روند تغییرات در شکل ارتباط با مشتریان

در اینکه ارتباط بین بازاریابان یا فروشندگان با مشتریان به چه شکلی پیش برود در طول تاریخ تغییرات بسیاری داشته است. در این مقاله قصد داریم به روند تاریخی این تغییرات بپردازیم. ذکر این روند قطعاً به شما کمک خواهد کرد تا در دنیای امروز ، راه درست را برای بازاریابی خود بیابید. از نظر […]

The post روند تغییرات در شکل ارتباط با مشتریان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

در اینکه ارتباط بین بازاریابان یا فروشندگان با مشتریان به چه شکلی پیش برود در طول تاریخ تغییرات بسیاری داشته است.

در این مقاله قصد داریم به روند تاریخی این تغییرات بپردازیم. ذکر این روند قطعاً به شما کمک خواهد کرد تا در دنیای امروز ، راه درست را برای بازاریابی خود بیابید.

از نظر تاریخی ، پیش از اینکه انقلاب صنعتی در اروپا آغاز شود در اکثر مواقع ارتباطی که بین تاجران و مشتریان برقرار می شد یک ارتباط مستقیم و رو در رو بود. به نوعی می توانیم بگوییم که رابطه محور بودن از ویژگیهای اصلی خرید و فروش در آن دوران بود.

بعد از اینکه انقلاب صنعتی روی داد ، ورود تکنولوژی و پیشرفتهای صنعتی منجر به افزایش تولیدات یا تولید انبوه محصولات مختلف شد ، همین مسئله تغییرات زیادی را در ارتباط میان بازاریابان یا صاحبان محصولات با مشتریان به وجود آورد. به دنبال تولید انبوه که نتیجه صنعتی شدن بود ، مصرف گرایی در مشتریان نیز افزایش پیدا کرد.

به نظر مشاوره بازاریابی ، زمانی که میزان تولید و تقاضای مردم به شدت افزایش پیدا کرد تقریباً انجام معاملات رو در رو و ارتباط با مشتریان در بسیاری از مواقع غیر ممکن بود ؛ به همین دلیل پای بسیاری از واسطه ها یا دلالان به میان آمد و واسطه ارتباط بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان شدند.

کم کم واسطه ها در زنجیره توزیع قدرت بیشتری پیدا کردند و به همین دلیل ارتباط سنتی که در میان تولیدکنندگان و مشتریان یا مصرف کنندگان بود از بین رفت. در ادامه این تغییرات ، روند توزیع محصولات و کالاها در سطح گسترده جغرافیایی حتی در خارج از مرزها نیز گسترش پیدا کرد. دقیقاً از همین دوران بود که برخی از برندها در تمامی دنیا شهرت پیدا کردند و مشتریانی را در سراسر دنیا توانستند به دست بیاورند.

تا قبل از انقلاب صنعتی ، اکثر محصولات به شکل محدود و برای تأمین نیازهای مردم همان منطقه یا کشور بود ؛ اما پس از انقلاب صنعتی و افزایش میزان تولید ، بازاریابی در خارج از کشورها نیز رونق بیشتری گرفت و جدی از گذشته مطرح شد. این تغییرات موجب شد تا تولیدات به شکل گسترده تری انجام شود تا بتوانند نیاز متقاضیان را حتی در خارج از مرزها نیز برآورده کنند.

این روند در شرایطی که تقاضا به شدت افزایش پیدا کرده بود موجب سودآوری بالا برای بسیاری از شرکتها شد و رقابت بین شرکتها با شدت بیشتری رخ می داد. اما جالب است بدانیم هر چقدر میزان رقابت بین شرکتها و برندهای مختلف بالا گرفت ، مجدداً مسئله ارتباط با مشتریان اهمیت پیدا کرد. امروزه مجدداً بسیاری از شرکتها به دنبال تمرکز بر روی ارتباط مستقیم و رو در رو با مشتریان هستند و به مزایایی آن برای حفظ جایگاه خود در میان مشتریان پی برده اند.

با توجه به شرایط و روندی که توضیح داده شد دیگر نمی توان از بازاریابی انبوه به عنوان یک بازاریابی مناسب نام برد ؛ چرا که این نوع بازاریابی ، کارآیی خود را از دست داده است ؛ حتی این نوع بازاریابی دیگر سودآوری لازم را ندارد.

در شرایطی که عرضه ها به شدت افزایش پیدا کرده بیشتر بازارها در موقعیت اشباع قرار گرفته است. امروزه به جز یافتن مشتریان ، حفظ کردن مشتریان نیز اهمیت زیادی دارد. حتی بسیاری از کسب و کارها تنها به فکر حفظ کردن مشتریان ثابت و وفادار خود هستند و تلاش زیادی برای یافتن مشتریان جدید نمی کنند چرا که معتقد هستند سود اصلی آنها از طریق همین مشتریان ثابت به دست می آید و سود در آن است که این مشتریان را حفظ کنند.

در این دیدگاه ، از طریق مدیریت کردن ارتباط با مشتریان است که می توانند به اهداف خود در بازاریابی و فروش برسند.

بنابراین دوباره شاهد هستیم که برای بسیاری از برندها و شرکتها ارتباط با مشتریان در الویت قرار گرفته است و مجدداً شکل ارتباطهای سنتی در آن رونق گرفته و اهمیت آن مطرح شده است.


موضوع مرتبط :

۴ نکته درباره نحوه برقراری ارتباط با مشتریان در بازاریابی تلفنی

از ” لیدها ” در برقراری ارتباط با مشتری و بازاریابی غافل نباشیم !

هدف مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و جایگاه آن در دهه ۹۰ شمسی

مدیریت ارتباط با مشتریان(CRM)

واقعیتهای تعجب برانگیز درباره ارتباط فرآیندهای ذهنی مشتریان با قیمت محصولات

رابطه ارتباط مشتری Customer Relation و رضایت مشتری Customer Satisfaction در بازاریابی

نظر شما

The post روند تغییرات در شکل ارتباط با مشتریان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.