آیا استعدادیابی کودکان ضروری است؟!

استعدادیابی کودکان را واجب می‌دانید یا آن را اقدام بی‌اهمیتی می‌پندارید؟! به نظرتان باید استعداد کودکان به صورت علمی کشف شود یا خود کودک باید به […]

نوشته آیا استعدادیابی کودکان ضروری است؟! اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

استعدادیابی کودکان را واجب می‌دانید یا آن را اقدام بی‌اهمیتی می‌پندارید؟! به نظرتان باید استعداد کودکان به صورت علمی کشف شود یا خود کودک باید به استعدادش پی ببرد؟ در این مقاله با مفهوم استعدادیابی کودکان و چرایی انجام این کار آشنا می‌شوید و اهمیت استعدادیابی کودکان برایتان مشخص خواهد شد. هم‌چنین به سن مناسب برای کشف استعدادهای کودکان و نحوه پرورش کودکان با استعداهای برابر اشاره می‌شود. با هوش نیک همراه باشید و پس از مطالعه مقاله، دوباره سوالات ابتدای این پاراگراف را از خودتان بپرسید و ببینید که جواب‌هایتان چه تغییری کرده است!

استعدادیابی یعنی چه؟

پیش از ورود به بحث استعدادیابی کودکان، یک تعریف کلی از استعدادیابی ارائه می‌شود. استعدادیابی در کلی‌ترین و ساده‌ترین حالت به معنای کشف و شناسایی توانمندی و ذوق درونی نهفته در هر فرد است. استعدادیابی یک فرایند ذاتی و بالقوه است. با یافتن استعدادهای خود می‌توانید با آگاهی از توانایی‌هایتان، در مسیر درست زندگی‌تان قرار بگیرید و با انجام تصمیم‌گیری‌های درست در مسیر موفقیت گام بردارید.

بیشتر بخوانید: « استعدادیابی چیست و چه ضرورتی برای موفقیت دارد؟ »

چرا استعدادیابی کودکان؟

چرا استعدادیابی کودکان ؟!فرآیند استعدادیابی کودکان به شکوفایی و پررنگ شدن تمامی توانایی‌ها و مهارت‌های بالقوه ذاتی کودک کمک بزرگی می‌کند. این کار باعت می شود فرد احساس خشنودی و رضایت داشته باشد؛ زیرا کودک پس از استعدادیابی در مسیری قرار می گیرد که به آن علاقه دارد و از همه مهم‌تر توانایی ذاتی او با قرار گرفتن در این مسیر به نتیجه می‌رسد و درصد رشد چشمگیر او در این مسیر بسیار زیاد است. استعدادیابی کودکان را می توان نوعی سرمایه‌گذاری طولانی مدت دانست که بچه‌ها را در طول مسیر زندگی با صرف انرژی کمتر به عملکرد بهتر و بازدهی بالاتر می‌رساند.

با استعدادیابی پی می‌بریم که هر فرد در زمینه های علمی، عملی، صنعتی یا هنری و حوزه‌های دیگر چه عملکردی دارد. کشف توانایی‌های کودک و استعدادیابی کودکان امری بسیار مهم است ولی مهم تر از آن این است که به موقع و در زمان مناسب به استعدادیابی کودکان دلبندتان اقدام کنید؛ زیرا اگر استعداد کودکان به موقع کشف شود، راحت‌تر قابل پرورش است. «استعدادیابی کودکان» در اصل صرفا پیدا کردن توانایی های بالقوه آن ها نیست، بلکه هدف آن کمک کردن به والدین مسئول کودک برای پیدا کردن مسیر درست زندگی اوست.

