اقدامات ضروری پس از تشخیص هوش کودک (قسمت اول)

طی ۶ مقاله ای که قبلاً منتشر شد ، به صورت دقیق و با اشاره به جزئیات سعی کردیم راههایی که به شما کمک می کند […]

نوشته اقدامات ضروری پس از تشخیص هوش کودک (قسمت اول) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

طی ۶ مقاله ای که قبلاً منتشر شد ، به صورت دقیق و با اشاره به جزئیات سعی کردیم راههایی که به شما کمک می کند تا پی به توانایی ذهنی و هوشی کودکتان ببرید معرفی کنیم.

اما فقط تشخیص توانایی ذهنی و هوشی کودکان نیست که از اهمیت زیادی برخوردار است ، بلکه مهم این است که بتوانیم پس از تشخیص این توانایی ها ، اقدامات درست را برای بهره گیری از این توانایی ها و به هرز نرفتن آنها انجام دهیم. در این مقاله سعی می کنیم به اقدامات ضروری که پس از پی بردن به توانایی ذهنی کودکتان باید انجام دهید بپردازیم.

یک) مقایسه با سایر کودکان

پس از اینکه پی به این مسئله بردید که کودک شما توانایی های بیشتری در عملکردهای ذهنی دارد ، برای اینکه دچار سوگیری و یا بیش برآورد نشوید که می تواند آسیبهای زیادی برای کودک شما داشته باشد ، بهتر است کودک خود را در کنار سایر کودکان مقایسه کنید.

اگر علاقه دارید که حتماً این توانایی کودک خود را بسنجید و به این نتیجه برسید که تصور یا برداشت شما صحیح بوده است تا اقدامات لازم را انجام دهید. بهتر است زمانی که فرزند شما در کنار دوستان و همسن و سالهای خود است او را با همسن های خود مقایسه کنید.

البته یک نکته بسیار ریز و پر اهمیت این است که این مقایسه نباید با آگاهی کودک شما اتفاق بیافتد. چرا که زمانی که کودکان متوجه می شوند که در حال ارزیابی شدن هستند عملکرد آنها افت پیدا می کند یا حتی در بسیاری از مواقع ، اعتماد به نفس آنها به شدت کاهش می یابد. این مقایسه فقط از این جهت اتفاق می افتد که شما مطمئن شوید که درباره توانایی کودک خود دچار قضاوت اشتباه نشده اید.

دو) پرهیز از انتظار بیش از حد

در ۶ مقاله ای که به ذکر نشانه های کودکان تیز هوش پرداختیم به نشانه های بسیار زیادی اشاره کردیم. این مسئله نباید این ذهنیت را در شما ایجاد کند که کودک شما باید تمامی این خصوصیات را داشته باشد. بلکه هر کودکی برخی از این نشانه ها را از خود نشان می دهد. پس انتظارات غیر واقعی از کودک خود نداشته باشید ، زیرا این انتظارات شما را سر خورده و کودکتان را دچار استرس خواهد کرد.

سه) قطعی نگر نباشید

این نکته قابل ذکر است که ممکن است کودک شما چند نشانه یا حتی بسیاری از این نشانه ها را از خود نشان دهد ولی زمانی که تستهای مربوط به هوش درباره آنها اجرا می شود ، در محدوده افراد تیز هوش قرار نگیرند. پس بهتر است همیشه یک نگاه متعادل و همه جانبه داشته باشید. زیرا قرار نگرفتن در محدوده تیزهوش به معنی نداشتن توانایی نیست و نزدیک به ۷۰ درصد مردم جهان در محدوده متوسط از نظر ویژگیهای مختلف ذهنی و هوشی هستند.

چهار) توجه افراطی نداشته باشید

اگر نتایج تست ها یا آزمونهای مختلف نشان داد که کودک شما در محدوده افراد تیز هوش قرار می گیرد سعی کنید از توجه بیش از اندازه به این ویژگی بپرهیزید. چرا که این توانایی ممکن است کودکان را دچار استرس کند که آیا می توانند انتظارات والدین و اطرافیان را برآورده کنند ؟

بنابراین پس از مدتی شاهد افت عملکرد این کودکان خواهیم شد به دلیل اینکه اضطراب زیادی در هنگام انجام تکالیف دارند و پس از مدتی قادر به تحمل این همه استرس نخواهد بود و انگیزه خود برای تلاش را از دست خواهند داد.

پس همواره سعی کنید محیط را به سمت یک محیط غنی و مثبت هدایت کنید تا اینکه تلاش کنید فقط فرزند شما توانایی های خارق العاده از خود نشان دهد. اگر محیطی که کمتر در آن استرس وجود دارد را تأمین کنید ، قطعاً حتی کودک متوسط شما نیز توانایی های بیشتری از خود نشان خواهد داد و چه بسا موفق تر از افراد باهوش عمل خواهد کرد.

 

نوشته اقدامات ضروری پس از تشخیص هوش کودک (قسمت اول) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.