تفاوت بازاریابی در جوامع فردگرا و جمع گرا

 زمانی که شروع به بازاریابی می کنیم باید اطلاعات زیادی در خصوص افرادی که قصد بازاریابی برای آنها را داریم داشته باشیم. موفقیت در این امر مستلزم افزایش دانش در خصوص جوامع و افراد مختلف است. یکی از موارد مهمی که باید در خصوص جوامع و افراد مختلف بدانیم تا در زمینه بازاریابی موفق باشیم […]

 زمانی که شروع به بازاریابی می کنیم باید اطلاعات زیادی در خصوص افرادی که قصد بازاریابی برای آنها را داریم داشته باشیم.

موفقیت در این امر مستلزم افزایش دانش در خصوص جوامع و افراد مختلف است. یکی از موارد مهمی که باید در خصوص جوامع و افراد مختلف بدانیم تا در زمینه بازاریابی موفق باشیم ، نوع فرهنگی است که افراد در آن زندگی می کنند. فرهنگها اثرات قدرتمندی بر افراد دارند که نقش آن بر بخشهای مختلف زندگی بسیار زیاد است.

یکی از این جنبه های مهم ، توجه به جمع گرا یا فردگرا بودن فرهنگ هاست. به طور کلی می توانیم فرهنگ جوامع را به دو دسته فردگرایی و جمع گرایی تقسیم کنیم.  هر کدام از این فرهنگها ، ویژگیهای خاص خود را دارند که می توانند روی بخشهای مختلف زندگی مردم از جمله تصمیم گیری در خرید را تحت تأثیر قرار دهند. در جوامع فردگرا ، انتظار می رود افراد به صورت مستقل از سایر اعضای جامعه عمل کنند. آنها فقط مسئول زندگی خود هستند و برای خود و یا افراد نزدیک خانواده خود تصمیم گیری می کنند.

هر فردی می تواند سلیقه یا انتخاب خاص خود را داشته باشد و از این لحاظ به هیچ وجه مورد قضاوت قرار نمی گیرد. از طرفی ، ارتباط افراد در این جوامع بسیار سطحی و منطبق بر قوانین است تا ارتباطهای عمیق انسانی.

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، بنابراین ، زمانی که قصد بازاریابی در جوامع فردگرا را داریم باید به این مسئله فکر کنیم که تصمیم گیری این افراد کاملاً مستقل از سایر افراد جامعه است و نظر دیگران نقش زیادی در نوع انتخابهای این فرد ندارد. این افراد فقط منافع خود و نزدیکانشان را در نظر می گیرند و با سایر افراد جامعه ارتباط خاصی ندارند.

به همین دلیل ، تکیه اصلی بازاریابی در این جوامع باید سودمندی شخصی افراد باشد. یعنی آنها انتظار دارند محصول یا خدماتی را خریداری کنند که بتواند کیفیت و رفاه زندگی آنها را افزایش دهد. هر زمان به محصولی که مد نظر آنهاست برخورد کنند یکی از مشتریان آن محصول یا خدمات خواهند بود. بنابراین ، هم در زمان طراحی و تولید محصول و هم در زمان بازاریابی برای افرادی که در این جوامع زندگی می کنند باید منفعت شخصی افراد را مد نظر قرار دهیم.

در حالی که در جوامع جمع گرا ، افراد سعی می کنند به گونه ای انتخاب کرده یا تصمیم گیری کنند که مورد تأیید دیگران قرار بگیرند. آنها تمایل دارند با هر انتخابی مورد توجه دیگران باشند و دیگران آنها را به نوعی تأیید کنند. به همین دلیل در برخی از موارد حتی در کمال ناباوری ممکن است شاهد رفتارهایی از مشتریان باشیم که حدس نمی زدیم چنین انتخابی داشته باشند. بهتر است در بازاریابی برای این افراد با فرهنگ حاکم بر جوامعشان به خوبی واقف بوده تا بهترین برنامه ریزی را در بازاریابی برای آنها داشته باشید.

افرادی که در این جوامع زندگی می کنند نظر دیگران را تا اندازه زیادی در زندگی شخصی خود اعمال می کنند. پس بهتر است فرهنگ حاکم بر آنها و عناصر و مواردی که به نوعی در آن فرهنگ ارزش محسوب می شوند را بشناسیم و در زمینه بازاریابی مورد استفاده قرار دهیم.

برخی از بازاریابها هستند که اطلاعات زیادی در خصوص این دسته بندیهای فرهنگی ندارند و ممکن است همان برنامه بازاریابی و تبلیغات را که برای جوامع فردگرا پیاده می کنند در جوامع جمع گرا نیز اجرا کنند. بنابراین پس از مدتی با شکست مواجه خواهند شد و بسیاری از بودجه های صرف شده در این زمینه را از دست خواهند داد.

 بر اساس آموزش بازاریابی ، برای اینکه یک روش کلی برای تشخیص جوامع فردگرا و جمع گرا در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به خوبی این جوامع را تشخیص دهید یکی از عناصر حاکم بر این جوامع را به شما معرفی می کنیم. در جوامع گرا شما با افرادی که به صورت سنتی و دسته جمعی زندگی می کنند سر و کار دارید و هر چقدر جوامع کوچکتر باشند با فرهنگ جمع گرا مواجه هستید. در مقابل در شهرهای بزرگ و جوامع پیشرفته و صنعتی تر شما با جوامع فردگرا سر و کار داریم.