مواد پلاستیکی و هشدار برای سلامت زیست جانوری

به گزارش برخی از پایگاه های خبری و اطلاعاتی ، میزان تولیدات پلاستیکی در جهان روز به روز در حال افزایش است. در میان تمامی موادی […]

The post مواد پلاستیکی و هشدار برای سلامت زیست جانوری first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.

به گزارش برخی از پایگاه های خبری و اطلاعاتی ، میزان تولیدات پلاستیکی در جهان روز به روز در حال افزایش است.

در میان تمامی موادی که وجود دارد ، مواد پلاستیکی از پر مصرف ترین آنها در دنیا به حساب می آید. این مواد به دلیل سبک بودن ، تغییر پذیری سریع و راحت ، ارزان بودن و سایر مزایای تجاری که دارند تبدیل به پر مصرف ترین مواد در دنیا شده اند. هر چند مواد پلاستیکی به لحاظ تجاری و تولیدی مزایایی دارند ولی از جمله خطرناک ترین مواد برای محیط زیست به حساب می آیند.

در بسیاری از مواقع این واقعیت از نظرها دور می ماند که هر ماده پلاستیکی که تولید می شود به اندازه ۲۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت باقی می ماند و حیات انسانها ، جانوران و محیط زیست را به خطر می اندازد. تکه های پلاستیکی که در طبیعت رها می شود به راحتی در محیط جا به جا شده و خطرهای جبران ناپذیری را برای حیوانات و جانوران طبیعت ایجاد می کنند.

بدتر از همه اینها ، این است که مواد پلاستیکی در اثر دمای بالای هوا و تابش خورشید به شکل ذوب شده یا قطعات کوچک در می آیند و برخی از جانوران آنها را می بلعند و همین منجر به مرگ آنها می شود.

همچنین امروزه در شبکه های اجتماعی مختلف ، عکسها و فیلم های زیادی را می بینیم که در اثر رها کردن مواد پلاستیکی به ویژه بطری ها تعداد زیادی از حیوانات در داخل آنها گیر افتاده و زخمی شده یا حتی مرده اند.

شاید تصور این باشد که حیواناتی که قادر به پرواز کردن مانند پرندگان هستند از خطرات مواد پلاستیکی در امان هستند ، اما واقعیت این است که جوجه های بسیاری از پرندگان زمانی که در طبیعت یافت شده اند مشاهده شده که در داخل سیستم گوارشی آنها مواد پلاستیکی وجود دارد.

همچنین پرندگانی که در سطح دریاها پرواز می کنند غالباً با چشمهای خود به دنبال مواد غذایی در دریا می گردند و بسیاری از آنها با تصور اینکه مواد پلاستیکی رها شده در سطح می تواند غذا باشد آب را با غذا اشتباه می گیرند و آنها نیز گرفتار این مواد می شوند.

ممکن است در داخل این مواد گیر بیافتند یا آنها را بخورند. مصرف مواد پلاستیکی موجب می شود پرندگان تصور کنند که معده شان پر شده و به دنبال مواد غذایی نروند. بنابراین ، آسیب رساندن به حیات وحش به ویژه پرندگان به صورت چند جانبه اتفاق می افتد.

همچنین مشاهده شده است که طنابها و تورهای پلاستیکی که ممکن است شکارچیان یا صیادان یا افرادی که برای تفریح به طبیعت می روند رها کنند موجب گرفتار شدن پرندگان و حیوانات در آن می شود. پرندگانی که در میان طنابها و تورهای ماهیگیری گرفتار می شوند جراحات زیادی برداشته و به عفونتهای مختلف دچار می شوند. از طرفی این پرندگان یا حیوانات گیر افتاده در تور شکارچیان و گردشگران به راحتی طعمه سایر حیوانات می شوند.

هم اکنون سالانه بیش از ۱ میلیون پرنده در اثر مواد پلاستیکی رها شده در طبیعت تلف می شوند و روز به روز هم تعداد آنها در حال افزایش است. در حال حاضر بیش از نیمی پرندگان در شرایطی زندگی می کنند که گرفتار مواد پلاستیکی در محیط زیستشان هستند.

از جمله راهکارهایی که برای این معضل زیست محیطی می توان در نظر گرفت ، مدیریت پسماندها و پلاستیکهای رها شده در طبیعت است. دولتها و کشورها باید برنامه های منسجمی برای مدیریت کردن زباله ها داشته باشند. بنابراین می توان برنامه های آموزشی را در قالب مسئولیتهای اجتماعی و آگاهی دادن به افراد جامعه و همچنین تدوین و تصویب قوانین جدی و سخت گیرانه برای صنایع و افرادی که زباله ها را در طبیعت رها می کنند از جمله راهکارهای بسیار مهم برای کاهش خطرات این مواد گردد.

The post مواد پلاستیکی و هشدار برای سلامت زیست جانوری first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.