تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان

تماشای برنامه های تلویزیونی یکی از بخشهای جدایی ناپذیر زندگی هر فردی است. تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان ؛ در […]

نوشته تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.

تماشای برنامه های تلویزیونی یکی از بخشهای جدایی ناپذیر زندگی هر فردی است.

تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان ؛ در این میان ، کودکان به دلیل داشتن اوقات فراغت بیشتر نسبت به سایرین ، زمان زیادی را صرف دیدن برنامه های تلویزیونی می کنند. از آنجایی که چند سالی است در ایران ، شبکه های اختصاصی برای کودکان در نظر گرفته شده است که در تمامی ساعات شبانه روز به پخش برنامه کودک می پردازند بنابراین دور کردن کودکان از این فضا و کم کردن ساعت تماشای تلویزیون برای برخی از والدین به یک امر دشوار تبدیل شده است.

در کنار همه این موارد ، کوچکتر شدن فضای منزل ، کم شدن تعداد فرزندان ، آپارتمان نشینی ها و از بین رفتن بازیهای سنتی و دسته جمعی در زندگی های امروزی ، کودکان را بیشتر از گذشته به تماشای تلویزیون سوق می دهد.

هر چند تغییرات زندگی امروزی که در بالا به آنها اشاره شد موجب شده تماشای تلویزیون به یکی از تفریحات رایج کودکان تبدیل شود و والدین نیز از اینکه با هزینه کمتر می توانند فرزندشان را مشغول کنند راضی باشند ؛ اما والدین باید آگاه باشند که تماشای تلویزیون به میزان بالا و ساعات زیادی در طول شبانه روز می تواند آسیب های جدی مغزی به کودکان آنها بزند.

اگر آسیبهای اجتماعی که شامل عدم توانایی در برقراری روابط اجتماعی و کم مهارتی در دوستیابی یا بازیهای دسته جمعی را در نظر نگیریم و فقط به آسیبهای مغزی و هوشی کوذکان بپردازیم باید بگوییم که والدین باید حواسشان را بیشتر جمع کنند.

تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان ؛ تحقیقات در کشور ژاپن نشان داده است کودکانی که به مدت طولانی به تماشای تلویزیون می پردازند عملکرد مغزی آنها آسیب می بیند. برخی از والدین به اشتباه تصور می کنند تماشای تلویزیون می تواند دایره لغات کودکان را افزایش دهد در حالی که نتیجه همین تحقیقات در کمال ناباوری نشان داده است که هوش کلامی کودکان بسیار کاهش پیدا می کند. علت این امر آن است که کودکان شاید لغات بسیاری را بشنوند ولی کمتر از آنها استفاده می کنند.

دلیل آن هم این است که آنها روابط اجتماعیشان کاهش پیدا کرده است. از طرفی ، کودکان در ارتباط با سایر کودکان است که توانایی های کلامی بهتری پیدا می کنند ، زیرا یاد می گیرند که یک موضوع را چگونه برای دوستانشان تفهیم کنند یا صحبتهای آنها را متوجه شوند. بنابراین ، این تصور بسیار نادرست است که تماشای تلویزیون می تواند دایره لغات را افزایش دهد ؛ تا زمانی که انسانها از توانایی های کلامی خود در شرایط و موقعیتهای مناسب استفاده نکنند نمی توانند در این زمینه پیشرفت کنند.

قشر سفید مغز که ارتباط بین اطلاعات در مغز را افزایش می دهد در این کودکان به شدت کم می شود. علاوه بر این ، تماشای بیش از ۴ ساعت در روز به میزان بالایی می تواند به توجه و تمرکز کودکان آسیب بزند.

توانایی توجه و تمرکز بالا که از توانایی های مغزی و ذهنی کودکان است به آنها کمک می کند تا اطلاعات محیطی را بهتر دریافت کنند و دقت بالایی در پردازش آنها داشته باشند ؛ اما در این کودکان به شدت آسیب می بیند و نمی توانند روی اطلاعات و داده های محیطی تمرکز کنند. عدم تمرکز در این کودکان به ویژه در دوران مدرسه آنها را با مشکلات جدی تری رو به رو می کند که تنها با مصرف دارو می توانند توانایی تمرکز در ذهن خود را افزایش دهند.

تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان 

با توجه به مطالبی که گفته شد می توان به مضرات اساسی تماشای بیش از اندازه تلویزیون در کودکان پی برد و با خطرات آن آشنا شد.

بنابراین بهتر است میزان تماشای تلویزیون در کودکان را با یک برنامه ریزی مناسب کاهش دهیم و اوقاتی که به برقراری رابطه با سایر کودکان و بزرگسالان یا بازیهای حرکتی صرف می شود را افزایش دهیم.

 

نوشته تماشای بیش از اندازه تلویزیون و خطر کم هوشی در کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.