“ظروف پلاستیکی” ، تهدیدی جدی برای محیط زیست !!!

دنیای صنعتی و پیشرفته ای که مردم تمایل دارند هر چیزی به راحت ترین و سریع ترین روش ممکن به دست بیاید ، موجب شده است […]

The post “ظروف پلاستیکی” ، تهدیدی جدی برای محیط زیست !!! first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.

دنیای صنعتی و پیشرفته ای که مردم تمایل دارند هر چیزی به راحت ترین و سریع ترین روش ممکن به دست بیاید ، موجب شده است در برخی از زمینه های زندگی انسانها تغییرات زیادی با سالهای گذشته به وجود آید که در اغلب مواقع برای محیط زیست و سلامت انسانها بسیار مضر است.

یکی از این دستاوردهای دنیای صنعتی ، افزایش ظروف پلاستیکی است. ظروف پلاستیکی به دلیل تولید سریع و ارزان و از طرفی استفاده راحت از آن موجب شده است روز به روز بر تولیداتش افزوده شود. از طرفی راحتی در مصرف کردن و ارزان قیمت بودن این ماده دلیلی شده است برای اینکه انسانها برای استفاده از آن تمایل زیادی نشان دهند. از ماده های پلاستیکی به عنوان ظروف و ابزارهای مختلف در زندگی روزمره استفاده می شود.

از سطلهای زباله و کیسه های مختلف حمل و نقل اشیاء تا ظروف پلاستیکی مورد استفاده در منزل و سایر مکانها نشان دهنده افزایش استفاده از مواد پلاستیکی است. با اینکه این ظروف مزیتهایی مانند سبک وزن بودن ، ارزان بودن و قابلیت تعویض سریع و آسان را دارند ولی یکی از تهدیدهای جدی برای طبیعت و محیط زیست انسانها به حساب می آیند. خطرات ظروف و مواد پلاستیکی را می توانیم در سه مورد اصلی زیر خلاصه کنیم:

یک) آلاینده های ناشی از تولید

تولید مواد پلاستیکی منجر به افزایش آلاینده های محیطی می شوند که مضرات آن برای حیات انسانها و سایر گونه های جانداران بسیار زیاد است. از دیگر سو ، بوی نامطبوع و ذراتی که هنگام تولید این مواد منتشر می شود یا پسماندهایی که مربوط به کارگاه ها یا کارخانه های تولید مواد پلاستیکی است بسیار مضر می باشند.

انجمن محیط زیست

دو) تجزیه پذیری پائین

مواد و اشیاء پلاستیکی از جمله چیزهایی هستند که تجزیه پذیری آنها بسیار پائین است. تحقیقات نشان داده است ۳۰۰ الی ۶۰۰ سال طول می کشد تا ظروف پلاستیکی و به ویژه یکبار مصرف ها در طبیعت تجزیه و تحلیل شوند. این عدد نشان دهنده وخامت اوضاع و آسیب هایی است که این ماده به طبیعت و محیط زیست وارد می کند. ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال شامل زندگی چندین نسل از انسانها و حیوانات است که همگی آنها تحت تأثیر این ماده مضر قرار می گیرند.

بنابراین آسیب های این ماده خطرناک نه فقط برای زمان کنونی است ، بلکه برای سالیان سال در طبیعت موجب نتایج بسیار ناخوشایند خواهد شد. بخش ناراحت کننده این موضوع در جایی است که متأسفانه ایرانیان یکی از پر مصرف کننده ترین مردم جهان از ظروف پلاستیکی هستند. در زندگی روزمره و در ایام مختلف از سال استفاده از این ظروف به شدت افزایش پیدا می کند. از طرفی ، بسیاری از مردم هنوز به مضرات مخرب و فوق العاده خطرناک این ماده پی نبرده اند و حتی در دل طبیعت نیز شاهد رها کردن زباله های پلاستیکی هستیم.

ظروفی که امروزه به راحتی در طبیعت رها می شوند تا ۶۰۰ سال نیاز هست تا به چرخه طبیعت بازگردند و تجزیه شوند. در این حوزه بهترین مسئله افزایش آگاهی و فرهنگ سازی مناسب در میان مردم است.

سه) انتشار گازهای سمی

بسیاری از افراد فکر می کنند می توانند با سوزاندن اشیاء پلاستیکی به تجزیه هر چه سریع تر این ماده کمک کنند. در حالی که باید در کمال ناباوری به آنها گوشزد کرد که سوزاندن ظروف و اشیاء پلاستیکی به دلیل انتشار گازهای سمی بسیار خطرناک یکی از روشهای نادرست و مخرب است.

با توجه به سه مسئله مهم فوق که به آنها پرداختیم می توانیم پی ببریم که استفاده از ظروف پلاستیکی تا چه حد برای سلامتی انسانها و محیط زیست خطرناک است. در بسیاری از موارد به خوبی می توان ظروف پلاستیکی را با سایر ظروفی که خطری برای محیط زیست ندارند جابه جا کرد تا اقدامی برای حفظ محیط زیست خودمان انجام داده باشیم. به عنوان مثال ، استفاده از کیسه های پارچه ای یکی از مناسب ترین روشها برای این کار است.

The post "ظروف پلاستیکی" ، تهدیدی جدی برای محیط زیست !!! first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.