پدر و مادرها با استعدادیابی کودکان خود می‌توانند آینده‌ای روشن و پر از موفقیت را برای آن‌ها به وجود بیاورند. شما به عنوان والدین کودک، پس از استعدادیابی کودک خود و اجرایی کردن برنامه راهکارهایی که دریافت می‌کنید، این توانایی را دارید تا استعدادهای ذاتی کودک را پرورش دهید و کودکتان را وارد یک فردای روشن کنید. این موضوع را بزرگسالانی که نتوانستند به هر دلیل به آرزوها و هدف هایی که در زمان کودکی داشتند، برسند کاملا درک می‌کنند و برایشان اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: « داشتن کودکی شاد و با استعداد »

استعدادیابی کودکان چگونه انجام می‌شود؟

استعدادیابی کودکان برای شناسایی توانایی‌های ذاتی و طبیعی آن‌هاست که در حالت عادی قابل شناسایی نخواهند بود و نمی‌توان متوجه آن‌ها شد. استعدادیابی کودکان و ارزیابی آن معمولا توسط تست‌های نرم افزاری، سنجش مهارت های عملی و بازی، مواد و کاغذ و هم‌چنین بر اساس ویژگی های جسمانی و روانی و اجتماعی به همراه تواناهای تکنیکی انجام می‌شود.

کشف استعداد کودکان از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های زندگی فرزندان است که پدر و مادرها باید دقت و توجه بسیار زیادی به این موضوع داشته باشند. در استعدادیابی کودکان تمامی زمینه‌های شناختی، عاطفی، هنری، ورزشی، و حتی سنجش شغلی و مشاوره تحصیلی ارزیابی می‌شود.

از چه سنی می توان استعدادیابی کودکان را انجام داد؟

سن استعدابرای استعدادیابی کودکان سن مشخصی وجود ندارد. بلکه در ابتدا به هوشیاری و علایق کودکان و میزان توجه والدین بستگی دارد. در مورد سن استعدادیابی کودکان می‌توان گفت که هر چقدر از سن کمتر برای شناسایی توانایی‌های کودکان اقدام کنید، بهتر است؛ زیرا مهم است که استعدادها به موقع مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرند تا زمان کافی و مناسب برای پرورش اصولی و رشد درست داشته باشند. این کار هم‌چنین برای شخصیت سازی کودک بسیار مفید و ضروری است؛ چون با شخصیت کودک آمیخته می‌شود و هم‌زمان با خود کودک رشد می‌کند.

استعدادیابی کودکان باید توسط متخصصان تحلیل و بررسی شود؛ زیرا بسیاری از پدر و مادرها هستند که برداشت اشتباه دارند یا دچار خطای جانبدارانه می‌گردند و تصور می‌کنند که کودکشان همه استعدادهای ممکن را داراست و در تمام زمینه‌ها بالاترین توانایی را دارد. هم چنین ممکن است والدین به اشتباه برداشتی را که دوست دارند در مورد استعداد کودکشان، در سر می‌پرورانند که این موضوع باعث می‌شود که کودک در مسیر اشتباه قرار بگیرد. شما به عنوان والدین کودک می‌توانید با مراجعه به متخصصانی که تخصص و علم کافی در زمینه استعدادیابی کودکان دارند، از آن‌ها کمک و راهنمایی بگیرید و بذر و نهالی را که در خانه دارید، رشد دهید تا بتواند در آینده به فردی مفید در زندگی شخصی خود و جامعه شود. در تصویر زیر با مراحل استعدادیابی و هدایت استعداد کودکان آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: « بهترین زمان برای سنجش هوش کودکان چه زمانی است؟ »

راحل استعدادیابی و هدایت استعداد کودکانبا کودکان دارای چند استعداد برابر چه کنیم؟

در زمان انجام تست استعدادیابی کودکان که توسط متخصصان باتجربه صورت می گیرد، مشخص می شود که بعضی از کودکان در چند زمینه مختلف مانند زمینه‌های جسمانی، فکری، هنری و دیداری به طور همزمان نمرات برابر دارند. در این شرایط، والدین باید این اجازه را به کودشان بدهند که خود کودک انتخاب کند که به کدام زمینه علاقه بیشتری دارد. شما به عنوان مادر و پدر وظیفه اصلی خود را انجام داده اید و در این وضعیت دیگر نباید دخالت کنید و حق انتخاب را به کودکتان بدهید و راه را برای او باز بگذارید. اگر هم در وسط راه کودک نظرش را تغییر داد و به زمینه دیگری علاقه نشان داد، شما در جایگاه والدین تشویقش کنید و او را تنها نگذارید. در این صورت کودکتان در بزرگسالی دچار این حسرت نمی‌شود که به حوزه خاصی علاقه داشته است ولی پدر و مادرش مانع او شدند.

