نوع بازاریابی اشاره دارد و چگونه انجام می شود بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا درباره این نوع بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

منظور از مارکتینگ بیمارستان

منظور از مارکتینگ بیمارستان شامل تمامی اقدامات و فعالیتهایی است که با هدف معرفی بیمارستان و خدماتی که در اختیار مراجعان خود قرار می دهد و همچنین جذب افراد بیشتر به این بیمارستان است.

علاوه بر این از طریق مارکتینگ بیمارستانی است که شما می توانید با مراجعان و بیماران خود ارتباط برقرار کرده و ارتباط خود با آنها را حفظ کنید. داشتن راهبرد منظم و کلی برای این نوع مارکتینگ بسیار مهم است.

متأسفانه کسب و کارها یا مراکز بسیاری در ایران تمایل به استفاده از تکنیکهای بازاریابی را دارند ولی راهبرد مناسبی برای آن ندارند. به همین دلیل است که بسیاری از آنها ممکن است در شروع یا ادامه راه با مشکل مواجه شوند.

در حوزه مارکتینگ بیمارستانی نیز شما باید تلاش کنید ویژگیهای برجسته خود را به مراجعان و بیماران نشان داده و معرفی کنید. آنها باید بدانند که در صورت مراجعه به بیمارستان شما از چه مزایایی برخوردار می شوند که در صورت مراجعه نکردن آن را دست می دهند.

اگر به بیمارستانهای مختلف سری زده باشید به خوبی متوجه می شوید که کیفیت ارائه خدمات و میزان امکانات آنها با یکدیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. پس اگر به دنبال بازاریابی برای بیمارستان خود هستید باید بیماران و افرادی که به خدمات شما نیاز دارند بدانند که در ازای مراجعه به بیمارستان شما چه سودی خواهند کرد.

این موضوع برای بیمارستانهای خصوصی از اولویت بیشتری برخوردار است ، زیرا در بیمارستانهای دولتی به دلیل پائین بودن هزینه های درمانی افراد زیادی به آنها مراجعه می کنند. حتی ممکن است از نحوه یا کیفیت ارائه خدمات آنها رضایت نداشته باشند ولی باز هم به دلیل تفاوت قیمت و هزینه های درمانی ، بیمارستهای دولتی را در اولویت قرار می دهند.

بنابراین مارکتینگ بیمارستانی در خصوص بیمارستهای خصوصی بیشتر اهمیت پیدا می کند. سعی کنید نقاط قوت خود و تفاوتهایی که با سایر بیمارستها دارید را بیابید و به بیماران و مراجعان خود اطلاع رسانی کنید.

در صورتی که آنها در جریان خدمات و کیفیت آن قرار گیرند ، قطعاً ترجیح می دهند با کمی هزینه بیشتر از خدمات بهتری برخوردار باشند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که چون خدمات بهداشتی و بیمارستانی با سلامت افراد در ارتباط است ، در بسیاری از شرایط آنها ترجیح می دهند هزینه بیشتری صرف کنند ولی از خدمات مطمئن تر و با کیفیت تر استفاده کنند.

تنها مسئله این که ممکن است با تفاوت کیفیت خدمات شما آشنایی نداشته باشند. به همین دلیل است که معرفی خدمات و بیان تفاوت آن با سایر بیمارستها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به تکنیکها و نکاتی می پردازیم که در ماکتینگ بیمارستانی باید مد نظر قرار دهید.

یک) ارائه خدمات مناسب به مراجعان فعلی

یکی از بهترین شیوه های بازاریابی این است که سعی کنید بهترین خدمات را برای مراجعان فعلی خود ارائه دهید. علت این کار این است که این مراجعان پس از دریافت خدمات از بیمارستان شما ، در میان آشنایان ، دوستان و اقوام خود از کیفیت خدماتی که در بیمارستان شما دریافت کرده اند سخن می گویند.

اگر آنها خدمات مناسب و با کیفیتی دریافت کرده باشند به دیگران نیز توصیه می کنند به جای امتحان کردن بیمارستانهای مختلف و در خطر انداختن سلامت جسم و روان خود ، بهتر است از بیمارستانی که امتحان خود را پس داده است استفاده کنند.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم حتماً در خصوص نحوه ارائه خدمات خود تجدید نظر کنید و آن را در اولویت برنامه های بازاریابی خود قرار دهید.

دو) اصلاح شیوه برخورد کارکنان و پزشکان

یکی از موضوعاتی که برای بیماران و مراجعان به بیمارستانها از اهمیت زیادی برخودار است این است که از نحوه برخورد کارکنان و پزشکان و کادر درمان آنها راضی باشند. علت اهمیت این موضوع از این جهت است که افراد در هنگام مواجه با مشکلات جسمانی و دردها ، فشار روانی زیادی را تحمل می کنند و همین امر آنها را حساس و آسیب پذیر می کند.

