دورکاری و چالش های مربوط به آن (بخش اول)

حدود ۱۰ ماهی است که در ایران درگیر ویروس کرونا هستیم. هر از چند گاهی ، پیکهای ابتلا به این ویروس اوج پیدا می کند و مجدداً مردم را با محدودیتهای تردد مواجه می کند. بسیاری از مشاغل بخشهایی از فعالیتهای خود را از طریق دورکاری انجام می دهند ؛ اما میزان موفقیتها در این […]

حدود ۱۰ ماهی است که در ایران درگیر ویروس کرونا هستیم.

هر از چند گاهی ، پیکهای ابتلا به این ویروس اوج پیدا می کند و مجدداً مردم را با محدودیتهای تردد مواجه می کند. بسیاری از مشاغل بخشهایی از فعالیتهای خود را از طریق دورکاری انجام می دهند ؛ اما میزان موفقیتها در این سبک از فعالیت به یک اندازه نیست. ممکن است برخی از فعالیتها و کسب و کارها در این سبک موفق باشند ولی در مقابل ، برخی دیگر موفقیت چندانی نتوانند به دست آورند یا حتی ضررهای زیادی را متحمل شوند. از مشکلاتی که در این سبک کاری پیش می آید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

یک) عدم ارتباط صحیح

در بسیاری از کسب و کارها که از دورکاری استفاده می کنند ممکن است یکی از چالش ها و مشکلاتی که با آن درگیر هستند این باشد که هنگام ارتباط با مخاطبان و یا مشتریان خود مدام در حال صحبت کردن باشند و طرف مقابل فرصت چندانی برای صحبت کردن یا حتی شنیده شدن پیدا نکند. این موضوع علاوه بر اینکه ارتباطها را دچار مشکل می کند و تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط متقابل را با مشکل مواجه می کند بلکه یک نوع ارتباط یک طرفه و نادرست است و موجب از بین رفتن ارتباط شما با مشتریان می شود.

بهتر است در مشاغلی که بخشی از فعالیتهای خود را از طریق دورکاری انجام می دهید کارمندان این بخش را به گونه ای آموزش داده و تربیت کنید که در تعامل از طریق شبکه های اینترنتی یا ابزارهای اینترنتی حتماً میزان صحبت کردن را به طور مساوی بین دو طرف یا چند طرف تقسیم کنند و تعامل متقابل را ایجاد کنند.

دو) کاهش زمان استراحت

واقعیت این است که با اینکه بسیاری از کارکنان به صورت دورکاری مشغول فعالیت هستند ولی اکثر اوقات آنها توسط این ارتباطهای مجازی اشغال شده است. در زمان فعالیت های حضوری ، افراد ساعات مشخصی را در محل کار خود حاضر می شدند و در ساعت مشخصی آن را ترک می کردند و بقیه ساعات روز را برای استراحت و رسیدگی به کارهای شخصی شان صرف می کردند. در حالی که در دورکاری معمولاً می بینیم که اکثر افراد ساعات زیادی از طول روز خود را درگیر این دورکاری یا ارتباط با  همکاران خود هستند و مدام از طریق شبکه های اجتماعی در حال تبادل اطلاعات می باشند.

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، زمان فراغت آنها کمتر شده است. بهتر است در کارهای خود یک تعادل ایجاد کنید و برنامه ها و جلسات و حجم دورکاری را به گونه ای برنامه ریزی کنید که افراد در طول روز برای خود اوقات فراغت و زمانهای شخصی نیز داشته باشند.

سه) توجه به تمامی جنبه های ارتباط

بیشتر افرادی که مشغول دورکاری هستند یا از طریق شبکه های اینترنتی با مخاطبان یا مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند فقط تصویر و صدایشان در این ارتباط وجود دارد. در حالی که زبان بدن شما نقش بسیار مهمی در نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان دارد. پس سعی کنید حتماً از زبان بدن مناسب در این دسته از ارتباطها استفاده کنید ؛ چرا که زبان بدن شماست که پیامهای کلامی شما را تکمیل می کند.

چهار) جلب مشارکت همه اعضا

 بر اساس آموزش بازاریابی ، یکی از مشکلاتی که در ارتباط های مجازی است و به ویژه جلساتی که برگزار می شود این است که تمامی اعضا در آن مشارکت نمی کنند. ممکن است برخی از آنها وارد سامانه ارتباط شوند ولی مشغول فعالیتهای خود باشند و توجهی به این جلسات نداشته باشند. برخی نیز ممکن است در این جلسات حضور داشته ولی هیچ گونه مشارکتی نداشته باشند و صحبت یا نظری را با دیگران به اشتراک نگذارند. در جلسات مجازی خود حتماً سعی کنید تمامی اعضای شما حضور داشته باشند.