به عنوان یک پدر و مادر منطقی، باید کودکتان را بهتر درک کنید، به صحبت های او به دقت گوش کنید و به علایق و توانایی‌هایشان توجه نشان دهید. اگر در زمینه‌ای هم با او مخالف هستید و می دانید که انجام کار خاصی برایش مشکل ایجاد می‌کند، سعی کنید با منطق و دلیل او را قانع با او صحبت کنید. این کارها باعث می شود در آینده کمتر به مشکل بخورید.

بیشتر بخوانید: « معرفی ۳۰ روش جهت تقویت هوش کودکان »

اجبار کردن کودکان ممنوع!

استعداد کودکان را جدی بگیرید

از مهم ترین نکاتی که والدین باید همیشه به آن توجه کنند این است که نباید کودک را در هیچ زمینه و فعالیتی مجبور کنند. بعضی از والدین، خودشان استعدادیابی کودکان را انجام می‌دهند و این تصور را دارند که بهترین تصمیم را می‌گیرند. آن دسته از پدر و مادرها فکر می‌کنند چون خودشان در زمان کودکی‌شان به فعالیتی علاقه داشتند، پس فرزندانشان هم به همان زمینه علاقه دارند و حتما در آن زمینه پیشرفت می کنند و موفق می‌شوند. هم‌چنین بعضی از پدر و مادرها تحقیق میکنند و پرس و جو می‌کنند که چه مهارتی بیشتر مد و پرطرفدار است و کودکشان را مجبور می‌کنند که به سمت این مهارت برود.

والدین به این دلایل کودک را مجبور می کنند که در زمینه‌ای فعالیت کند که هیچ علاقه و گرایشی به آن ندارد. برای مثال، بسیاری از پدر و مادرها دوست دارند که فرزندشان فوتبالیست شود و بدون اینکه نظر کودک را بپرسند، او را مجبور به رفتن به کلاس‌های فوتبال می‌کنند. در حالی که کودک، نه علاقه‌ای به این رشته دارد و نه استعدادی در این زمینه دارد. پس توجه کنید به هیچ وجه اجبار راه حل خوبی برای استعدادیابی کودکان نخواهد بود.

سخن آخر

استعدادیابی کودکان یکی از اقدامات مهمی است که باید برای موفقیت کودکتان و قرار گرفتن او در مسیر رشد، به انجام برسانید. برای کشف صحیح استعداد کودک خود باید از راه درست وارد شوید و از متخصصان حرفه‌ای در این حوزه کمک بگیرید. هر اندازه که انجام استعدادیابی استاندارد و درست کودکان، ثمربخش است، استعدادیابی غیراصولی می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

اگر تصمیم خود را برای کشف استعدادهای کودکتان گرفته‌اید، می‌توانید یکی از مراکز استعدادیابی کودکان یعنی مجموعه هوش نیک را برای پیدا کردن استعدادهای کودکتان انتخاب کنید. هوش نیک به عنوان اولین مرکز تخصصی هوش مالی کودک ایران، خدماتی مانند استعدادیابی کودکان، مشاوره تخصصی هوش کودک، اجرای انواع تست هوش کودک، تقویت هوش مالی کودک، روانشناسی کودک، روانشناسی خانواده، اجرای تست هوش بزرگسال و خدمات دیگری را به مراجعین خود ارائه می‌دهد.

همین حالا با هوش نیک تماس بگیرید

 

نوشته آیا استعدادیابی کودکان ضروری است؟! اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.