روشهای مدیریت زباله ها و پسماندها (قسمت دوم )

گسترش زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن کشورها امروزه منجر به معضلات بسیار فراوانی برای زندگی انسانها شده است. در این میان مدیریت کردن زباله ها و […]

The post روشهای مدیریت زباله ها و پسماندها (قسمت دوم ) first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.

گسترش زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن کشورها امروزه منجر به معضلات بسیار فراوانی برای زندگی انسانها شده است.

در این میان مدیریت کردن زباله ها و پسماندها به یکی از مسائل بسیار مهم در اداره شهرها تبدیل شده است. روشهای مختلفی برای مدیریت کردن زباله ها و پسماندها وجود دارد ولی از میان این روشها برخی از آنها سودمندتر از سایر روشها هستند. در بخش اول از این موضوع به ارائه برخی از این راهکارها و روشها پرداختیم ، اینک در این مقاله به ارائه شیوه های دیگر مدیریت کردن اشاره خواهیم کرد.

یک) قانون گذاری مناسب

یکی از مهم ترین روشهایی که می تواند تمامی روشهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد ، قانون گذاری است. بسیاری از کشورها هم اکنون با مشکل و معضل زباله ها و پسماندها مواجه هستند. به همین دلیل بسیاری از کشورها به فکر چاره ای برای این مشکل هستند ؛

در این میان برخی از کشورهایی که توانسته اند قوانین مناسب و در عین حال عملی با ضمانت اجرایی قوی تنظیم کنند تا حد زیادی توانسته اند این مشکل را به خوبی کنترل کنند. از میان این کشورها می توان به کشور ترکیه و آمریکا اشاره کرد.بنابراین ، تدوین کردن قوانین مناسب و کاربردی تا حد زیادی می تواند مشکلات را در این زمینه برطرف کند.

دو) اختصاص منابع مالی

احتمالاً بسیاری از کشورها برنامه هایی را برای مشکل پسماندها طراحی کرده اند و قصد دارند این برنامه ها را اجرا نمایند ؛ اما در این میان تنها کشورهایی که منابع مالی مناسب در این بخش اختصاص می دهند می توانند موفق باشند. اکثر کشورهایی که مشاهده می کنید که با وجود برنامه های مناسب نتوانسته اند بر این مشکل خود فائق آیند غالباً این مشکل را حل کنند.

سه) ورود بخش خصوصی

تجربه نشان داده است در بسیاری از بخشها جامعه به ویژه در بخشهای خدماتی و زیست محیطی تا زمانی که بخش خصوصی وارد عمل نشود معمولاً تغییر چشمگیری حاصل نخواهد شد. علت این امر آن است که معمولاً بخشهای خصوصی به دلیل رقابتی که با سایر بخشها دارند سعی می کنند فعالیتهای واگذار شده را به خوبی انجام دهند تا جایگاه خود در بازار را نیز پیدا کنند. به همین دلیل یکی از پیشنهادهایی که به این کشورها می شود این است که بخش خصوصی را وارد عمل کنند.

چهار) برنامه های پاداش محورانه

همه انسانها طالب پاداش هستند و در عوض از تنبیه کردن اجتناب می کنند. یکی از روشهایی که می تواند افراد را به سمت اجرای قوانین ببرد و آنها را ترغیب به این کار کند و در واقع ضمانت اجرایی خوبی برای قوانین تنظیم شده باشد برنامه های پاداش محورانه است.

بهتر است قوانینی که تصویب می شوند یک شکل پاداش محورانه به خود بگیرند تا افراد تمایل بیشتری به رعایت کردن آنها پیدا کنند. برخی از کشورها از روشهای خلاقانه و جالبی برای این کار استفاده کرده اند. به عنوان مثال ، افراد می توانند با تفکیک کردن زباله ها و تحویل آنها به مأمورانی که مسئول جمع آوری زباله ها هستند محصولات بهداشتی به صورت رایگان تحویل بگیرند.

پنج) مالیات بر ظروف پلاستیکی

یکی از موادی که به شدت بر محیط زیست آسیب وارد می کند و سالها می تواند حیات را تهدید کند ، مواد و محصولات پلاستیکی هستند. برای رسیدگی به این مشکل و محدود کردن تولید این دسته از محصولات باید قوانینی را به صورت سفت و سخت طراحی و اجرا کرد. برخی از کشورها ، قوانین مالیاتی شدیدی برای تولید زباله های پلاستیکی وضع کرده اند. برخی از کارخانه ها و تولید کننده هایی که محصولات پلاستیکی تولید می کنند باید مالیتهای بیشتری را پرداخت کنند.

قسمت اول مقاله مدیریت زباله ها و پسماندها

The post روشهای مدیریت زباله ها و پسماندها (قسمت دوم ) first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.