هوش طبیعی چیست و چگونه می توان در کودکان پرورش داد ؟ (بخش اول)

هوش طبیعی یا هوش طبیعت گرا ، بخشی از هوش انسان است که از نظر گاردنر به عنوان یکی از نظریه پردازان حوزه هوش ، به […]

نوشته هوش طبیعی چیست و چگونه می توان در کودکان پرورش داد ؟ (بخش اول) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

هوش طبیعی یا هوش طبیعت گرا ، بخشی از هوش انسان است که از نظر گاردنر به عنوان یکی از نظریه پردازان حوزه هوش ، به علاقه و توجه افراد به طبیعت مرتبط می شود.

حتماً تا کنون افرادی را در میان اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان خود دیده اید که علاقه بسیار زیادی به طبیعت و منابع طبیعی دارند و اطلاعات زیادی در این خصوص کسب می کنند. این افراد همیشه به دنبال کشف عناصر موجود در طبیعت هستند و این عناصر برای آنها بسیار جالب توجه می باشند. از آنجایی که نسبت به طبیعت کنجکاوی نشان می دهند و مدام در حال یادگیری هستند معمولاً این افراد از توانایی و دانش فراوانی در شناخت گونه های مختلف گیاهی یا حیوانی دارند.

تست هوش کودکان

آنها گونه های مختلف گیاهی یا حیوانی را به راحتی از هم تشخیص می دهند و دانش فراوانی در این خصوص دارند. آنها از اینکه ساعتهای زیادی را در طبیعت به سر ببرند بسیار لذت می برند. این افراد معمولاً قدرت زیادی در شناسایی و دسته بندی کردن ویژگیهای مختلف گیاهی و حیوانی دارند. هوش طبیعت گرا تا حد زیادی تحت تأثیر آموزش و یادگیری در محیط است.

افرادی که از بدو تولد در محیط های طبیعی تر رشد کرده اند یا والدینی داشته اند که به مسائل طبیعت علاقه مندی داشته اند این افراد نیز در این بخش نسبت به سایرین قوی تر هستند. به نوعی آنها تحت تأثیر آموزش و یادگیری از محیط قرار گرفته اند. این کودکان یاد می گیرند گونه های مختلف گیاهی و جانوران چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

به لحاظ تغذیه و سرپناه و محل زندگی در چه شرایطی زندگی می کنند. نحوه رشد آنها به چه شکل است.به همین دلیل  این افراد به تغییراتی که در آب و هوا یا طبیعت رخ می دهد حساسیت بسیار زیادی دارند و به موقع می توانند تشخیص دهند که این تغییرات چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.

نظریه پردازان امروزی هوش معتقد هستند که این هوش در افراد در حال کاهش است. به بیان دیگر ، امروزه افرادی که هوش طبیعت گرای بالایی داشته باشند کمتر شده است. علت آن را فاصله گرفتن زندگی انسانها از طبیعت می دانند.

سال های گذشته که مردم ارتباط نزدیک تر و قوی تری با طبیعت داشتند این هوش در افراد بالاتر بود ؛ اما با گسترش زندگی شهری و توسعه صنعت و تکنولوژی و فاصله گرفتن زندگی انسانها از طبیعت ، این هوش را به شدت تهدید می کند. شاید به همین دلیل است که انسانها دغدغه های طبیعت کمتری دارند و یا به شدت در حال آسیب رساندن به آن هستند.

بسیار جالب است بدانیم که افرادی که هوش طبیعت گرا ی بالایی دارند شباهت بسیار زیادی با افرادی دارند که هوش اجتماعی آنها بالاست. افرادی که هوش اجتماعی بالاتری نیز دارند نسبت به سایرین به تغییرات محیطی و طبیعت علاقه بسیار زیادی نشان می دهند. روانشناسان معتقد هستند هوش طبیعی یا طبیعت گرا در افراد به رشد هوش اجتماعی آنها بسیار کمک می کند.

استعدادیابی کودکان

آنها با توجه به دقت و ادراکی از محیط طبیعی دارند از قوه تمرکز بالایی برخوردار هستند و توانایی توجه کردن در آنها بسیار بالاست. آنها علاقه دارند ساعتهایی را در طبیعت به سر ببرند و احساس ارتباط قوی با طبیعت دارند. همین به آنها کمک می کند حتی شناختشان از خودشان نیز افزایش پیدا کند و خودشناسی به نوعی مقدمه شناختن افراد دیگر است.

تجربه و تحقیقات نشان داده است کودکانی که علاقه زیادی به طبیعت دارند یا با آن آشنا هستند از هوش اجتماعی بالاتری نیز برخوردار هستند. یعنی در تفسیر رفتارهای خود و دیگران از قدرت ذهنی و هوشی بالاتری برخوردار هستند. به همین دلیل است که به والدین توصیه می شود کودکان را با حیوانات و گیاهان آشنا کنند.

 

نوشته هوش طبیعی چیست و چگونه می توان در کودکان پرورش داد ؟ (بخش اول) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.