در حالی که نحوه برخورد مناسب و همراه با مهربانی و پذیرش کادر بیمارستان می تواند احساس آرامش و راحتی در آنها ایجاد کند و اعتماد آنها به خدماتی که دریافت خواهند کرد و حفظ سلامتیشان افزایش پیدا می کند.

بنابراین توصیه می کنیم نحوه برخورد کادر اداری و درمانی خود با مراجعان را زیر نظر قرار دهید و سعی کنید اگر مشکلاتی وجود دارد در بدو امر آن را اصلاح کنید.

سه) همکاری با بهترین متخصصین

قطعاً یکی از عوامل بسیار مهم در میزان ارجاعات به بیمارستان شما ، افراد متخصصی است که از آنها در کادر درمانی خود استفاده می کنید. افراد قبل از اینکه به یک بیمارستان مراجعه کنند معمولاً سعی می کنند اطلاعات متخصصان آن را به دست آورند تا بدانند کدام متخصصان در آن بیمارستان مشغول به کار هستند.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که در کادر درمانی خود از متخصصان به نام و آنهایی که به خوشنامی شهرت دارند استفاده کنید. حضور این افراد سرشناس و خوشنام قطعاً تعداد مراجعان شما به بیمارستان را افزایش خواهد داد.

علاوه بر این ، وجود این افراد در میان کادر درمان شما ، اعتبار بیمارستانتان را بهبود می بخشد. همچنین توصیه می کنیم یک پروفایل برای هر کدام از متخصصان خود در وب سایت بیمارستان داشته باشید تا مراجعان و بیماران برای کسب اطلاعات دچار مشکل نشوند و اطلاعاتی که نیاز دارند در خصوص کادر درمان شما داشته باشند از طریق خودتان کسب کنند تا سایر منابع اطلاعاتی.

چهار) تبلیغ در آن سوی مرزها

همانطور که مستحضر هستید یکی از زمینه های جذب توریست ، افرادی هستند که با هدف درمان به آن کشورها مسافرت می کنند. به عنوان مثال در شمال غرب کشور ایران ، در شهر اردبیل ، توریست ها و گردشگران زیادی با هدف درمان به این شهر مراجعه می کنند.

بیمارستانهای این شهر تقریباً همواره پر از گردشگران کشورهای همجوار شمال غربی است که برای درمان و استفاده از امکانات درمانی این شهر به ایران وارد شده اند.

بنابراین شما باید اهدافتان را فراتر برده و کیفیت خدمات درمانی و سلامت خود را به قدری افزایش دهید که بتوانید به یک قطب توریستی سلامت تبدیل شوید. یکی از ملزومات رسیدن به این هدف آن است که شما از بازاریابی دیجیتالی بهره ببرید و وب سایتها و شبکه های اینترنتی خود را افزایش دهید.

پنج) تهیه محتوای مناسب

از آنجایی که لازم است برای مارکتینگ خود از تولید محتوا کمک بگیرید پس بهتر است بدانید که  دقیقاً چه چیزهایی را لازم است در وب سایت خود ارائه دهید.

بهترین راهکار این است که اطلاعات متنی و محتواهایی که به صورت تصویر و یا فیلم در وب سایت یا سایر شبکه های خود منتشر می کنید از نظر کیفیت و ارائه مفهوم به مخاطبان به گونه ای باشند که مخاطب بتواند در  کسری از زمان متوجه خدمات و کیفیت ارائه آنها شود.

به عنوان مثال ، گاهی با وب سایتها یا محتواهایی مواجه می شویم که افراد و کاربران زمانی که به آن سایتها سر می زنند در میان حجمی از اطلاعات که زمان زیادی باید صرف مطالعه یا مشاهده آنها شود و همچنین اطلاعات پراکنده ای می شویم که موجب می شود کاربران به سرعت از این سایتها خارج شوند یا اطلاعاتی که نیاز داشتند را پیدا نکنند.

از آنجایی که مهمترین ابزار شما برای ارتباط با جمعیت کثیری از افراد که حتی فراتر از مرزها و موقعیت جغرافیایی شما هستند ، اطلاعاتی است که در سامانه خود بارگزاری کرده و به اشتراک می گذارید پس بهتر است مناسب ترین محتوا را تولید کنید.

از آنجایی که قرار است وب سایت شما مهمترین ابزار ارتباطی با مخاطبان باشد بهتر است در این حوزه کمی پول خرج کرده و افراد متخصصی را برای تولید محتوای وب سایت خود استخدام کنید.


موضوع مرتبط :

دانستنیهای لازم در حوزه بازاریابی صنعت درمان و سلامت

نظر شما

The post درباره مارکتینگ بیمارستان چه می دانید؟ چه تفاوتی با سایر مارکتینگ ها دارد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.