بلایی که کم آبی و خشکسالی بر سر زندگی حیوانات می آورد !!!

خشکسالی دوره کم آبی است که بر اثر آن در یک منطقه با کمبود آب مواجه می شوند و ذخایر آبی آنها به شکل قابل توجهی […]

The post بلایی که کم آبی و خشکسالی بر سر زندگی حیوانات می آورد !!! first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.

خشکسالی دوره کم آبی است که بر اثر آن در یک منطقه با کمبود آب مواجه می شوند و ذخایر آبی آنها به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

البته هر نوع کاهش آبی را نمی توانیم خشکسالی تعریف کنیم زیرا بنا بر تعاریف علمی ، خشکسالی زمانی گفته می شود که دوره های طولانی و ممتد کاهش آب در یک منطقه وجود داشته باشد. متأسفانه کم آبی و خشکسالی در ایران پدیده جدیدی نیست.

این شرایط را ایرانیان از سالهای گذشته تا کنون تجربه کرده اند و به همین دلیل روشهای مختلفی مانند حفر قنات برای دستیابی به آب یا ذخیره آن کشف کرده اند. اما نکته ای که وجود دارد در گذشته به دلیل شرایط زندگی سنتی و عدم گسترش صنعت و زندگی شهری، چندان بی آبی و کم آبی وجود نداشت. از زمانی که صنایع شروع به رشد کردند و جمعیت افزایش پیدا کردن ، میزان مصرف منابع آب نیز افزایش یافت.

در ایران نیز مصارف صنعتی بیشترین مصرف آب را دارند. از طرفی علاوه بر مصرف آب بالا در بخش صنایع ، در آلودگی منابع آبی نیز بسیار نقش دارند. اکثر آلودگی هایی که در منابع آبی و زیست محیطی ایجاد می شود توسط صنایعی که فاضلابهای خود را به سمت منابع آبی هدایت می کنند.

متأسفانه امسال نیز با خشکسالی و کم آبی به ویژه در مناطق جنوبی کشور مواجه شده ایم. بسیاری از کارشناسان ، امسال را یکی از خشک ترین سال در ۵ دهه اخیر ایران می دانند. آثار و تبعات خشکسالی نه تنها برای زندگی مردم بلکه برای حیات وحش و زندگی سایر جانداران و همچنین گیاهان نیز صدمات جبران ناپذیری وارد می کند. در ادامه بیشتر به آثار و تبعات منفی خشکسالی بر حیات وحش و زیست جانوری می پردازیم.

یک) تلف شدن بر اثر تشنگی و بی آبی

در سالهایی که خشکسالی اتفاق می افتد معمولاً چون انسانها بیشتر به دنبال یافتن منابع آبی برای گذران زندگی خود و آبیاری باغها و گیاهان مورد نیاز خود هستند. معمولاً از منابع آبی بسیار کمی که باقی مانده است نهایت استفاده را می کنند و به فکر حیواناتی که در این محیط ها زندگی می کنند نیستند. به همین دلیل بسیاری از جانوران و پرندگان در اثر این بی توجهی تلف می شوند و از بین می روند.

دو) از بین رفتن پوشش گیاهی

خشکسالی و کمبود منابع آبی موجب از بین رفتن پوشش گیاهی می شود. پوشش گیاهی از جمله منابع تغذیه بسیاری از جانوران و پرندگان است. در سالهایی که خشکسالی اتفاق می افتد گیاهان و علوفه ها به مانند قبل نمی رویند و همین کمبود پوشش گیاهی یک تهدید جدی برای زندگی حیواناتی است که از این پوشش گیاهی تغذیه می کنند.

سه) کشته شدن به دست انسانها

کم آبی و نبود مواد غذایی و پوشش گیاهی کافی ، حیوانات حیات وحش را به سوی محل زندگی انسانها و فضاهای روستایی و شهری برای تأمین مواد غذایی و آب می کشاند. در فضاهای زندگی انسانها نیز چیزی جز مرگ انتظار این حیوانات را نمی کشد. زیرا اکثر آنها پس از ورود به فضاهای شهری و روستایی توسط انسانها کشته و زخمی یا شکار می شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد سه اثر اصلی و مهم خشکسالی بر زندگی حیوانات را می توانیم در موارد ذکر شده خلاصه کنیم. البته به جز آنچه گفته شد موارد دیگری نیز هستند که صدمات جدی به حیات وحش و زندگی حیوانات وارد می کنند ولی به طور کلی می توانیم موارد ذکر شده را جزء اصلی ترین و مهمترین آنها نام ببریم. بنابراین آثار و صدمات خشکسالی بسیار فراتر از آن چیزی است که افراد تصور می کنند ؛ زیرا تمامی اکوسیستم را تحت تأثیر قرار می دهد.

The post بلایی که کم آبی و خشکسالی بر سر زندگی حیوانات می آورد !!! first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.