اهمیت سبک زندگی در بازاریابی

سبک زندگی یا سبک روزانه افراد به معنی شیوه های خاص زندگی افراد است. این اصطلاح برای اولین بار توسط روانشناس اتریشی آلفرد آدلر به دنیا معرفی شده است. سبک زندگی سبکی است که افراد برای زیستن انتخاب می کنند. این سبک یک روش دائمی است که افراد در زندگی دنبال می کنند. البته دائمی […]

سبک زندگی یا سبک روزانه افراد به معنی شیوه های خاص زندگی افراد است.

این اصطلاح برای اولین بار توسط روانشناس اتریشی آلفرد آدلر به دنیا معرفی شده است. سبک زندگی سبکی است که افراد برای زیستن انتخاب می کنند. این سبک یک روش دائمی است که افراد در زندگی دنبال می کنند. البته دائمی بودن به این معنا نیست که همواره این روش ادامه دارد بلکه تغییراتی نیز در طول زمان اتفاق می افتد که منجر به تغییر سبک زندگی افراد می شود.

معمولاً اتفاقات اجتماعی نیز مشخص می کند که مردم در آینده چه خواهند کرد. بنابراین در بازاریابی بسیار مهم است که علاوه بر شناختن سبک زندگی مردم به واقع و تغییراتی که در جامعه اتفاق می افتد نیز توجه کنید. برای اینکه بتوانید یک بازاریابی موفق داشته باشید و مشتریان وفادار برای خود ایجاد کنید لازم است به سبک زندگی افراد وافق باشید. در ادامه به مواردی که برای تشخیص سبک زندگی مشتریان و مخاطبان خود باید توجه کنید می پردازیم.

یک) محل خرید مشتریان

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، یکی از مواردی که در بازاریابی و شناختن سبک زندگی مشتریان به شما بسیار کمک می کند شناسایی محل هایی است که مشتریان برای خرید مراجعه می کنند. محلی که مشتریان شما از آنجا خرید می کنند موضوع بسیار مهمی است.

به عنوان مثال ، امروزه فروشهای اینترنتی بسیار گسترش پیدا کرده است ، اگر مشتریان شما اغلب خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهند همین می تواند سبک بسیار مهمی باشد که به شما نشان می دهد در کجا باید به دنبال مشتریان باشید یا از چه طریقی می توانید خدمات رسانی کنید.

دو) رفتار مشتریان

یکی دیگر از موارد بسیار مهم ، رفتاری است که مشتریان شما دارند به عنوان مثال ، زمان خرید مشتریان بسیار مهم است. بهتر است توجه کنید در چه زمانهایی اقدام به خرید می کنند یا چه مواقعی میزان خرید آنها افزایش می یابد. همچنین زمانهایی که میزان خرید مشتریان کاهش پیدا می کند نیز بسیار حائز اهمیت است. بررسی این مواقع نشان دهنده رفتار مشتریان شماست که می تواند کمک بسیاری در اصلاح برنامه های بازاریابی شما شود.

سه) چگونگی مصرف

در این مورد باید به این مسئله توجه کنید که مشتریان شما یک محصول را چگونه مصرف می کنند. به عنوان مثال ، ممکن است بسیاری از آنها مواد اولیه را خریداری کنند یا حتی نیمه آماده را یا کاملاً آماده شده را ، بنابراین باید بدانید که موارد مصرف چگونه است تا پی به سبک مصرفی و زندگی مشتریان خود ببرید.

چهار) ویژگیهای جمعیتی

یکی دیگر از مواردی که در سبک زندگی مشتریان باید بدانید این است که مشتریان شما از چه گروه های جمعیتی هستند. به عنوان مثال ، از چه نژادی ، از چه گروه سنی و از چه جنسی می باشند. داشتن این اطلاعات می تواند سبک زندگی گروه های مختلف را به شما نشان دهد. از آنجایی که سن و جنس و نژاد نقش زیادی در سبک زندگی افراد دارد بنابراین دانستن این موارد به شما کمک می کند تا برنامه بازاریابی مناسبی را تدوین کنید. حتی نوع دین ، گرایشهای سیاسی و اجتماعی مشتریان نیز از جمله اطلاعاتی است که به شما در شناختن گروه هدفتان و سبک زندگی آنها کمک خواهد کرد.

پنج) شناسایی ترجیحات

یکی از مواردی که می توان افراد را به خوبی شناخت ، این است که اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنند ؟ اوقات فراغت و برنامه هایی که در این زمانها دنبال می شود اطلاعات بسیار خوبی در خصوص ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی و سبک زندگی افراد به شما می دهد.

 بر اساس آموزش بازاریابی ، سعی کنید کشف نمایید مشتریان بالقوه و بالفعل شما چگونه از اوقات فراغتشان استفاده می کنند. در ساعات فراغت خود معمولاً چه محصولاتی را مصرف می کنند ؟ تصور آنها از خودشان و جامعه مورد نظرشان چگونه است ؟ چه رشته های ورزشی را دنبال می کنند ؟

کسب اطلاعاتی که در بالا به آنها اشاره شد در برنامه های بازاریابی شما می تواند تغییرات بسیار سودمندی ایجاد کند.