استفاده از راهبردهای روانشناسی در تعیین قیمت محصولات (قسمت اول)

تعیین قیمت برای محصولات تولید شده از مهمترین و چالش انگیزترین مراحل مربوط به فروش محصولات است. بسیاری از شرکتها یا برندها زمانی که محصولات خود را برای عرضه به بازار آماده می کنند در تعیین قیمت مناسب برای آن دچار مشکل می شوند و قیمت گذاری واقعی و در عین حال سودمند برای خود […]

The post استفاده از راهبردهای روانشناسی در تعیین قیمت محصولات (قسمت اول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

تعیین قیمت برای محصولات تولید شده از مهمترین و چالش انگیزترین مراحل مربوط به فروش محصولات است.

بسیاری از شرکتها یا برندها زمانی که محصولات خود را برای عرضه به بازار آماده می کنند در تعیین قیمت مناسب برای آن دچار مشکل می شوند و قیمت گذاری واقعی و در عین حال سودمند برای خود و مشتریان دچار چالش می شوند.

از نظر مشاوره بازاریابی تعیین قیمت محصولات نیز مانند سایر فرآیند تولید محصولات باید با به کارگیری راهبردهای مناسب انجام شود تا محصول شما بتواند جایگاه خود در بازار را پیدا کند. مسئله قیمت یک موضوع مهمی است که بسیاری از بخشهای آن علاوه بر اینکه متأثر از اقتصاد است از مسائل روانشناختی نیز بسیار تأثیر می پذیرد. مسائل روانشناختی مانند سایه های یک واقعیت هستند که بدون اینکه دیده شوند یک موضوع یا پدیده ای را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند. به دلیل اهمیت این موضوع ، در ادامه به راهبردهای روانشناختی تعیین قیمت اشاره می کنیم.

یک) قیمت محصولات رقیب

یکی از روشهایی که در تعیین قیمت مناسب باید در نظر بگیرید این است که به قیمت محصولات مشابه که رقیبان شما در بازار ارائه داده اند باید توجه کنید. شما نمی توانید در زمینه تعیین قیمت ، به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن سایر رقیبان عمل کنید چرا که همیشه در حال مقایسه شدن هستید. پژوهشهای روانشناختی که در حوزه قیمت محصولات انجام شده نشان داده است ک مردم اغلب تمایل دارند قیمت محصولات را با سایر محصولات مشابه در بازار مقایسه کنند.

اولین مقایسه ای هنگام خرید انجام می شود در اکثر مواقع مربوط به قیمت محصول است. به همین دلیل بهترین راه قیمت گذاری این است که همیشه یک قیمتی که در رنج قیمتهای رقیبان شماست تعیین کنید. البته این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که هرگز قیمتهای بسیار پائین تعیین نکنید ، چرا که همیشه این ذهنیت در مشتریان وجود دارد که تصور می کنند هر محصولی که قیمت پائین تری نسبت به سایر محصولات داشته باشد از نظر کیفیت نیز پائین تر است. بنابراین ، برای جلب اعتماد مشتریان باید قیمت مناسبی تعیین کنید.

دو) شرح محصول

یکی از عواملی که در تعیین قیمت و گرایش مشتریان به محصول شما نقش زیادی دارد توصیفی است که شما از محصول خود ارائه می دهید. اگر توصیفهای شما مناسب باشد و بتواند محصول را به خوبی معرفی کند آن گاه می توانید مطمئن شوید که قیمت شما برای محصولی که تعیین کرده اید مناسب است و ارزش واقعی آن را در ذهن مشتریان به وجود آورده اید.

به ویژه این توصیفات زمانی که محصول شما یک محصول لوکس و کم مصرف است بسیار کاربرد دارد. با توصیفاتی که از محصول خود ارائه می دهید احساس نیاز به آن را در مشتریان خود ایجاد می کنید.

سه) ایجاد تفاوت چشمگیر

اگر قصد شما تعیین یک پاداش یا هدیه برای مشتریان است باید سعی کنید قیمتی را برای محصولات خود تعیین کنید که تفاوت چشمگیری با محصولات رقیبان شما داشته باشد. بنابراین ، در داستان ارائه هدایا یا پاداش برای مشتریان باید تفاوت چشمگیری ایجاد کنید اما اگر قصد دارید فقط محصول خودتان را قیمت گذاری کنید باید قیمت آن در رنج قیمتهای رقیبان شما باشد.

چهار) هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید

متأسفانه یکی از اشتباهاتی که بسیاری از کسب و کارها مرتکب آن می شوند این است که کیفیت محصول خود را پائین می آورند تا قیمت تمام شده آن برای مشرتان کاهش پیدا کند و بتوانند آن را با قیمت پائین به مشتریان ارائه دهند. تصور اشتباه آنها در ایجاست که فکر می کنند با این کار می توانند تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

در ابتدای کار بتوانند مشتریانی را جذب کنند اما در ادامه کار ، مشتریان خود را از دست خواهند داد ؛ زیرا مشتریان ترجیح می دهند محصولی که کمی گران تر است ولی کیفیت بهتری دارد را تهیه کنند. بنابراین ، به شما هشدار می دهیم که آگاه باشید که این روش ، به هیچ وجه روش مناسبی نیست.


مطلب مرتبط :

تکنیکهای جذب مشتریان با شیوه های متفاوت

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

واقعیتهای تعجب برانگیز درباره ارتباط فرآیندهای ذهنی مشتریان با قیمت محصولات

اهمیت اعتماد به نفس در فروش محصولات گران قیمت

روش های قیمت گذاری محصولات و خدمات

قدرت جملات فریبنده در فروش محصولات

نظر شما

The post استفاده از راهبردهای روانشناسی در تعیین قیمت محصولات (قسمت اول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.