چالشهای بزرگ برای برندهای بزرگ

داستان برندهای بزرگ بسیار داستان جالبی است. بسیاری از افراد تصور می کنند این برندها جایگاه محکمی دارند و هیچ اتفاقی نمی تواند موقعیت آنها را بر هم بزند. در حالی که اگر روند این برندها را دنبال کنید یا پیگیر اوضاع آنها در شرایط گوناگون باشید به خوبی متوجه خواهید شد که این برندها […]

داستان برندهای بزرگ بسیار داستان جالبی است. بسیاری از افراد تصور می کنند این برندها جایگاه محکمی دارند و هیچ اتفاقی نمی تواند موقعیت آنها را بر هم بزند.

در حالی که اگر روند این برندها را دنبال کنید یا پیگیر اوضاع آنها در شرایط گوناگون باشید به خوبی متوجه خواهید شد که این برندها نیز به راحتی می تواند جایگاهشان متزلزل شود. برندی مانند نایک بر خلاف تصور بسیاری از افراد ، ممکن است با کوچکترین خطایی موقعیت خود را از دست بدهد یا تمامی تلاشهایی که برای برگزاری یک رویداد ورزشی یا حمایت از یک باشگاه یا رویدادی انجام داده است به راحتی از بین برود. این رویداد برای بسیاری از برندهای بزرگ نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

به عنوان مثال برند نایک که مدعی است بهترین و با کیفیت ترین محصولات ورزشی را تولید می کند در یک مسابقه ای که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد ، پاره شدن کفش یک بازیکن مشهور فوتبال در وسط زمین ، موجب شد مقداری از سهام خود را در بازار از دست بدهد. بسیاری از افرادی که رویدادهای ورزشی را با دقت دنبال کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می کنند معتقد هستند مصدومیت این بازیکن که یکی از نامزدهای کسب جایگاه اول در میان بازیکنان را داشت موجب شد که این برند تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست بدهد.

به محض اینکه این رویداد به وقوع پیوست ، شرکت نایک شروع به تحقیق در این زمینه کرد و سعی کرد دلایل این رویداد را کشف کند چرا که این اتفاق برای برند بزرگی مانند برند نایکی غیر قابل چشم پوشی بود.

احتمال اینکه پس از این اتفاق ، نایک سعی کرد میزان تولیدات محصولات ورزشی برای مردم عادی را افزایش دهد می تواند همین رویداد باشد. تا قبل از آن ، نایک بیشتر برای باشگاه های مطرح و بازیهای مهم ورزشی محصولات و لباسهای ورزشی تولید می کرد ولی پس از سال ۲۰۱۹ رویۀ دیگری در پیش گرفت ، این برند تصمیم گرفت تولید محصولات برای عموم مردم را نیز افزایش دهد. بسیاری از منتقدان تشریح می کنند که اتفاق سال ۲۰۱۹ موجب این تصمیم مهم شرکت نایک شده است.

از دیگر اقداماتی که برند نایک پس از رویداد سال ۲۰۱۹ انجام داد ، گرایش او به سمت تولید لباسها و کفشهای ورزشی برای سایر ورزشها به جز فوتبال بود. به عنوان مثال ، او شروع به تولید کفش برای مسابقات یا بازیهای بسکتبال کرد. در این میان ، برخی از افراد معتقدند که این تصمیم نایک چندان تصمیم درستی نیست که برای این که بتواند مجدد اعتماد دیگران را جلب کند بهتر است همچنان برای باشگاه ها و بازیهایی که لباس و کفش ورزشی تولید می کرد ، مجدداً نیز بهتر است این کار را ادامه دهد و افرادی را که در این حادثه آسیب دیده اند مجدداً به سمت استفاده از محصولات خود ترغیب کنند.

بالاخره ، پس از مدت کوتاهی برند نایک توانست موقعیت خود را مجدداً تثبیت کند و همچنان جزء پر طرفدارترین محصولات ورزشی در جهان باشد. تا اینکه در اواخر سال ۲۰۱۹ با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا ، مجدد این برند دچار چالش شد. این بار ، سهام نایکی به دلیل نوسانات سهام در وال استریت و کاهش ارزش سهم ها در ابتدای همه گیری کووید-۱۹ دچار کاهش ارزش سهام شد. این رکود تا حدی بود که برخی معتقدند بازار سهام نیویورک برای چند دقیقه کاملاً تعطیل شد. در این میان ، بسیاری از سهم ها ، ارزش خود را از دست دادند و سهم نایکی نیز با وجود قدرتی که داشت از این قائده مستثنی نبود.

با نگاهی به این تحولات و چالش ها به این نتیجه می رسیم که حتی برندهای بزرگ نیز در بازار ، دچار چالش می شوند و چه بسا چالشهای پیش روی این برندها ، بسیار پیچیده تر و دشوارتر از برندهای کوچک باشد. اما با این حال ، با داشتن استراتژیهای مناسب و به ویژه سابقه درخشان در ذهن مشتریان می توان با چالشهای مختلف با قدرت مواجه شد.

نظر شما